تسهیلات جدید برای رونق تولید

ایجاد کارگروه های استانی با ریاست استاندار و بررسی صلاحیت طرح های تولیدی و معرفی طرح های دارای اولویت به بانک ها، رصد منابع بانکی و تضمین هدایت منابع در طرح های تأیید شده از جمله تصمیمات جدید کمیسیون ویژه تولید مجلس محسوب می شوند

ایجاد کارگروه های استانی با ریاست استاندار و بررسی صلاحیت طرح های تولیدی و معرفی طرح های دارای اولویت به بانک ها، رصد منابع بانکی و تضمین هدایت منابع در طرح های تأیید شده از جمله تصمیمات جدید کمیسیون ویژه تولید مجلس محسوب می شوند که در آخرین جلسه این کمیسیون مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز اعضای کمیسیون ویژه تولید ملی شب گذشته با اشاره به این که تصمیمات جدیدی برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان گرفته شده اعلام کردند که قرار است کارگروه هایی در هر استان برگزار شود که ریاست کارگروه های استانی بر عهده استاندار هر استان بوده و این کارگروه به بررسی توجیه اقتصادی و فنی طرح های تولیدی می پردازد.

بر این اساس پس از احراز صلاحیت های حمایت از طرح های مذکور این طرح ها به بانک های عامل هر استان جهت دریافت تسهیلات معرفی شده و در صورتی که بانک های مذکور از پرداخت تسهیلات خودداری کنند متخلف شناخته شده و به دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی معرفی خواهند شد.

به گفته مهرداد لاهوتی، در جلسه شب گذشته همچنین علاوه بر این ماده قانونی ماده دیگری نیز به قانون رفع موانع تولید اضافه می شود و آن این که اگر تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان در جایی غیر از محل ذکر شده خرج شود تولیدکننده با محرومین دریافت 5 ساله تسهیلات از طرف همه بانک های عامل روبرو خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44، در مجلس شورای اسلامی از بررسی شرایط اعطای تسهیلات به طرح های دارای توجیه اقتصادی از سوی بانک های عامل خبر داد. بررسی وضعیت صندوق های حمایتی توسعه کشاورزی نیز دیگر دستور کار این کمیسیون بود تا این صندوق ها نیز بتوانند مانند بانک های عامل به پرداخت تسهیلات و کمک های فنی و مالی اقدام کنند.
این در حالی است که عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از وضعیت ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی متقاضی اظهار کرد که بانک‌ها از تمامی اهرم‌های فشار در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استفاده می‌کنند که موجب شده واحدهای تولیدی از دریافت تسهیلات ترس و واهمه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد استقبال پایین تولیدکنندگان از طرح رونق تولید هستیم، گفت: آن گونه که ما اطلاع داریم، در نیمه اول سال کمتر از چهار درصد مربوط به تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی جهت رونق و نوسازی پرداخت شده و در سال جاری شاهد هستیم که بر خلاف سال گذشته استقبال مطلوبی صورت نگرفته است.

سهل آبادی وضعیت تولید را مناسب ندانست و در این رابطه بیان کرد که به طور حتم باید جهت بهبود وضعیت تولید در کشور چاره‌اندیشی شود، چرا در غیر این صورت با بار سنگین بدهی بانکی و بهره‌های مربوط به آن تولید و حرکت درنمی‌آید و همین مسئله موجب خواهد شد کماکان از طرح رونق تولیدی توسط واحدهای تولیدی استقبال مطلوبی صورت نگیرد.

کد خبر 22538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =