هدف ۵ درصدی برای رشد اقتصاد ۹۶

رییس جمهور در برنامه تلویزیونی گزارش ۱۰۰ روزه ارایه کرد و بر اساس آن پیش بینی کرد در سال جاری رشد اقتصادی کشور به ۵ درصد برسد

رییس جمهور کشورمان شب گذشته با حضور در رسانه ملی گزارشی از عملکرد 100 ساله ارایه کرد و با اشاره به این که دولت دو هدف اساسی در اقتصاد دارد؛ یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدمهای اولیه ای که شش ماهه اول سال و صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دوم ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی گفت: این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه از مسائل بسیار مهم اشتغال است، اظهار کرد: ما در اشتغال عقب ماندگی هایی از گذشته داریم یعنی در 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص ما صفر بوده است. اما از 93 تحرک خوبی در اشتغال شروع شده است به طوری که متوسط اشتغال خالص ما از پاییز 93 تا تابستان 96 یعنی امسال سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است رقم را بالا ببریم و ظرف یکی دو سال آینده به بالای 900 هزار نفر برسانیم . الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال بالای 700 هزار نفر است ،در عین حال هنوز بیکاران فراوانی داریم.

وی گفت: به تمام وزرایی که در بخش تولید فعال هستند گفته شده یکی از مسئولیت های آنها در بالا بردن اشتغال است.فضای مجازی یکی از فرصتهایی است می توانیم بالا ببریم، صنعت، خدمات و کشاورزی هم همین طور متوانیم آمار را بالا ببریم

روحانی خاطرنشان کرد:در مجموع در طرحهایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کشاروزی اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، همه اینها در فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده برای مثال در طرح کاروزی اعلام شده 120 هزار نفر ثبت نام کردند بیست هزار نفر شروع به کارآموزی کردند.

رئیس دولت دوازدهم گفت: این طرحها ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به هدف برسانیم، بیکاری را پایین بیاوریم . امسال نسبت به پارسال تقریبا یک واحد درصد پایین آمده، از 12.7 به 11.7 رسیده، برنامه ریزی کردیم برای چهار سال ، در صد روز هم قدمهایی که برداشتیم مثبت بوده ضمن اینکه تا رسیدن به فاصله مطلوب فاصله داریم.

 

افزایش درآمدهای دولت

روحانی با اشاره به این که درآمدهای دولت در حال افزایش است گفت: اما مخارج هم افزایش می یابد. وی تاکید کرد: مبنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم، البته ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم، اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی در طول چهار سال دولت گذشته ما تقریبا پول خرید تضمینی گندم را به حدود دو برابر رساندیم، این کمک به کشاورزان کشور است، به مفهوم یارانه نقدی نیست، اما کمک می کنیم محصولات کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به کشاورزان و باغداران کمک می شود.

وی اظهار داشت: در بحث روستاها تلاش می کنیم روستاها تحول مثبت پیدا کنند همان طور که قبلا وعده دادم یک لایحه ای به مجلس تقدیم کردیم برای این که 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه استفاده کنیم و معادل آن از بانک ها استفاده کنیم و طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر را به مجلس دادیم که مجلس آن را تصویب کرد و ما آن را در دولت برنامه تصویب کردیم و در حال اجراست.

رییس جمهوری ادامه داد: کمک به روستاییان یک نوع یارانه است اما به آن معنا که پول بدهیم، نیست، جز افرادی که نیازمند هستند یا معلول هستند یا فقری دارند که باید مستقیم به آنان کمک کنیم، که این را از طریق مستمری بگیرانی که دریافتی آنان را افزایش می دهیم ادامه می دهیم.

 

کاهش تورم ادامه خواهد داشت

رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه با توجه به کنترل تورم و متوقف کردن رشد تورم ،قول داده بودید که رونق اقتصادی ایجاد کنید، دولت چه برنامه ای دارد؟ گفت:دولت برنامه کاهش تورم را که در دولت یازدهم قول داده بود ادامه خواهد داد و هدف اینست تورم یک رقمی باقی بماند.

روحانی افزود: البته تورم یک رقمی هشت درصد به معنای این نیست که قیمت ها هشت در صد ارزان شده است بلکه به معنای اینست که هشت درصد گران شده یعنی خدماتی را که دولت به مردم ارائه می دهد، هشت یا 9 درصد اضافه شده و نگذاشته 30 یا 40 درصد اضافه شود و این هنر دولت است .

وی ادامه داد: در بحث رشد اقتصادی در دولت دوازدهم همزمان با کاهش تورم رشد منفی را مثبت کردیم و رشد سال 91 براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منفی 6/8 و براساس اعلام مرکز آمار منفی 4/6 بود. رئیس جمهوری اظهار داشت: در سال 92 این میزان کاهش یافت ولی همچنان رشد اقتصادی منفی بود تا اینکه در سال 93 رشد اقتصادی مثبت 3 درصد شد و در سال 94 به رغم مشکلاتی که وجود داشت، رشد اقتصادی مثبت یک شد. روحانی خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول سال 96 هم رشد اقتصادی بدون احتساب نفت 5/6 و با احتساب نفت هفت بود و در حال حاضر هدف دولت رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصد است.

وی گفت: برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند و باید مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم و برای این منظور طرح های نیمه تمام را به مردم ارائه خواهیم کرد. رئیس جمهوری افزود: برای رشد اقتصادی باید سرمایه خارجی جذب کنیم و در 100 روز نخست دولت دوازدهم قرارداد با بانک های کشورهای مختلف به میزان 23.1 میلیارد دلار 23.1 انجام شد و موافقت فاینانس آن را گرفتیم. وی با اشاره به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای دست یابی به رشد اقتصادی ، اظهار داشت: تصمیم روسای قوا نیز بر حمایت از سرمایه گذاری بویژه ایرانیان خارج از کشور است .

رئیس جمهوری گفت: رشد اقتصادی نیازمند فناوری و سرمایه گذاری است و بازار اشتغال است و رشد اقتصادی می خواهیم که توام با اشتغال مردم و فناوری باشد

 

تخصیص 25 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در 100 روز

رئیس جمهوری در خصوص میزان پرداخت بودجه های عمرانی در سال جاری گفت: ما در این 100 روزه دولت دوازدهم 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم و این یک تحول بسیار خوبی بود. روحانی اظهار داشت: این 25 هزار میلیارد تومان، هم تخصیص و هم پرداخت شده که ممکن است تخصیص، بیشتر از این میزان باشد.

وی ادامه داد: در ماه های اول سال پرداخت بودجه عمرانی خیلی خوب نبود اما در این 100 روز یک تحول خوبی داشتیم که تا پایان سال رقم ما رقم قابل ملاحظه ای در بودجه عمرانی خواهد بود. رییس قوه مجریه گفت: البته برای سال آینده یک فکر دیگری کردیم، در مجموع طراحی ما یک بودجه عمرانی بالایی است، می خواهیم از بانک ها، صندوق و سرمایه مردم استفاده کنیم. من در فصل بودجه 19 آذر در مجلس در این زمینه توضیح خواهم داد.

روحانی افزود: در بخش عمرانی حداقل در این 100 روز وضع ما در مقایسه با مشابه 100 روز سال گذشته خیلی بهتر بوده است. وی همچنین در خصوص پرداخت یارانه ها گفت: در این زمینه دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری کنند، مجلس سال گذشته به دولت تکلیف کرد هر کس که شناسایی کرد و وضع زندگی او خوب است و نیاز به یارانه ندارد یارانه او قطع شود.

وی ادامه داد: این کار آسان و ساده نبود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسوولیت را برعهده گرفت که یارانه تعدادی از افراد قطع شد، یک عده اعتراض کردند و دوباره یارانه آن ها برقرار شد. رییس جمهوری گفت: همچنین سالانه تعداد زیادی به یارانه بگیران اضافه می شود، بیشتر از یک میلیون رشد جمعیت خالص در سال داریم.

روحانی افزود: در خصوص اینکه برای یارانه ها باید چکار کرد، هم با مجلس مشورت خواهیم کرد و هم در نهایت در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت ما بر مبنای آن عمل می کنیم. وی در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور نیز اظهارکرد: نسبت به صندوق های بازنشستگی وضع ما سال به سال بدتر می شود، ما در سال آینده 50 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک خواهیم کرد که این شامل صندوق های تامین اجتماعی، کشوری و نیروهای مسلح می شود که وضع آنان بدتر است.

رییس جمهوری گفت: برای صندوق های بازنشستگی باید فکری کرد که یکی از قدم های دولت در 100 روز گذشته این بوده که به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را باید به بازار عرضه کنند و بفروشند. روحانی افزود: سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می توانند سهام در بازار بورس یا بانک ها داشته باشند اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: یکی از هدف های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود و من فکر می کنم غیر از دولت بقیه آن هایی که بخش های عمومی غیردولتی یا نیروهای مسلح هستند آن ها نیز باید واگذار کنند، در این زمینه در این دولت یکی دوبار با رهبر معظم انقلاب صحبت کردم، ایشان کاملا موافق است تا همه این ها به مردم واگذار شود.

رییس جمهوری گفت: بنابراین این اتفاق باعث هم رونق اقتصادی می شود و هم تحولی در اقتصاد ایجاد می کند و هم بنگاه داری که امروز بانک ها می کنند کنار گذاشته می شود، به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رییس بانکی که می آید اولین شرط این است که تعهد دهد اموال راکد خود را بفروشد.

روحانی افزود: صندوق های ما مشکلات زیادی دارند و باید سرجای خود بحث شود و این مساله را حل کنیم. وی ادامه داد: بعضی از معضلات است که در یکسال حل نمی شود اما هدف دولت این است که معضل بانک ها را حل کنیم که قدم های خوبی در این 100 روزه برداشته شده است.

 

تعامل سازنده با دنیا اساس سیاست خارجی دولت است

رئیس جمهوری تاکید کرد، اساس سیاست خارجی دولت تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا است و مقام معظم رهبری هم فرمودند تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم. روحانی افزود: سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم نیست . اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره ونه رویارویی حل کنیم و منطقه را امن و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.

 

با اروپا و روسیه روابط بهتری داریم

وی افزود: روابط تجاری و بین المللی ما با اتحادیه اروپا و روسیه از گذشته بهتر است؛ با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور روابط بهتری داریم. امروز با ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و قطر روابط بهتری داریم، ممکن است یکی دو کشور مانند عربستان هستند که مشکل داشتیم که بیشتر هم خودشان این مشکلات را افزایش می دهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: من در پرانتز بگویم؛ عربستان دنبال حل دو مشکل است و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند؛ مشکل اول سرپوش گذاشتن روی شکست هایش در منطقه است.

وی ادامه داد، عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می خواهد سرپوشی روی شکست هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی شان، مسائل حادی است و می خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی شان کشوری را به عنوان دشمن خود معرفی کند که ما در اینجا باید هنرمندان از این مشکلات عبور کنیم.

در ادامه گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری، مجری از روحانی رسید که در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و نیازهایمان فاصله زیاد دارد و می طلبد که دولت اقدامات خاص برای شرایط خاص انجام دهد از جمله این که موقعیت ایران یک موقعیت فوق العاده در منطقه است که بتواند هاب منطقه ای در حوزه های مختلف و متنوع مثلا حمل و نقل و ترانزیت که میلیون ها دلار داشته باشد یا کسب و کار مبتنی بر فناوری های نو و استارتاپ ها که سود زیاد دارند ، دولت برنامه دارد یا خیر؟

روحانی پاسخ داد: جایگاه جغرافیایی ایران تقاضا می کند ما از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر بتوانیم استفاده کنیم. در آسمان ایران نسبت به گذشته خیلی رفت و آمد پروازهای خارجی بیشتر شده است که این به دلیل حوادث اوکراین و قطر است. در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیما از شرق به غرب و از غرب به شرق و یا از شمال به جنوب شده است.

وی ادامه داد: در زمینه انرژی ما هم اکنون سوآپ گازی و نفتی داریم. از شمال نفت و گاز می گیریم و از جنوب ما نفت را تحویل مشتری می دهیم که خود این ترانزیت می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

رییس جمهوری گفت: ترانزیت شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد که در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. مذاکرات سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه عمدتا برای ترانزیت است. مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان برای ترانزیت است. و اخیرا مذاکرات ایران، افغانستان و ازبکستان برای ترانزیت شده است که البته آنجا ترانزیت راه آهن است و بحث ترانزیت جنوب به شمال است.

روحانی افزود: ما الان در زمینه بندرگاه ها سرمایه گذاری بالا می کنیم. بیش از یک میلیون دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. ظرفیت بندر چابهار به 8 و نیم میلیون تن در سال می رسد که البته در فازهای بعدی و در نهایت به 85 میلیون تن برسد. ما همان طور فاز به فاز ادامه خواهیم دارد و کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: مساله اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و به راه آهن سراسری مطرح است که در دولت یازدهم شروع شده و در حال ادامه است که حدود 25 درصد کار انجام شده است و جزو طرح هایی است که دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

رییس جمهوری گفت: در مسیر ترانزیت قزوین – رشت و آستارا ، ما آستارا به آستارا را نهایی کردیم و راه آهن قزوین به رشت را تا پایان امسال طبق برنامه باید افتتاح کنیم. برای طراحی رشت به آستارا نیمی از سرمایه گذاری را ما انجام می دهیم که یک میلیارد دلار هزینه این راه آهن است که 500 میلیون دلار آذربایجان در این جا سرمایه گذاری می کند که این طرح همه کارهای آن تقریبا انجام گرفته و مراحل نهایی را طی می کند. بحث این است که بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن انجام بگیرد و این راه آهن بعدا به دریای سیاه متصل خواهد شد.

روحانی افزود: بنابراین ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. در زمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم و در حال مذاکره هستیم و در زمینه اینترنت هم همینطور است.

وی ادامه داد: ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه های اخیر 300 گیگ برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی اضافه شده است. در سایر زمینه ها ایران این جایگاه را دارد. راه آهن ما متصل می شود به همه کشورهای همسایه و ازبکستان می خواهد راه آهنی را از طریق افغانستان متصل کند. راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف راه آهن را به عراق متصل می کنیم و جزو طرح های دولت دوازدهم است. یک راه آهن جدید بین ایران و ترکیه که در حال مذاکره است و غیر از مسیر راه آهنی است که از وان عبور می کند، بنابراین یکی از ظرفیت های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال بحث جایگاه ترانزیتی ما است.

 

مخالف تصمیم اتحادیه و برخی ستادها در مورد قیمت نان بودم

رییس جمهوری در مورد بحث قیمت نان گفت: با تصمیمی که اتحادیه و برخی ستادها در بحث نان گرفته بودند، مخالفت کردم زیرا مطالعات کافی در این زمینه نشده بود. دکتر روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است که مردم در نیازمندی های روزمره شان با گرانی های ناگهانی مواجه نشوند، این گرانی ها برای مردم قابل تحمل نیست و بسیار سخت است.

وی افزود: البته هدف ما این است که کیفیت را بالا ببریم، کیفیت این نیست که نان خام تر یا برشته تر باشد بلکه به معنای این است که نان مواد غذایی لازم را داشته باشد و ترکیب گندم ها مناسب باشد. ما الان در یک جا یارانه خرید تضمیمنی گندم می دهیم. یعنی اگر بخواهیم گندم از خارج تهیه کنیم برای ما قیمتش 700 تومان است اگر از داخل تهیه کنیم قیمتش حدود هزار و 400 تومان است، یعنی ما دو برابر قیمت جهانی گندم را از کشاورز خریداری می کنیم پس در این جا داریم یک یارانه پرداخت می کنیم.

وی افزود: از سویی دیگر گندمی که به نانوا می دهیم با قیمت بسیار پایین تر می دهیم به این دلیل که مردم با نان گران مواجه نشوند، پس هم کیفیت را باید اصلاح کنیم و هم قیمت را باید متعادل نگه داریم و نباید به مردم فشار آوریم.

 

جلسه سران قوا، کمک به تسریع در حل مشکلات

وی درباره جلسات سران سه قوه که در دولت دوازدهم بیشتر شده است، نیز اظهار داشت: در دولت یازدهم جلساتی نیز با روسای دو قوه دیگر داشتم، اما در دولت داوزهم در همین 100 روز یکی از تصمیمات ما بر این شد که این جلسات را بشتر ادامه دهیم و به صورت منظم این جلسات جلسات ادامه پیدا کند و دفاتر سه رییس قوه این مسایل را دنبال و پیگیری برای اجرای مصوبات پیگیری کنند و ما دارای مصوبات مکتوب در پایان هر جلسه ای باشیم که در جلسات اخیر مصوبات داشتیم و آنها را مکتوب کردیم و برای اجرا پیگری کردیم.

روحانی گفت: درست است که قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید کاملا باهم کار و تعامل داشته باشند. تعامل و توازن قوا لازم است و وقتی ما جلسه سران قوا را برگزار می کنیم، بسیاری از مسایل در بوروکراسی زمان می برد؛ درباره همین موسسات غیرمجاز اخیر همین جلسات سران قوا باعث هماهنگی بیشتر و و تسریح در حل مشکلات مردم شد.

وی افزود: ما باید در زمینه اقتصادی امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را بیشتر حل کنیم و نگذاریم بخاطر بهانه های کوچکی در بخش اقتصادی کار آفرینان ما دچار مشکل شوند و البته درباره مسایل سیاسی و منطقه ای و جهانی با هم گفت وگو بحث می کنیم و در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: هدف ما این است که برنامه های خود را بتوانیم راحت تر پیش ببریم بطور مثال در زمینه بودجه امسال، قبل از اینکه در دولت نهایی کنیم، بسیاری از مباحث اصلی آن را در جلسه روسای قوا بحث کردیم، چون بسیاری از موارد را سه قوه ربط دارد و بودجه را باید مجلس نهایی وتصویب کند و به ما برگرداند و در اجرا نیز باید قوه قضاییه کمک کند.

وی گفت: هدف اصلی تسریع امور کشور، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است و من این رابطه را نیز با نیروهای مسلح بیشتر کردم که درباره مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.

کد خبر 22628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =