۲۵ میلیارد دلار قرارداد خارجی با چند بانک خارجی

حسینی: ظرف یک ماه گذشته رقمی در حدود ۲۵ میلیارد دلار قرارداد مالی با چند بانک عمده در چین، کره جنوبی، اتریش و دانمارک امضاشده و نحوه اختصاص این خطوط هم نیاز به پیگیری و مذاکره دارد که بخش خصوصی باید در این زمینه با ما همکاری کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران که با حضور قائم‌مقام رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و نایب‌رئیس اتاق ایران در محل اتاق برگزار شد با اشاره به این که از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین موضوعات در جذب سرمایه‌گذاری، شناسایی موانع و موضوعات مخل سرمایه‌گذاری خارجی است گفت: اخیراً در قوه قضاییه نهادی تحت عنوان ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد شده که تمام ارکان شورای قضایی و معاون اول قوه قضاییه عضو آن هستند. وظایف، اهداف و مأموریت‌هایی برای پیگیری و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی ایجادشده که ظرفیت خوبی دارد و فعالان اقتصادی می‌توانند از ظرفیت آن نهاد برای حل مسائل و مشکلات خود بهره ببرند.

سلاح‌ورزی همچنین در مورد محیط کسب‌وکار کشور هم گفت: به نظر می‌رسد یکی از ابهامات فضای کسب‌وکار تعدد مراکز تصمیم‌گیری است و علی‌رغم اینکه قانون، سازمان سرمایه‌گذاری را به‌عنوان مرجع جذب سرمایه‌گذاری تعیین کرده است، نهادهای غیر ضرور هم در این زمینه فعالیت می‌کنند که باید این موضوع ساماندهی شود.

در این نشست همچنین قائم‌مقام رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: موفقیت ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس بدون حضور و نقش‌آفرینی بخش‌خصوصی ممکن نیست و اگر فکر کنیم که دولت به‌تنهایی می‌تواند این کار را به نتیجه برساند درست نیست.

سید جمال فرج‌الله حسینی با اشاره به اسناد بالادستی برای حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: فعالیت‌های سازمان در جذب سرمایه‌گذاری مبتنی بر اسناد بالادستی کشور است. برنامه ششم مقرر کرده است 25 درصد از منابع مالی سرمایه‌گذاری باید از سرمایه‌گذاری خارجی شامل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، ترتیبات قراردادی و فاینانس تأمین شود همچنین رشد هشت‌درصدی اقتصاد و ارتقای بهره‌وری هم در این سند پیش‌بینی‌شده که برای رسیدن به این اهداف حضور بخش خصوصی الزامی است.

حسینی همچنین با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: چند پروژه در جهت اجرایی کردن این سیاست‌ها به سازمان سرمایه‌گذاری تکلیف شده که احصای موانع و مشکلات در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین این وظایف است. اگر این موانع و مشکلات شناسایی نشود سرمایه‌گذار خارجی با مسائل و مشکلات زیادی مواجه می‌شود. از اتاق می‌خواهیم در این زمینه با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی همکاری کند.

قائم‌مقام رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همچنین با اشاره به پروژه احیای جاده ابریشم گفت: پروژه جاده ابریشم پروژه کلانی است و خیلی از کشورها از این امکان استفاده می‌کنند اما ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این شرایط استفاده کنیم. باید تلاش کنیم از این ظرفیت‌های بالقوه بیشتر استفاده کنیم.

حسینی همچنین از سفر نماینده کشور چین در این پروژه به ایران خبر داد و گفت: نماینده چین در رأس هیاتی اواخر آذر به ایران می‌آید و بخش خصوصی هم باید مذاکراتی انجام دهد تا بتوانند از این پروژه‌ها استفاده کند.

قائم‌مقام رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همچنین گفت: در حال حاضر این سازمان مسئول کمیسیون‌های مشترک با کشورهای چین، هند، برزیل، روسیه، لهستان، چک و مجارستان است و در این کمیسیون‌های مشترک می‌توانیم باهم همکاری داشته باشیم.

حسینی همچنین با اشاره به اختصاص خطوط اعتباری به ایران از طرف کشورهای دیگر گفت: ظرف یک ماه گذشته رقمی در حدود 25 میلیارد دلار قرارداد مالی با چند بانک عمده در چین، کره جنوبی، اتریش و دانمارک امضاشده و نحوه اختصاص این خطوط هم نیاز به پیگیری و مذاکره دارد که بخش خصوصی باید در این زمینه با ما همکاری کند.

او افزود: اصلی‌ترین موضوعی که اتاق ایران می‌تواند به ما کمک کند شناسایی موانع و مشکلات و همچنین معرفی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در زمینه مالیات و گمرک است.

کد خبر 22502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =