لایحه بودجه ۹۷ عملیاتی تنظیم مي شود

نوبخت در گزارش خود به نمایندگان مجس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۹۷ گفت: تدوین این لایحه از حالت سنتی خارج و بر مبنای «علمکرد» تنظیم شده است

به گزارش اگزيم نيوز، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 2 وعده به نمایندگان داده شده بود، اضافه کرد: نخست اینکه لایحه بودجه 1397 در زمان مقرر به مجلس ارائه شود که از چهارشنبه گذشته پیش نویس آن به دولت ارسال شد و از جلسه دیروز هیات وزیران کار رسیدگی به پیش نویس لایحه بودجه 97 را آغاز کردند. 
وی افزود: مقرر شد همه جلسه ها معطوف به پیش نویس لایحه بودجه 1397 باشد و تلاش می کنیم که لایحه بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس می شود. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: قول دیگر این بود که لایحه بودجه 1397 با اصلاحات اساسی شکل بگیرد و ارائه شود و اگر نیاز به تکمیل برای اصلاحات است نمایندگان انجام دهند تا بتوانیم قانون مناسبی داشته باشیم زیرا طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه علاوه بر اینکه پیش بینی از منابع و مصارف است در واقع برنامه یک سال است که برش مقطعی برنامه های میان مدت پنج ساله را شکل می دهد. 
وی به سخنان رئیس دیوان محاسبات کل کشور اشاره کرد و گفت: صحبت های آقای عادل آذر درخصوص بودجه ریزی درباره آسیب شناسی ها بود؛ از سال 1380 که در مجلس بودم همین اشکالات گفته شده و مهم راه حل این مشکلات است که بودجه ریزی را از روش سنتی افزایشی تغییر و به روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تبدیل کنیم. 
نوبخت ادامه داد: آنچه که در حال انجام است ما در دولت تدبیر و امید لایحه بودجه 1397 را بررسی می کنیم و روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را مبنای کار قرار دادیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه، اهم اصلاحات در لایحه بودجه 97 را شامل 6 محور و اصلاحات اعمال شده در این لایحه برشمرد و از نمایندگان خواست اگر از نظر آنها کم است نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تصحیح کنند. 
وی درباره اصلاحات انجام شده در لایحه بودجه 97 نیز گفت: روش را بر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تغییر دادیم و ردیف های متفرقه ای که در لایحه بودجه در قانون وجود دارد را اصلاح و امسال جداول بودجه را متفاوت با جداول سال گذشته تنظیم کردیم. 
نوبخت اضافه کرد: تمرکز بودجه ریزی در تهران به واسپاری اختیارات و تفویض ماموریت ها به استان ها محول شده است و نظام درآمد و هزینه استان ها را به گونه ای انجام دادیم که تشویق بیشتری در استان ها صورت گیرد. 
وی درباره اقدام مهم در تدوین لایحه بودجه 97 نیز گفت: در این لایحه برای کاهش تصدی های دولت و استفاده گسترده از بخش غیردولتی به عنوان مشارکت عمومی و خصوصی برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در این لایحه اعمال شده است. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به اسناد بالادست در لایحه بودجه 97 ابتدا برنامه سال آینده را احصا کردیم و از نمایندگان می خواهم ابتدا از سازمان برنامه و بودجه مطالبه شود که این بودجه براساس کدام برنامه نوشته شده است؛ در واقع بپرسند برنامه دولت در سال 97 چیست؟
وی توضیح داد: برنامه 97 تبدیل به برنامه اجرایی می شود و آن برنامه مبتنی بر پیش بینی هاست؛ برای عملیاتی شدن برنامه اجرایی باید فعالیتی برای هریک از آنها انجام شود که احصاء و برای این برنامه ها و هدف قیمتی تعیین کردیم. 
نوبخت خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برنامه اجرایی، هزینه واحد هر فعالیت و هدف برنامه مشخص است و با ضرب این دو، بودجه دستگاه مشخص می شود. 
وی با بیان اینکه در بودجه 97 نیاز به چانه زنی و مذاکره نیست، گفت: برای تعیین بودجه دستگاه ها برمبنای صفر محاسبه می کنیم که چه فعالیتی با چه قیمت و چه تعداد انجام خواهد شد؛ در آخر بودجه را تعیین و لایحه را بر این اساس آماده کردیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: با این روش تعیین محاسبه بودجه دستگاه ها، می توانیم عملکرد دستگاه ها را ارزیابی کنیم. 
وی با اشاره به بند پ ماده هفت قانون که گفته براساس قیمت تمام شده سالی 20 درصد به اعتبارات دستگاه ها اضافه شود، گفت: در سال آینده 290 دستگاه و ردیف ملی که 32 درصد از دستگاه های اصلی، 27 درصد از مجموعه دستگاه های اصلی و فرعی، 10 دستگاه استانی(36 دستگاه استانی) را بر مبنای قیمت تمام شده بودجه ریزی کردیم. 
نوبخت اضافه کرد: با مدل های نرم افزاری، قیمت تمام شده دستگاه ها احصاء و بودجه این دستگاه ها مشخص شده است و در کمیسیون ها معرفی خواهیم کرد که برای آنها براساس قیمت تمام شده بودجه ریزی داشتیم و بقیه دستگاه ها را براساس هزینه واحد تولید است بودجه ریزی شده اند. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد:هیچ دستگاهی نیست که براساس قیمت تمام شده واحد فعالیت یا براساس هزینه واحد تولید محاسبه نشده باشد. 
وی اعلام کرد: برای دستگاه هایی که به صورت داوطلبانه از مسیر بودجه ریزی بر مبنای عملکرد حرکت کنند امتیازاتی در نظر گرفتیم؛ بنابراین 50 دستگاه اصلی دیگر اعلام کردند که پیش از اینکه بودجه در مجلس تمام شود بودجه خود را بر همین پایه تنظیم می کنیم. 
نوبخت خاطرنشان ساخت: بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم در سال 97 دستگاه هایی که به این ترتیب بودجه ریزی شدند و اعتبارات آنها را به استان ها تفویض می کنیم، بتوانند صرفه جویی کنند.
وی تصریح کرد: قرار نیست رقم صرفه جویی به خزانه بازگردانده شود بلکه 50 درصد برای طرح های عمرانی و 50 درصد برای بهره وری بیشتر استان مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی درباره اقدامات دیگر در بودجه ریزی سال آینده گفت: 337 ردیف متفرقه در بودجه است علاوه بر آن هر دستگاهی یک ردیف بودجه ای دارد.
نوبخت ادامه داد: همچنین 377 ردیف دیگری است که دستگاهی برای آن مشخص نیست و براساس موضوع در آن ردیف اعتبار گذاشتیم که باید مشخص شود چه کسی این اعتبار را دریافت می کند. 
سخنگوی دولت اضافه کرد: باید اعتبار ردیف ها بین دستگاه های مختلف تقسیم کنیم تا اقدامی صورت بگیرد بنابراین از همان ابتدا باید بدانیم هر یک از دستگاه ها چه مقدار بودجه دارند.
وی با بیان اینکه 224 ردیف را از ردیف متفرقه خارج کردیم گفت: برخی از ردیف ها تنها برای یک سال تعیین شده بود اما بعدها به عنوان ردیف مستمر باسابقه تعیین می شود که تعدادی از این ردیف ها را حذف کردیم و تعدادی از ردیف های متفرقه به ذیل دستگاه انتقال یافتند. 
وی اضافه کرد: حذف ردیف های متفرقه باهدف شفاف سازی است تا از همان ابتدا بدانیم به هر دستگاه متناسب با فعالیت و هدفی که دارد چه قدر اعتبار پرداخت می شود که این اقدام سبب کاهش 58 هزار میلیارد تومانی از بودجه شده است. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره شفاف سازی درآمدهای اختصاصی نیز گفت: منابع بودجه عمومی از 2 محل تامین می شود؛ یکی منابع عمومی درآمدها که شامل مالیات، حقوق گمرکی و سایر و دیگری واگذاری دارایی های سرمایه ای که نفت است؛ یعنی اسناد و اوراق مالی واگذار و پول می آوریم که به عنوان منابع عمومی است. 

60 هزار میلیارد تومان میزان منابع عمومی در لایحه بودجه 97

وی با بیان اینکه منابع عمومی امسال و سال آینده به ترتیب حدود 52 و 60 هزار میلیارد تومان است، گفت: قانونی درباره چگونگی استفاده درآمدهای اختصاصی دستگاه ها وجود ندارد و در بودجه 97 پیش بینی شده دستگاه هایی که آب، برق و پرسنل آن متعلق به دولت است درآمدهای اختصاصی را به دو بخش تقسیم کند و 70 درصد آن به عنوان درآمد جاری و 30 درصد به عنوان درآمد عمرانی به اعتبارات بخش عمرانی اضافه شود. 
نوبخت اظهار داشت: اصلاحاتی در جداول انجام دادیم؛ به طور نمونه در جدول 17 لایحه بودجه که 59 موسسه وجود دارد، این موسسه ها اعتباراتی را به عنوان کمک از دولت می گیرند که برخی زیرمجموعه یا به نوعی سازمان تبلیغات بر آنها نظارت و پول را دریافت می کند. 
وی اضافه کرد: بنابراین باید این مبلغ را در اختیار سازمان تبلیغات قرار دهیم؛ سال آینده کمک به دستگاهی می شود که بخشی از بار دولت را برمی دارد در حالی که اکنون کمک های قابل توجهی ارائه می کنیم بدون اینکه بدانیم آن دستگاه چه فعالیتی می کند. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی از دستگاه ها می خواهند این کمک ارائه شود تا حقوق کارکنان تازه استخدام شده خود را از این بخش تامین کنند در حالیکه قرار نیست این کمک برای استخدام های جدید باشد؛ براین اساس اصلاحات اساسی در این مورد انجام دادیم. 
نوبخت ادامه داد: به جای تخصیص اعتبارات به دستگاه های ملی، آن را به استان ها اختصاص دادیم؛ در عمل اعتبارات هزینه ای استان ها که امسال 4.3 درصد کل هزینه هاست به 24.3 می رسد؛ یعنی 20 درصد واحد هزینه های ملی در اختیار استان ها قرار داده می شود تا در آن استان هزینه شود. 
نوبخت اضافه کرد: 179 ردیف ملی که استان ها مایل به انجام بودند اما اختیاری در این مورد نداشتند را به استان ها واگذار کردیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در نظام درآمد هزینه ای استان ها، مکانیزمی طراحی کردیم تا مبالغ مازاد در استان باقی بماند و صرف توسعه استان شود. 

تخصیص اعتبار 128 هزار میلیارد تومانی برای طرح های عمرانی

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای مشارکت با بخش غیردولتی، تقسیم طرح های عمرانی متعدی باقیمانده به حاکمیتی و تصدی گری است؛ و بر این اساس آنهایی که قابل واگذاری است را به بخش خصوصی خواهیم داد.
نوبخت اضافه کرد: برای شفاف شدن بودجه، یک پیوست مستقل همراه با لایحه در اختیار نمایندگان مجلس قرار می دهیم تا طرح هایی که با مشارکت بخش غیردولتی می تواند انجام شود را مشخص کنیم.
وی افزود: با این ساز و کار جدید، برای سال آینده 128 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های عمرانی از محل صندوق توسعه ملی، بانک ها، شریک و دولت در نظر گرفتیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اعتبارات بخش های مختلف نیز گفت: 30 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 30 هزار میلیارد تومان از بانک ها، 20 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی، 30 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی و 18 هزار میلیارد تومان از منابع دستگاه ها اختصاص خواهیم داد.

شرط اداره کشور بر پایه مالیات

وی با تاکید براینکه برای اصلاحات در نظر گرفته شده چالش هایی وجود دارد، افزود: در قانون بودجه برخی از دستگاه ها تعیین شده و این با بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تناقض دارد و باید این موارد اصلاح شود. 
نوبخت در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است کشور برپایه مالیات اداره شود باید اقدامات لازم در زمینه معافیت ها و تخفیف های روبه افزایش مالیات و حقوق گمرکی انجام دهیم که بیش از 39 هزار میلیارد تومان وجود دارد. 
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم فقط 20 درصد معافیت ها را کاهش دهیم می توانیم 8 تا 9 هزار میلیارد تومان از این محل اعتبار داشته باشیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اصلاحات انجام شده در بودجه ریزی بعد از حداقل 16 سال انجام می شود، افزود: می توانیم با محافظه کاری، این اقدام را برای دولت های آینده بگذاریم اما دولت این کار را شروع کرده است. 
وی اضافه کرد: به طور حتم در مسیر اصلاح بودجه ریزی، تعارض منافع قانونی پیش می آید اما باید در چنین آسیبی که وجود دارد به کمک مجلس اقداماتی انجام دهیم تا این تعارض و اختلاف ها به حداقل برسد. 
نوبخت گفت: برخی از نمایندگان (اشاره به قوامی) اعلام کردند که اصلا بودجه ریزی عملیاتی محقق نمی شود؛ اگر اینگونه است و به خوبی از بودجه ریزی برمبنای عملکرد استقبال نشود بهتر است دولت نیز محافظه کاری کند. 
وی در ادامه در پاسخ به پرسش «علی لاریجانی» رئیس مجلس مبنی بر اینکه «برنامه دولت برای برخی از ردیف های متفرقه که به دستگاه های مشخصی تعلق ندارند، چیست» گفت: از 377 ردیفی که وجود دارد 224 ردیف از حالت متفرقه خارج کردیم و برای بقیه ردیف ها مشکلی پیش نمی آید؛ اقدامات اصلاحی با مطالعه انجام شده است و هر جا که مجلس تشخیص داد کار بیشتری لازم است، این کار را انجام می دهیم.

کد خبر 22493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =