خدمات پس از فروش، اولويت مردم

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصور نکنید خودروهای چینی خوب نیستند، گفت: این خودروها به طور کل از استانداردهای اجباری کشور برخوردار بوده و نگرانی از این بابت وجود ندارد ضمن اینکه مردم بیشتر به سمت خرید خودروهایی متمایل می شوند که خدمات و سرویس رسانی بهتری به مشتریان خود ارائه دهند و از امکانات بیشتری هم برخوردار باشند

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با اگزیم نیوز، در مورد هجمه اخیر واردات خودروهای چینی با طرح ها و رنگ های مختلف و اینکه آیا این موضوع روی بازارهای داخلی ما هم تأثیرگذار بوده و آنها را تحت الشعاع قرار می دهد یا خیر، گفت: به هر حال مردم از خودروهای قدیمی خسته شده اند و از این طریق مدل های جدیدی به بازار خودرو وارد کرده ایم. اولا تصور نکنید که خودروهای چینی خودروهای خوبی نیستند البته تبلیغ خودروی چینی را هم نمی کنم ولی به طور کلي از استانداردهای اجباری کشور که هم برای کلیه خودروهای داخلی و هم وارداتی برقرار است، برخوردار بوده و این استانداردها را پاس می کنند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ضوابطی را گذاشته که این خودروها به سمت ساخت داخل بروند. قطعا در آینده تنوع خودروهای چینی یک مقدار کم خواهد شد. به عبارت ديگر شركت هاي فروش خودرو با جمع بندي و نگاه به ميزان فروش خود از انواع خودروها ميزان رغبت و تمايل مردم را مي سنجند و سپس همان خودرو را در داخل كشور مي سازند البته با توجه به سياست هايي كه وزارتخانه اتخاذ كرده بدين ترتيب خودروهايي كه استقبال نشده اند از رده خارج مي شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به خدمات پس از فروش این خودروها، خاطرنشان کرد: البته خدمات پس از فروش این خودروها را به مدت 10 سال به عهده خواهند داشت و از این نظر برای مصرف کننده جای نگرانی نخواهد داشت. ضمن اینکه از نظر آمار تولید نيز جای نگرانی وجود ندارد. به آمار تولید سال گذشته نگاه کنید اگر حدود یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده باشیم ممکن است صد هزار دستگاه آن چینی بوده باشد. این رقم یعنی حدود چیزی کمتر از 10 درصد تولید را شامل می شود. پس 90 درصد خودروهایمان تولید داخل و غیر چینی است.

نعمت بخش در مورد مناسب بودن خدمات پس از فروش این خودروها و اینکه آیا این سرویس رسانی مناسب است یا خیر، تصریح کرد:همان طور كه مي دانيد بازار به سمت رقابتی شدن پیش می رود. به عنوان مثال شركت مدیران خودرو، 5 سال گارانتی روی خودروی تیگو 7 و تیگو 5 می دهد. به عبارت ديگر اين مدت زمان به عنوان ضمانت و گارانتي یعنی اطمینان از کیفیت خودروهايي كه توسط خودشان ساخته شده است. ضمن اینکه معتقدم در بلندمدت همه اینها شامل یک پکیج و بسته حمایتی خواهد شد. یعنی اگر یک خودروی چینی خوب سرویس ندهد خواهی نخواهی مردم آن را پس می زنند و دیگر تمایلی به خرید آن نخواهند داشت. پس بازار دارد به سمت انتخاب مشتری پیش می رود.

وی در همین رابطه افزود: زمانی در مملکت ما فقط خودروی سواری پیکان تولید می شد و بعدها کمی رشد گرفت که عمدتا شامل پراید و این قبیل خودروها بود که آن هم در حد انگشتان دست بود ولی الان  آنقدر تعدادشان زیاد شده که مردم حق انتخاب دارند. لذا در حق انتخابی که دارند نگاه می کنند که کدام خودرو سرویس بهتر ارائه می دهد و از کدامیک می توانند خدمات بهتری بگیرند و بر همین اساس مردم سراغ خودروهایی می روند که خدمات بهتری داشته باشد. برای همین شرکت ها سعی می کنند که خدمات و سرویس های مختلف ارائه دهند مثلا گارانتی 5 ساله بدهند که در واقع یک رقابت تنگاتنگ بین شرکت ها را ایجاد می کند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: بر اساس سیاست هایی که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اتخاذ کرده خودروسازان را مجبور کردند که به سمت تولید داخل پیش بروند و اگر به این سمت نروند (تولید داخل) خودروی آنها رقابتی نخواهد شد.

نعمت بخش در مورد علت تمایل نسبتا زیاد مردم به خودروهای چینی خاطرنشان کرد: باید گفت خودروهای چینی کیفیتش مثل گذشته بهبود پیدا کرده است. اصولا خودروهای چینی سعی کردند آپشنهای مختلفی را روی خودروهای خود نصب کنند و برای همین مردم به این سمت و سو رغبت می کنند. اتفاقا ما به شرکت های تولیدکننده داخلی هم توصیه کردیم که سعی کنند خودروهای داخلی و غیرچینی را با آپشن های مختلف بیرون دهند. برای مثال سایپا خودروی سراتو را با آپشن های مختلف سنسور شیشه عقب و جلو و سقف های شیشه ای و سنسور دار ، سانروف و .... تولید می کند و یا دانا پلاس سعی کرده که رضایت مردم را جلب کرده و این آپشنهای مجهز را نصب کند. از این جهت خودروسازان سعی شان بر این است که از طریق نصب این تجهیزات پیشرفته رضایت مردم را جلب کنند.

 

کد خبر 22510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =