نوسانات ارز تاثیر مستقیم بر تورم در بخش صنعت دارد

پورقاضی معتقد است رشد تورم در بخش صنعت بیانگر رونق نیست در واقع تفاوت محسوسی در بازار دیده نمی شود. برداشت من این است که حتی در بعضی زمینه ها رونق کاهش هم یافته است

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در تابستان 1396 به 222,8 رسید که نسبت به شاخص فصل قبل 5.9 درصد و شاخص فصل مشابه پارسال 13.1 درصد افزایش داشته ­است. برخی این افزایش را سیگنال مثبتی در راستای رونق بخش صنعت ترجمه می کنند و برخی دیگر این افزایش را باعث دامن زدن به مشکلات بخش صنعت می دانند. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با اگزیم نیوز در مورد دلایل رشد تورم صنعتی گفت: رشد تورم در بخش صنعت پیش از هر چیز به افزایش محسوس نرخ ارز مرتبط است. این افزایش بطور طبیعی روی قیمتهای مواد اولیه و قیمتهای تمام شده کالاهای صنعتی اثرگذار بوده و افزایش تورم را در پی داشته است.

پورقاضی افزود: اینکه گفته می شود رشد تورم در بخش صنعت بیانگر رونق است، پذیرفته نیست. من تفاوت محسوسی در رونق در بازار ندیده ام. برداشت من این است که حتی در بعضی زمینه ها رونق کاهش هم یافته است.

وی در مورد ارتباط تورم صنعتی با تورم مصرف کننده گفت: تورم مصرف کننده یک فاز بعد از تورم صنعتی است. یعنی ابتدا ما با تورم صنعتی روبرو می شویم بعد از چند ماه تورم مصرف کننده را شاهدیم. یعنی با یک تاخیر زمانی مشخص تورم مصرف کننده بعد از تورم صنعتی رخ می دهد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران بخشی از تغییرات قیمت ارز را که منجر به تغییرات قیمت کالای صنعتی شده را هیجانی دانست و گفت: بخشی از این نوسان مربوط به حجم عظیمی از مسافرین ایرانی است که در تابستان و اخیرا برای اربعین به کشورهای خارجی سفر کرده اند. مصرف ارز مسافری بطور کاذب عموما در تابستان برای سفرها افزایش دارد و اکثر پروازها به خارج از کشور پر از مسافر است. اقبال به سفر خارجی به این دلیل است که مسافران ایرانی معتقدند که هزینه سفرهای خارجی آنها کمتر از سفرهای داخلی است و از امکانات بهتری به نسبت برخوردارند. به همین جهت در طول سه ماهه تابستان مسافرتهای زیادی داریم واین مورد باعث افزایش خرید ارز میشود .اگرچه به نظر نمی رسد این هزینه ها مبلغ بالایی باشد اما در مجموع رقم بالاست.

پورقاضی در مورد صحت آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی دولت اذعان داشت: اساسا بدبینی نسبت به آمارهایی که دولت ارائه می دهد بین فعالین اقتصادی و مردم وجود دارد چررا که  مردم چیزی که دولت می گوید را در زندگی روزمره شان احساس نمی کنند. به نظر من مراکز مسئول آمار باید توجه کنند که جلب اعتماد مردم نسبت به اطلاعات اقتصادی بسیار مهم است و بایستی آمار را طوری تهیه کنند که برای عموم و مردم قابل توجیه باشد.

 

 

کد خبر 22528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =