ظرفیت ۷ برابری برای صادرات مرغ ایرانی

فارغی: در حال حاضر صادرات مرغ حدود ۳۲ هزار تن بوده که اگر تشویق صادراتی صورت بگیرد ظرفیت صادرات با توجه به ایجاد ظرفیت های تولیدی به حدود بالای ۲۵۰ هزار تن خواهد رسید

غلامعلی فارغی دبیر انجمن طیور ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد مشکلات و موانع کسب و کار و حوزه فعالیت طیور در کشور گفت: موانع کسب و کار در کشور به شدت بالاست، به طوری که ما باید در مملکت برای کسب و کار تلاش بسیار طاقت فرسا داشته باشیم و این یک اصل کلی است که تقریبا در تمام صنوف هم حاکم است.  

وی افزود: با توجه به بحث شاخص های کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم، ثابت نگه داشتن نرخ ارز و بهره های بانکی اینها مانع از این هستند که محصولات تولید داخل قدرت رقابت با محصولات خارجی در بازار دنیا داشته باشند. تولید مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست و محصول تولید داخل شامل مرغ ، تخم مرغ ، جوجه یا تخم مرغ نطفه دار برای صادرات است. ما در بازار بین المللی و حتی بازار کشورهای اطراف مثل افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان نمی توانیم با محصولات خارجی مثل ترکیه فقط به لحاظ قیمتی و نه کیفیت رقابت کنیم زیرا کیفیت محصولات تولیدی داخلی بسیار بالاست و به خاطر موارد ذکر شده و بحث قیمت نمی توانیم رقابت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: در تمام دنیا عرف بر این است که برای محصولات کشاورزی یک ردیف تشویق های صادراتی مستقیم و غیر مستقیم در نظر می گیرند تا تولیدکنندگان بتوانند در بازارهای بین المللی رقابتی باشند؛ این تشویق نه تنها در ایران وجود ندارد گاها به دلیل سخت گیری ها جنبه تنبیهی هم پیدا می کند لذا برای توسعه صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ به کشورهای همسایه ما نیاز به تشویق های صادراتی قابل توجه داریم.

فارغی با اشاره به آمار تولید طیور در کشور تصریح کرد: در حال حاضر صادرات مرغ حدود 32 هزار تن بوده که اگر تشویق صادراتی صورت بگیرد ظرفیت صادرات با توجه به ایجاد ظرفیت های تولیدی به حدود بالای 250 هزار تن خواهد رسید البته این مازاد تولید داخل باعث پایین آمدن قیمت بازار و ضرر تولیدکننده ها می شود ولی اگر امکان صادرات مهیا شود قطعا هم تولیدکننده منتفع خواهد شد و هم 30 الی 35 درصد واحدهایی که به دلیل ظرفیت های بالای ایجاد شده و عدم کششی که در داخل داریم که نمی توانند فعالیت کنند، می توان میزان تولید را بهبود بخشید.

وی در مورد عدم کشش موجود در داخل تصریح کرد: این عدم کشش برای ظرفیت داخلی وجود دارد  وگرنه سرانه مصرف ما در داخل از استانداردهای بین المللی بالاتر است. استاندارد بین المللی در سرانه مصرف گوشت مرغ 16 کیلوست در حالیکه در ایران به حدود 26 کیلو می رسد. از سوی دیگر ظرفیت تولید برای سه میلیون تن ایجاد شده که در حال حاضر 2 میلیون و 200 هزار تن تولید می کنیم یعنی می توانیم تا 50 درصد افزایش تولید بدهیم بدون اینکه  نیازی به سرمایه گذاری های سنگین و زیرساختی داشته باشیم.

فارغی خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه این ظرفیت ایجاد شده فعال باشد، کمکی هم به اشتغال کشور کنیم ، بازدهی سرمایه را در این صنعت بالا ببریم و انگیزه برای سرمایه گذاری را بیشتر کنیم یا به عبارتی جلب سرمایه گذاری خارجی کنیم یکی از راه هایش پرداخت تشویق صادراتی برای صادرات محصولات طیور اعم از مرغ و تخم مرغ است.

دبیر انجمن طیور گفت: در حال حاضر با توجه به مازاد تولید قیمت گوشت مرغ در بازار پایین است و مرغدارها از بازار داخلی ضرر می کنند. قیمت مرغ باید بین 7500 تا 8500 تومان باشد که با مبلغ بین 6500 تا 7500 تومان عرضه می شود و مرغداران حدودا کیلویی هزار تومان ضرر می دهند که انتظار از مسئولین این است با اقدامات به موقع مانع ضرر و زیان مرغداران شوند.

فارغی ادامه داد: دومین مشکل اساسی این است که با وجود اینکه قیمت نهاده های دام و طیور اعم از کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی تغییراتی نداشته شاهد این هستیم که در طول یک ماه الی 40 روز گذشته حدود 10تا 20 درصد افزایش قیمت داشته ایم. حال سوال این است مسئولین در برابر این افزایش قیمت غیر واقعی و لجام گسیخته چه واکنشی دارند و چه اقدامی کرده اند؟ چرا باید تولیدکننده داخلی در حالیکه قیمت های جهانی یک نهاده اضافه نشده این هزینه را پرداخت و کیلویی هزار تومان در مرغ ضرر کند.

کد خبر 22617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =