۲۱ تریلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده در ۷ ماه

هادی قوامی با اشاره به این که در ۷ ماه اول امسال ۲۷ تریلیون تومان مالیات مستقیم دریافت شده اعلام کرد ۲۱ تریلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده در این مدت دریافت شده که در مقایسه با مالیات های مستقیم رقم بسیار بالایی است

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است مشکلات اجرایی زیادی به ویژه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از چالش های مهم تولید در ایران یاد کرد و خواستار اصلاح بنیادین در نحوه اجرای تعرفه ای نوع مالیات شد. هادی قوامی با اشاره به این که در 7 ماه اول امسال 27 تریلیون تومان مالیات مستقیم دریافت شده اعلام کرد 21 تریلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده در این مدت دریافت شده که در مقایسه با مالیات های مستقیم رقم بسیار بالایی است. وی عوارض دریافتی از شهرداری ها و دهیاری ها را 9 تریلیون تومان اعلام کرد و گفت: ضرورت دارد که از آنجایی که این موضوع مشکلات جدی برای تولید ایجاد کرده است امیدواریم بتوانیم گام‌های بزرگی در این رابطه برداریم.

قوامی خاطرنشان کرد: نقدینگی در شروع دولت یازدهم 450 هزار میلیارد تومان بوده است که اکنون و در آبان ماه سال 96 به بیش از یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان رسیده است. بین تورم و نقدینگی رابطه مستقیم وجود دارد که تورم در سال 92 رقم 36 درصد بوده و اکنون به 10 درصد رسیده است این خلاف جهت حرکت کردن یعنی نقدینگی به صورت پنهان در ترازنامه بانک‌ها وجود دارد و در آینده ما اگر این را به سمت تولید کانالیزه نکنیم باید شاهد تورم‌های 200 درصدی باشیم. خدا دولت سیزدهم را به خیر کند.

وی در بخش دیگری از نطق خود عنوان کرد: این علامت رکود هم که وجود دارد خود مؤید این نکته است که بخشی از نقدینگی به گل نشسته است که اگر همه آن به این مسأله مبتلا شود خسارت شکننده‌ای به اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی از ابتدای هدفمندی در سال 1389 تا 7 ماهه سال 96 رقم 300 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است که 30 درصد این مبلغ که 90 هزار میلیارد تومان است از بودجه دولت برداشته شده است. بر اساس قانون هدفمندی 30 درصد به تولید، 20 درصد به دولت و 50 درصد باید بر نقدی و غیرنقدی تخصیص داده می‌شد. 60 درصد این مبلغ هم در دولت یازدهم و دوازدهم خلاف ودیعه دولت دهم تداوم پیدا کرده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قانون درست اجرا می‌شد 50 درصد این مبلغ به تولید عمران داده می‌شد.

قوامی بر همین اساس اضافه کرد: با 150 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی و مترو تاکنون سرمایه‌ای درست شده بود که تا صد سال آینده نیاز کشور را برآورده می‌کرد و مصرف بنزین و گازوئیل را 20 درصد کاهش می‌داد یعنی روزانه حدود 40 میلیون لیتر با نرخ یک دلار از سالیانه 14 میلیارد و 600 میلیون لیتر بنابراین 14 میلیارد و 600 میلیون دلار صرفه جویی سالانه به دست می‌آوردیم که ما می‌توانستیم در این صورت خروج لرز بیکاری، لرز تورم و از این قبیل را خارج کنیم. ببینید که چه بلایی سر اقتصاد کشور آورده‌ایم.

وی در بخش پایانی نطق خود ابراز امیدواری کرد که در سال 97 دولت و مجلس و دلسوزان نظام برای یک بار این مسیر غلط را اصلاح کنند و به چرخه تولید بتوانیم برگردانیم.

کد خبر 22601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =