جایگاه بازرگانی در امنیت ملی کشور

توسعه ما وصل به نظام بازرگانی است، امنیت ما هم به نظام تجاری ما وصل است؛ به ویژه اینکه کشور ما موقعیت خاص ژئوپولیتیکی دارد و ایران به عنوان کشوری که ۱۵ همسایه دارد

دکتر یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی و رییس سابق اتاق تهران در جلسه مجمع عمومی انجمن علمی بازرگانی ایران با اشاره به این که یکی از مظلومیت های نظام بازرگانی و فعالیت بازرگانی در کشور این است که هنوز بعد از 40 سال و پس از تحولات زیاد منطقه ای، جهانی، علمی و عملی که در دنیا نسبت به امر بازرگانی اتفاق افتاده است حضور بازرگانی در کشور ما در حاشیه است این موضوع را یکی از علل اصلی مشکلات اقتصادی کشور و یکی از گرفتاری های جدی دانست که ما در کشورمان به آن توجه نمی کنیم. به گفته وی یعنی برون رفت از بسیاری از مسائل و مشکلات ما بستگی دارد به نوع نگاه ما به حوزه بازرگانی و باید گفت یک قسمت بزرگ مشکلات اشتغال، رکود، اضافه بودن تقاضا بر عرضه، مشکلات مربوط به حوزه فساد و نارسایی بانکی به چگونگی نگاه ما به نظام بازرگانی وصل است.

به گفته آل اسحاق حتی باید گفت توسعه ما وصل به نظام بازرگانی است. امنیت ما هم به نظام تجاری ما وصل است. به ویژه اینکه کشور ما موقعیت خاص ژئوپولیتیکی دارد و ایران به عنوان کشوری که 15 همسایه دارد، با شرایط و اقتضائات خاص خود نشان می دهد که هاب منطقه است و استفاده بهینه از این هاب بودن این است که چگونه با نظام بازرگانی برخورد کنیم.

وی با اشاره به این که در تمام این 30 سال هم تلاش من بر این اساس بوده است که این موضوع در کشور جا بیفتد و اهمیت جایگاه نظام بازرگانی مشخص شود ادامه داد: اما بنا به دلایل گوناگون نظیر موضوعات سیاسی، سابقه تاریخی ایدئولوژیکی و ...این اتفاق نمی افتد و جای تاسف دارد.

به گفته وزیر اسبق اقتصاد کشورمان اگر آخرین دیدگاه های توسعه ای را از نهادهای بین المللی به عنوان یک شاخص قبول کنیم گزارش 3 ماه قبل بانک جهانی از سازمان های جهانی، شاخص کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و عقب مانده که شاخص های متعددی بیان می کردند الان به شاخص عمده سطح تجارت مخصوصا تجارت بین المللی و سطح حضور و فعالیت یک کشور در شاخص های جهانی توجه ویژه ای دارند؛ یعنی چگونگی برخورد با تجارت و بازرگانی اهمیت ویژه دارد. در همین راستا در کشورمان وقتی به وضع موجود اقتصاد، رکود، حاشیه نشینی ، فساد بانکی و محیط زیست و .... فکر میکنیم یک بخش عمده آن به چگونگی برخورد با امر تجارت برمی گردد . مخصوصا تجارت بین الملل، روابط حاکم و الزامات و شرایط حاکم بر آن.

آل اسحاق در ادامه با قدردانی از انجمن علمی بازرگانی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد خوبی شکل بگیرد باید طرحی نو دراندازیم و یکی از مدعیان این حوزه انجمن علمی بازرگانی ایران است. چرا که اسم انجمن بازرگانی به معنای مجموعه ای از افراد است که بازرگانی کشور را راهبری می کنندلذا باید قدم و حرکت مهم و مثبتی بردارید که برای آینده اقتصاد و بازرگانی ایران مفید و مثمر ثمر باشد.

به گزارش اگزیم نیوز انجمن بازرگاني ايران مؤسسه اي غيرانتفاعي است كه به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علم و توسعه كمي وكيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امورآموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مرتبط، با كسب مجوز از كميسيون انجمنهاي علمي ايران وابسته به وزارت علوم،تحقيقات وفناوري ، در بهمن ماه سال ۱۳۸۱ تأسيس شده است.

لازم به ذکر است ابتدای آذر ماه با برگزاری جلسه مجمع عمومی اعضای هیأت مدیره این انجمن با حضور اکثریت اعضا انتخاب شدند که دکتر پریسا جعفری، دکتر امیر پوریانسب، دکتر رحیم بهمنی زنگنه، دکتر حسین بوداقی خواجه نوبر، زهرا خیر حبیب اللهی، حبیب اله محمدی،  دکتر هومن هاتفی پور، دکتر مختار صالحی، دکتر فاطمه پورحسینی، داوود آدینه و هادی محمدی اعضای هیأت مدیره این انجمن هستند.

کد خبر 22686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =