هزینه و فایده رشد ارزش صادرات محصولات پتروشیمی

افزایش قیمت نفت و به تبع آن رشد قیمت سایر محصولات در بازارهای جهانی باعث شده تا از یک طرف توان مالی شرکت های داخلی افزایش یابد اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که مزیت های رقابتی ایران در این حوزه دچار اختلال شود

افزایش قیمت نفت و به تبع آن رشد قیمت سایر محصولات در بازارهای جهانی باعث شده تا از یک طرف توان مالی شرکت های داخلی افزایش یابد اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که مزیت های رقابتی ایران در این حوزه دچار اختلال شود.

صادرات محصولات پتروشیمی بخش اعظم صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات صنعتی ایران را تشکیل می دهد. وجود منابع هیدروکربوری مایع و گاز در ایران که هم بعنوان خوراک و هم به عنوان سوخت در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد سبب می شود تا صنعت پتروشیمی به عنوان حلقه واسط بین حامل های انرژی و محصولات با ارزش افزوده بالا نقش مهمی در صنعت و اقتصاد ایران داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این زمینه اخیرا اعلام کرد: خوشبختانه هم اکنون پس از اجرای برجام با لغو تحریم‌ها و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار، روند توسعه این صنعت دوباره شتاب گرفته و موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزام‌های مورد نیاز جهش دوم صنعت پتروشیمی فراهم کرده است .

شاهدایی با اشاره به مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و ازسرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی در پسابرجام اظهار کرد: همچنین مذاکراتی با بانک‌ها و موسسه‌های مالی کشورهای آسیایی و اروپایی در حال انجام است که امید می‌رود بخش قابل توجهی از اعتبارات بین‌المللی توافق شده برای توسعه صنعت پتروشیمی جذب شود.

وی با بیان این که ایجاد صندوق‌های ارزی سرمایه گذاری پروژه و ترغیب بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارجی برای مشارکت در این صندوق و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی ایران یکی از راهکارهای پیش بینی شده برای استفاده از منابع مالی خارجی است، گفت: این موضوع ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در حال پیگیری است.

در این بین حمیدرضا صالحی در پاسخ به این پرسش که توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت منجر به جهش قیمت نفت و ارزش صادرات پتروشیمی می شود و این امربرای صنعت فرصت است یا تهدید، گفت: مزیت های کشور در صنعت پتروشیمی باید با سایر کشورها مقایسه شود ؛این صنعت رقیبی بزرگ به نام سابیک عربستان دارد که خوراک خود را تهیه می کند و صنعت پتروشیمی کشور نیز نیازمند تامین خوراک از داخل است، بنابراین هریک از این واحدها که بتوانند خوراک ارزانتر تهیه کنند دربازارهای صادراتی مزیت پیدا خواهند داشت.

وی ادامه داد: هر چه محصول تولیدی در بخش بالادستی بیشتر باشد بازار در دسترس تری دارد و پیدا کردن مشتری در بخش پائین دستی با رقابت بیشتری همراه است.

صالحی گفت : گران شدن نفت در بازارهای جهانی موجب افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی شده اما باید مراقب بود که گرانی محصولات پتروشیمی دربازار جهانی به فرصتی برای رقبا و کسب بازارهای صادراتی ما نشود .

وی ادامه داد: باید بتوان بازار را حفظ کرد و افزایش قیمت نفت نباید شوکی ایجاد کند که زمینه خروج یا کاهش سهم ما را از بازار جهانی فراهم کند ؛بنابراین افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم فرصت است و هم می تواند تهدید باشد و باید برای حفظ سهم از بازار صادراتی تلاش کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:پیش بینی می شود درآینده نفت خام شیل که سرمایه گذاری بالایی برای آن از سوی امریکا و چند کشور دیگر شده است در صورت افزایش بیشتر بهای نفت به بازارعرضه شود و بازار نفت را متعادل کرده یا از افزایش بیشتر بهای آن جلوگیری کند.

 

کد خبر 22549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =