تلاش برای حذف منافذ قاچاق کالا و ارز

نقوی حسینی: منافذ بسیاری وجود دارد که کار قاچاق را تسهیل کرده و مبارزه با آن را کند نموده است با این حال در تلاشیم با کمک مسئولان این منافذ را ببندیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور مسئولینی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حوزه مرز واردات کشور تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اطلاعات، اتاق ایران، اقتصاد و دارایی و سپاه حضور داشتند اذعان کرد: مدیریت هفتاد درصد سازمان بندری مشخص نیست، تکلیف حوزه کولبری به صورت شفاف تعیین نشده، عدم نظارت بر معافیت‌های قائل شده برای مرزنشینان، عدم تعیین حدود و تکالیف ته لنجی ها و عدم رعایت مقررات آن، عدم رعایت معافیت‌های ملوانی، عدم وجود تجهیزات کافی نیروی انتظامی ناظر بر مبارزه با قاچاق کالا، عدم تجهیزات کافی در 150 مرکز گمرکی جمهوری اسلامی جهت انجام وظایف نظارتی و کنترلی خود از جمله عوامل اصلی است که موجب قاچاق کالا می‌شود.
نماینده مردم ورامین ادامه داد: نکته دوم اینکه ما نیازمند وجود اطلاعات کامل قبل از ورود کالای قاچاق سازمان یافته هستیم که در این زمینه ضعیف هستیم، یکی از موارد مورد توجه هم حذف حق کشف بود که انگیزه ایجاد می‌کرد. متأسفانه حق کشف الان حذف شده و بخشی از مشکلات اجرای مبارزه با قاچاق کالا در لایحه‌ای که اخیرا به مجلس داده شده است، در صورت تصویب مجلس، رفع خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رتبه کشور ما در زمینه قاچاق کالا در بین کشورهای جهان نادر است و اگر توجه نشود، بنیان اقتصاد و تولید کشور را هدف قرار می‌دهد. در 150 مرز قانونی گمرکی که واردات کالا صورت می‌گیرد، اقدامات زیادی صورت گرفته است اما این به این معنا نیست که این مرزها بسته شده است. مباحث ته لنجی، ملوانی، کولبری و این قبیل معافیت‌ها در حال تدوین و رسیدگی است و سازمان خواهد یافت که قاچاق کالا در این زمینه حذف شود. به گفته وی بازارچه‌های مرزی در حال سازمان یافتگی است. با ادغام بازارچه‌های مرزی بخشی از مشکلات قاچاق کالا در این زمینه حل می‌شود. در حوزه سراوان، ورودهای غیرمجاز همچنان انجام می شود که باید کنترل آن تحت برنامه ویژه‌ای قرار گیرد.
نقوی حسینی افزود: در ادامه جلسه، عسگری رئیس کل گمرک ایران گفت در بحث واردات حدود 28 دستگاه متولی‌ هستند. سعی کردیم بین این دستگاه‌ها هماهنگی‌هایی به وجود آید. الکترونیکی کردن مکانیزم واردات و صادرات یکی از گام‌های مهم اصلاح و جلوگیری از قاچاق کالاست که پیشرفت قابل توجهی داشتیم. وی گفت نصب دستگاه‌های مجهز و جدید ایکس ری که آغاز شده و 19 دستگاه دیگر هم در حال تهیه است، کنترل مرزی در گمرک‌ها تکمیل می‌شود. نیاز نیست که برای همه 150 گمرک دستگاه ایکس ری قوی بگذاریم، بلکه برای 30 گمرک نیازمند اینگونه دستگاه‌ها هستیم.
نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار کرد: همچنین در این جلسه مطرح شد که اصطلاحاتی در حوزه قوانین، سازماندهی و ساختار پیشگیرانه، تجهیزات و امکانات باید صورت پذیرد. همچنین گفته شد که سامانه‌ای جهت شناسایی و کنترل فعالیت سازمان یافته و غیرسازمان یافته در حوزه قاچاق کالا و ارز تهیه شده و به زودی به کار گرفته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مطالبات کمیسیون این است که اقدامات پیشگیری و بسته شدن هر نوع مسیر و امکان قاچاق کالا و ارز انجام شود. باید روش‌ها، مکانیزم‌ها، ساختار و کنترل و نظارت به نحوی انجام شود، که اصلا قاچاقی صورت نگیرد تا مجبور به هزینه سنگین کشف و برخورد نشویم. چرا باید امکان قاچاق کالا به وجود آید که بعد مجبور باشیم کلی هزینه برای کنترل، برخورد، محکومیت و غیره نماییم.

کد خبر 22637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =