بعد از برجام دروازه های اقتصادهای جهان به روی ایران باز است

مهدي شريفي نيك نفس: برجام یکسری گشایش هایی برای ایران داشت. صادرکنندگان ایرانی در بعضی از بازارها حضور نداشتند، اما الان دوباره حضور پیدا کرده اند

 دوسال از برجام می گذرد و بازارهای مختلف طی این مدت دستاوردهای مختلفی به دست آورده اند. صنایع مختلف توانستند با جهان ارتباط برقرار کنند و تفاهمنامه و قراردادهای مختلفی در این بین به امضا رسید. صنعت پتروشیمی کشور اوضاع بهتری دارد و توانسته بازارهای بیشتری را به دست آورد. مهدی شریفی نیک نفس از دوسال بعد از برجام در حوزه پتروشیمی صحبت می کند. اما با این حال او می گوید: مشکل سی ساله که دوساله حل نخواهد شد. به هرحال ایران حدود سی سال تحریم بوده است.

*سال 2018 نزدیک است، وضعیت بازارهای پتروشیمی چطور ارزیابی می کنید؟

در سال میلادی، معمولا بازارهای صادراتی با چند مساله رو به رو می شوند. مهمترین مساله این است که بازارهای صادراتی به سمت ژانویه و تعطیلات می روند که باعث افزایش تورم کالا در تولیدکننده صادراتی می شود. البته بعد از یکی دوماه بازار دوباره به منوال معمول خودش برمی گردد و اوضاع عادی می شود.

*نزدیک به دومین سالگرد برجام است، در این دوسال، وضعیت بازار پتروشیمی چه تغییراتی داشته است؟

برجام یکسری گشایش هایی برای ایران داشت. صادرکنندگان ایرانی در بعضی از بازارها حضور نداشتند، اما الان دوباره حضور پیدا کرده اند. اگر طی این دوسال هم حضور پیدا نکرده باشند، اما فرصتش حضورشان در حال فراهم شدن است. بعد از برجام آن توهمی که درباره ایران درست شده بود، فروریخته است و دروازه های اقتصادهای جهان به روی ایران باز است.

*هنوز هم مشکلات و مسایلی برسر حضور بیشتر ایران در بازارهای جهانی وجود دارد؟

همچنان مشکلات بانکی و سیاسی حکمفرماست. اما با این حال، بخش خصوصی و تجار می توانند راه خود را باز کنند. کالاهایی که دارای کیفیت هستند و می توانند رقابتی باشند، در دنیا جایگاه همیشگی خود را دارند. اگر ما بتوانیم این ارتباطات بین المللی را به خوبی و مطلوب برقرار و مدیریت کنیم، خود طرفین می توانند مسیر را باز کنند. به این ترتیب مشکلات تحریم ها و این مسایل قابل حل است.

*دوسال زمان خوبی برای رفع این مسایل و مشکلات نبود؟

مشکل سی ساله که دوساله حل نخواهد شد. به هرحال ایران حدود سی سال تحریم بوده است.

*چشم انداز آینده را چطور ارزیابی می کنید؟

ما باید با صبر، پشتکار و در بازار بودن بتوانیم توان رقابت را حفظ کنیم، به نظرم با رعایت این اصول در سال های آینده چشم انداز خوبی پیش روی ایران است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 22643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =