کیفیت خودروهای چینی بهتر از محصولات داخلی

فرید زاوه: مهمترین دلیل هجوم مردم برای خرید خودروهای چینی کیفیت بهتر آنها نسبت به محصولات تولید داخلی است ولی این لزوما به این معنا نیست که کیفیت خوبی دارند

 فرید زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز، به تشریح دلایل هجوم و روی آوردن بازار داخلی به خودروهای ساخت چین پرداخت. زاوه با تأکید بر اینکه کیفیت خودروهای چینی نسبت به محصولات تولید داخلی بالاتر است، گفت: این لزوما به معنای کیفیت خوب محصولات چینی نیست. از طرفی در بحث نظام تعرفه که شرکت ها برای فرار از مالیات های واردات سعی می کنند با کمترین سطح شکست ماشین ها را CKD (قطعات کاملا منفصل که برای تولید وسیله نقلیه باید سوار شوند) کنند که تبعا باعث افزایش حجم عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل هجوم شدید خودروهای چینی به کشور با طرح ها و مدل های متنوع چیست و اینکه این موضوع چقدر بازار خودروهای داخلی ما را تحت الشعاع قرار خواهد داد، گفت: در واقع به عنوان خودروی کامل از چین واردات نداریم و این واردات محدود به یک یا دو برند است که يكي از اين دو برند نظام واردات را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس خودرو در همین رابطه افزود: ولی حجم CKD  مان زیاد است و فعالیت CKD  بین دو کشور بالاست و دلیلش هم نظام تعرفه است. نظام تعرفه به گونه ای است که شرکت ها برای فرار از مالیاتهای واردات سعی می کنند با کمترین سطح شکست ماشین ها را CKD  کنند که تبعا باعث می شود حجم عرضه زیاد شود. البته از طرفی هم خوردوسازان داخلی، خودشان تولیدکننده محصولات چینی محسوب می شوند که الان در حال حاضر بیشترین حجم تولید خودرو توسط سایپا انجام می گیرد.

زاوه تصریح کرد: از طرفی خودروسازان داخلی هم در تنوع محصول ضعیف هستند و عکس العملی نشان نمی دهند به طوری که زمان ورود به محصول جدید به دهه می رسد و این باعث می شود بازار نیاز به یک تنوع محصول پیدا کند و این تنوع محصول، منجر به واردات ماشین های چینی در سبد CKD  می شود.

وی در مورد تأثیرگذاری ورود خودروهای چینی در بازار و تولیدات داخلی، خاطرنشان کرد: اگر منظور از تولیدات داخل، تولید محصولات داخلِي ارزان قیمت است نه تأثیری ندارد چون اینها به خاطر نظام تعرفه دریک بازه قیمتی دیگر قرار می گیرد.

این کارشناس خودرو در مورد کیفیت خودروهای چینی وارداتی، گفت: در بحث کیفیت خودروهاي چيني از محصولات داخلی بهتر هستند و حداقل از نظرمصرف کننده این طور به نظر می رسد، چون حاضر است بیش از دو برابر قیمت داخلی را برای این محصولات پرداخت کند و این نشان می دهد که کیفیت راضی کننده تر از محصولات داخلی دارد. به طور مثال ما شاهد هستیم مصرف كننده حاضر است ماشين چيني را حتي گران تر از ماشين كره اي مونتا‍ژ شده داخلي بخرد و این نشان می هد که وضعیت کیفیت آنها بد نیست؛ اگر بد بود که قطعا شکست می خورد.

زاوه در مورد خدمات پس از فروش این محصولات و اینکه شاهد ضعف این موضوع هستیم، اظهار کرد: عمدتا این اتفاق در تولیدکنندگان قطعات منفصله بیشتر می افتد و براساس آنچه که شنیدم و دیدم بیشتر ضعف خدمات مربوط به شرکت های تولیدکننده داخلی است و اینهایی که منفصله کار می کنند و خیلی نیازی نمی بینند در زمینه خدمات پس از فروش کاری انجام دهند چون دولت محکم و قرص از آنها حمایت می کند و در نتيجه از این جهت خیلی  بحث مشتری مداری برایشان مهم نیست و تبعا منابع مالی شان را بیشتر به سمت فعاليت هايي سوق می دهند که بتوانند سریعتر درآمد داشته باشند. به طور کلی خدمات پس از فروش اين شركت ها در خواب است و برای همین باعث می شود خیلی انگیزه در تأمین قطعات نداشته باشند ولی این مشکل تولید کننده و وارد کننده داخلی است و خیلی ربطی به برند خارجی ندارد.

وی در همین رابطه افزود: اینکه یک شرکت یاد گرفته چطور محصولی را تولید کند ولی یاد نگرفته چطور تعمیر کند؛ ضعف مدیریت شرکت داخلی است و این معضل تماما منشأ داخلی دارد. چرا كه مي توانست با آموزش نيروهاي خود وهمچنين ورود تكنولوژي خارجي به كشور اين ضعف را از بين ببرد. به عنوان نمونه شرکت هاي جنرال موتورز و  آ او دی هم اگر در زمينه مديريتي ضعف داشتند و خدمات پس از فروش اهميت چنداني نداشته به هيچ عنوان برند موفقي در بازارهاي صادراتي نمي شدند. 

زاوه در مورد بازار خودروهای چینی در بازارهای جهانی از جمله آمریکا خاطرنشان کرد: ماشین های چینی در آمریکا متقاضي ندارد ولي شايد ماشين هاي مونتاژ شده در داخل چين به ميزان اندك در آمريكا به فروش برسد. ولي چين براي اينكه بخواهد در بازارهاي صادراتي بزرگ همچون آمريكا حضور داشته باشد از خريد برندهاي معتبري چون ولو يا لوتوس. به اين ترتيب كه با انجام سرمایه گذاری سنگین بر روي این برندها وارد بازارهای جهانی می شوند. تاكنون شنيده نشده در بازار آمريكا يا حتی در اروپای غربی  هم ماشين هايي با برند جیلی و چری و گرید بال به فروش برسد. 

وی در همین رابطه افزود: چینی ها محصولاتشان را در کشورهای خیلی محدودی مثل اروپای شرقی می فروشند ولی به هر حال اینکه فکر کنیم آنها هيچ وقت بازار امريكا را تصاحب نمي كنند فکر اشتباهی است. بالاخره مانند الباقی مواردی که موفق شدند وارد بازار شوند در این بازار هم وارد خواهند شد، و مدتي نخواهد گذشت كه کارخانجات آینده جهان را کارخانجات چینی تشكيل دهند. 

زاوه در پایان با تاكيد بر اينكه استقبال مصرف كننده داخلي از خودروهای چینی به دليل کیفیت بهتر این محصولات نسبت به خودروهای ساخت داخل است، تصریح کرد: در واقع مصرف كننده داخلي به خاطر نظام تعرفه، مجبور است به سمت كالاي چيني سوق پيدا كند ولی نه اینکه اين محصولات لزوما کیفیت خوبی دارند. به عبارت ديگر محصول چيني حداقل از پراید و پژو که کیفیت پایین تری دارند بهتر است.

کد خبر 22505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =