رشد نرخ ارز مهمترین عامل رشد تورم صنعتی

غلامرضا سلامی معتقد است: نرخ ارز در این چند ماه گذشته نزدیک به ۱۵ درصد رشد کرده است و از آنجاییکه بسیاری از صنایع ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارز وابسته اند ، با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت تمام شده محصولاتشان نیز بالا می رود.

 مریم خورشیدی- دکتر غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز به واکاوی دلایل رشد تورم صنعتی در سه ماهه تابستان امسال  در کشور پرداخت. دکتر سلامی ضمن تاکید بر لزوم دسترسی به  تحلیل های آماری دقیق تر برای بررسی این موضوع گفت: برای ارائه تحلیل دقیق و شفاف نیازمند تحلیل های آماری هستیم ولی به طور کلی می توان گفت این تورم بیشتر ناشی از رشد هزینه ها است. از آنجاییکه  قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و میزان تولید از ظرفیت واحدها کمتر است بنابراین هزینه ای که در بخش تولید سرشکن می شود، رشد داشته است.

سلامی افزود: ازطرفی نرخ ارز در این چند ماه گذشته نزدیک به 15 درصد رشد کرده است و از آنجاییکه بسیاری از صنایع ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارز وابسته اند، با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت تمام شده محصولاتشان نیز بالا می رود. حتی واحدهایی که از مواد اولیه داخلی مانند فلزاتی نظیر مس استفاده می کنند نیز از رشد قیمت ارز تاثیر می پذیرند.

 وی تاثیر افزایش قیمت های جهانی را نیز  مانند ارز در افزایش نرخ تورم صنعتی موثر دانست و گفت: عملکرد عامل قیمت های جهانی نیز مانند نرخ ارز است. با بالا رفتن قیمت های جهانی هم قیمت تمام شده چه برای واردکنندگان و چه تولیدکنندگان بالا می رود.

غلامرضا سلامی این موضوع را که رشد نرخ تورم نشانه ای بر رونق تولید است رد کرد و گفت: اینطور به نظر نمی رسد. البته امیدوار هستم ولی تصور نمی کنم این تورم ناشی از رونق باشد. هر تورمی لزوما به معنای رونق نیست و تورم می تواند همراه با رکود باشد. کمااینکه در سالیان اخیر با این پدیده مواجه بودیم و این موضوع می تواند استمرار داشته باشد البته من امیدوارم پیش بینی کسانی که معتقدند تورم صنعتی نشان از رونق است درست باشد.

سلامی در ادامه  با مردود خواندن ادعای کاهش سهم کالای صنعتی در سبد خانوار و تاثیر آن بر تورم صنعتی، اذعان داشت: من چنین چیزی را اساسا قبول ندارم که سهم صنعت در سبد مصرفی خانوار پایین است. به طور مثال مواد غذایی فراوری شده بخش عمده ای از سبد مصرفی خانوارها را تشکیل می دهد که کالاهایی صنعتی محسوب می شوند. بنا بر این به نظرم این نمی تواند دلیل منطقی و قانع کننده ای برای این افزایش نرخ تورم باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی موضوع دستکاری آمار اقتصادی را توسط دولت رد کرد و گفت: این نظر را بسیار بعید می دانم. اگر دولت قصد دستکاری آمار را داشت، می توانست به جای نشان دادن افزایش نرخ تورم، آماری مبنی بر رشد میزان تولید ارائه دهد. میزان تولید نشان دهنده رونق است ولی مبلغ تولید ممکن است نشان دهنده رشد تورم باشد. اگر از آن تحلیل انتزاعی که می گوید تورم نشانه رونق است، بگذریم؛ اصولا تورم معمولا اثر روانی مثبتی ندارد. ممکن است ارائه آمار کمی دیر یا زود شود ولی دستکاری در آمار را من نمی پذیرم.

 

کد خبر 22521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =