آینده اقتصاد کشور از آن شرکت های دانش بنیان است

سورنا ستاري گفت: آینده اقتصاد کشور از آن شرکت های دانش بنیان است و سیستم های سنتی فعلی محکوم به شکست است

به گزارش اگزيم نيوز، سورنا ستاری روز سه شنبه در مراسم روز ملی کیفیت در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: امروز شهرها بستر آموزش هستند، شهرهایی که افراد هر روز در آن مطلبی جدید یاد می گیرند.
وی ادامه داد: امروز شاهد آمارها و ارقام و تحلیل هایی غلط هستیم و مشکل اصلی آموزش کشور را مهاجرت عنوان می کنند.
به گفته ستاری، در چند سال گذشته به مدلی رسیدیم که چگونه بتوان آموزش را به اقتصاد تبدیل کرد و ثمره آن جوان هایی هستند که استارتاپ های خود را ایجاد و راه اندازی کرده اند.
وی یادآور شد: در چند سال گذشته شاهد بازگشت جوان خلاق ایرانی از شرکت هایی مانند گوگل و اپل به ایران بودیم که با حقوق های چند صد هزار دلاری کار در استارتاپ های خود را در وطن برگزیده اند و بسیار موفق بوده اند.
وی خطاب به شرکت های سنتی و دولتی که می خواهند جلوی این جوانان بایستند، گفت: 'شما محکوم به شکستید و نمی توانید جلوی این افراد بایستید'.
ستاری تاکید کرد: امروز نیازمند زیست بوم هستیم، نه وام و تسهیلات و باید بتوانیم روی جوانان و ایده های آنان سرمایه گذاری کنیم.
وی گفت: استارتاپ هایی که امروز در حوزه آموزش وارد شده اند، اتفاقات جدیدی را در جهان رقم زده اند و با اطمینان می توان گفت بسیاری از سیستم های سنتی تولید، توزیع، مال ها سبب در اختیار گرفتن تولیدات و محصولات با هزینه های کمتر و در دسترس تر می شوند و در این زمینه ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
این مقام مسئول یادآوری کرد: امروز شاهدیم شرکت هایی بدون حتی یک مترمربع فضای فیزیکی اما با ارزش چند میلیارد دلاری سر برآورده اند و بطور نمونه ارزش شرکت واتس آپ 48 میلیارد دلار عنوان می شود؛ حال فکر کنید که برای دستیابی به این ارزش مالی باید چقدر در کشور نفت بفروشیم؟
وی با تاکید بر اینکه ارزش افراد به آن چیزی است که در ذهنشان است نه در جیبشان، تصریح کرد: پایه و اساس اقتصاد نوین و جدید فرزندان خودمان هستند که منشا تحولات بنیادین در آینده کشور خواهند شد، اما این ما هستیم که باید خود را با این تحولات هماهنگ کنیم و بدانیم راهی جز این نداریم.
ستاری با تاکید بر اینکه دروس مدارس باید قابل تغییر باشد، ادامه داد: با کتاب ها و جزوه های 30 سال پیش دیگر راه به جایی نخواهیم برد و باید سیستم های آموزشی کشور به سمت آموزش تا لحظه مرگ و شهرهای هوشمند حرکت کند.
وی با اشاره به پایتخت، به طرح این پرسش پرداخت که تا کی می خواهیم در این شهر ساختمان، فروشگاه و مال بسازیم و چقدر در این زمینه پتانسیل وجود دارد؟
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به گزارش سال 2016 آنکتاد اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران را در معیار نیروی انسانی در اقتصاد دانش بنیان در ردیف چهارم کشورهای برتر جهان قرار داده است و بر این اساس تصریح کرد: فرزندان ما در آینده می توانند اتفاقات بزرگی در زمینه آموزش، خدمات و فناوری کشور رقم بزنند.
وی در ادامه با اشاره به آمار 170 هزار نفری دانشجویان کشور در دوره پیش از انقلاب که یکصد هزار نفر آنان در خارج کشور و 57 هزار نفرشان در دانشگاه های آمریکا تحصیل می کردند، یادآوری کرد: امروز از جمعیت 4.7 میلیون نفری دانشجویی برخورداریم که 47 هزار نفرشان در خارج و 12 هزار نفرشان در آمریکا تحصیل می کنند.
به گفته وی، امروز تعداد دانشجویان ایرانی نسبت به دوره پیش از انقلاب حدود 16 برابر شده، اما هیچ تاثیری در تولید ناخالص داخلی کشور نداشته است.
ستاری تاکید کرد: هرچقدر پول دولت را در این نظام آموزشی هزینه کنیم، کارآمدی بالا نمی رود؛ بطور نمونه امسال بودجه آموزش و پرورش 330 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده و این بودجه در دولت روحانی بیش از سه برابر گذشته شده است، اما هیچ تغییری را شاهد نبودیم.

کد خبر 22552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =