عادی شدن ورود و خروج منابع مالی به اقتصاد ایران

رییس سازمان سرمایه گذاری از تسهیل شرایط از ابعاد مختلف بانکی و سازمانی برای بهبود ورود سرمایه خارجی به ایران خبر داد

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران از عادی تر شدن روز به روز ورود و خروج منابع مالی در فضای اقتصادی بانکی و سرمایه گذاری ایران خبر داد. به گزارش اگزیم نیوز محمد خزاعی در افتتاحیه همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران، اظهار کرد: در حال حاضر هم از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران و هم از طریق بانک مرکزی با سرمایه گذاران خارجی در ارتباط هستیم.
وی با بیان اینکه بعد از برجام اتفاقات خوبی در فضای اقتصادی ایران رخ داده افزود: بعد از برجام مراودات بانکی با دنیا از سر گرفته شد اگر چه هنوز بانک‌هایی در دنیا وجود دارد که در حال رصد فضا هستند اما بی تردید شرایط امروز با دو سه سال پیش کاملا دگرگون شده است.
خزاعی از ارتباط مداوم و تعامل دو سویه مسئولان ایرانی و خصوصا مسئولان حوزه‌های بانکی و سرمایه گذاری با سرمایه گذاران خارجی خبر داد و گفت: البته هنوز هستند سرمایه گذارانی در برخی کشورها که با جرات کمتری به این حوزه وارد شوند اما در مجموع اطلاعات سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران تایید کننده این است که ورود و خروج منابع مالی به اقتصاد ایران روز به روز در حال عادی‌ترشدن است.
معاون وزیر اقتصاد از آمادگی و جدیت ایران در استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و افزود: ایران کشوری با ظرفیت‌های بسیار بالای سرمایه گذاری است و بسیار علاقه مند است که از منابع خارجی در توسعه اقتصادی خود بهره‌ بگیرد.
وی ادامه داد: چه مسئولان بانکی ایران و چه وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه‌های اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری آماده تعامل بیشتر با سرمایه‌گذاران خارجی برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری‌ها است.
 

حضور ایران در بازارهای منطقه

شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با اشاره به این که فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تنها محدود به بازار 80 میلیونی داخل نیست گفت: ایران امن‌ترین و سهل‌ترین راه برای دسترسی به بازار 600 میلیون نفری منطقه است. وی با بیان این‌که "در تخمین آینده سرمایه‌گذاری خارجی هنوز دچار مشکل هستیم" گفت: با توجه به تغییر مداوم بازارها در تخمین آینده سرمایه‌گذاری دچار مشکل هستیم و باید برای این چالش چاره‌اندیشی شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران با ابراز این‌که "نگاه ما به سرمایه‌گذاری خارجی صرفاً تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی نیست"، گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تراز تجاری کشور را بهبود ببخشیم.
شافعی افزود: هدف از سرمایه‌گذاری خارجی بهبود توان مدیریتی و فنی بنگاه‌های اقتصادی است. وی ادامه داد: تسهیل انتقال فن‌آوری و ورود ایده‌های نو در بخش تولید از جمله جذابیت‌های خارجی برای ایران است.

 

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری برای رشد ۹ درصدی


قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به نیاز بخش صنعت به سرمایه گذاری سالانه 20 میلیارد دلاری برای تحقق رشد 9 درصدی سالانه برنامه ریزی شده برای بخش صنعت و معدن کشور خبر داد و گفت: پس از اجرایی شدن برجام در دولت یازدهم تا به امروز 200 مورد تفاهم نامه به خارجی ها به عقد قرارداد منجر شده که 92 مورد آنها اجرایی شده و واحدها به بهره برداری رسیده اند و بقیه در حال اجرا یا دستیابی به تفاهم نهایی است.
به گفته رضا رحمانی در دولت دوازدهم برخی برنامه ها از جمله سرمایه گذاری در عرصه معدن و صنایع معدنی در اولویت قرار دارد، زیرا تاکنون فقط هفت درصد پهنه های معدنی کشور کشف شده است.
وی با اشاره به تنوع گسترده معدنی کشور، از برنامه ریزی برای استحصال مواد نایاب در دریاچه ارومیه خبر داد که به فعالیت های وزرات صنعت، معدن و تجارت افزوده شده است.
رحمانی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری و درصد مشارکت خارجی ها برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و حتی برای ریسک های سیاسی و غیرتجاری تضمین خواهیم داد.
وی تصریح کرد: راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیشبرد سرمایه گذاری با خارجی ها، انتقال فناوری های پیشرفته، دسترسی به بازارهای بین المللی و تولید صادراتگرا، همکاری اقتصادی بلندمدت، تولید محصولات کیفی و تکمیل زنجیره های تولید داخل و صادراتی است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پس از برجام سرمایه گذاری های خارجی در کشور متنوع شده، در حالی که در گذشته بیشتر بر مواد اولیه، پتروشیمی و فلزات متمرکز شده، تمرکز سرمایه گذاری خارجی از چند استان خارج و رتبه نخست سرمایه گذاری های خارجی متعلق به اروپایی هاست.
وی در پایان گفت: امروز صدور مجوز برای واحدهای موچک و متوسط به پنج روز رسیده، برای واحدهای بزرگ به هفت روز و اخذ پروانه های بهره برداری به 14 روز کاهش یافته است.

 

کد خبر 22591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =