مسئولیت مبادی غیرقانونی برعهده گمرک نیست

محسن كوهكن: با استقرار سامانه جامع گمرکی و نصب دستگاه ایکس ری، تخلف در گمرک‌های کشور به صفر نزدیک شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: با استقرار سامانه جامع گمرکی و نصب دستگاه ایکس ری، تخلف در گمرک‌های کشور به صفر نزدیک شده است. به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سیما؛ محسن کوهکن درباره واردات کالاهای قاچاق از مبادی رسمی اظهار کرد : زمانی که در مورد قاچاق صحبت می‌کنیم باید از کلمات صحیح استفاده کنیم، هر کشوری برای ورود کالای یک محل‌های مشخصی را در مرزهای خود یا در فرودگاه‌ها تعریف می‌کند که اسم گمرک یعنی ماخذ خروج و ورود بر آن گذاشته می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر کالایی که غیر از این محل‌های گمرکی وارد کشور شود کالای قاچاق محسوب می‌شود، گفت: اگر از گمرک یک کانتینری وارد شود یا مامور گمرک را اغوا کند تحت عنوان کالای مجاز وارد کند یا از نظر حجم بر سر مامور کلاه گذاشته شود تخلف صورت گرفته است و بحث قاچاق در آن در چارچوب قانون امور گمرکی باید بررسی شود که البته همه این موارد با الکترونیکی شدن گمرک قابل رهگیری است.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت : برای واردات برخی از اقلام محدودیتی نداریم، اگر کالایی را در داخل تولید نکنیم و همه مصرف کشور وارد و دست واردکننده بیشتر شود و بیشتر از حد مجاز وارد کنند به دلیل بیشتر بودن عرضه از تقاضا به نفع مصرف کننده است.
کوهکن ادامه داد: در جایی بحث وجود دارد که واردات بی‌رویه به تولید، اشتغال و سرانه درآمد خانوارها لطمه وارد می‌کند و نرخ بیکاری را افزایش می‌دهد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در گمرک زمانی که کالا وارد می‌شود مورد بررسی قرار می گیرد و کنترل می شود ، بیان کرد: امروزه اقداماتی در گمرکات صورت گرفته از جمله سامانه جامع گمرکی و نصب دستگاه‌ ایکس ری که با وجود آنها تخلف به صفر نزدیک شده است.
کوهکن با اشاره به اینکه از یک مرکز در تهران اپراتورهای مراکز گمرکی کشور کنترل می‌شود، ادامه داد: عمده بحث ما در خصوص قاچاق، کالایی نیست که به‌صورت رسمی از گمرکات وارد می‌شود بلکه کالاهایی است که گمرک اعلام می‌کند این کالا از مبادی قانونی وارد نشده، عمده این موارد از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود که مسئول آن با گمرک نیست.
وی تصریح کرد: هیچ کشوری نتوانسته تخلف از آیین نامه واردات و صادرات خود را به صفر برساند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: مبارزه با واردات کالای قاچاق یک عزم ملی، جدی و یکسری راه کار نیاز دارد، برای مصرف کننده هم مسئولیت تعیین کنیم که با خرید کالای قاچاق شامل مسئولیت شود، باید خریدار و مصرف کننده هم از کالای قاچاق پرهیز کنند.

کد خبر 22646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =