جلوگیری از صدور مجوز برای واردات برنج

رئیس انجمن برنج در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی گفت:میزان واردات برنج در شش ماهه اول سال جاری ، ۲/۱ میلیون تن بود که ۵۰۰ هزار تن از نیاز واقعی و ۲۰۰ هزار تن از واردات مورد پذیرش نهادها و ارگان ها، بیشتر بود

رئیس انجمن برنج در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی گفت:میزان واردات برنج در شش ماهه اول سال جاری ، 2/1 میلیون تن بود که 500 هزار تن از نیاز واقعی و 200 هزار تن از واردات مورد پذیرش نهادها و ارگان ها، بیشتر بود.

به گزارش اگزیم نیوز جمیل علیزاده شایق در نامه ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ گرچه آن جناب، اصولا دست به پاسخ گویی مکاتبات تشکلهای مردمی و غیردولتی و NGOهای صنفی و تخصصی ندارید، اما از آنجائیکه اعضای انجمن برنج ایران مرا متعهد و موظف نموده اند تا نکاتی به استحضار برسانم، ناچار به این نوشته شدم.

وی گفت: همانطوریکه در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز ایران مطرح شد هنوز مکانیزم خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بر اساس مصوبه 1368 است و باوجود اینکه اینجانب بارها تذکر داده ام،  باز مواجه میشویم با نرخ گذاری ارقام آمل 1 آمل 2 و یاسوج و سپیدرود در خرید تضمینی برنج، حال آنکه سطح کشت این ارقام نه تنها غالب نیست، بلکه برخی از آنان، کلا از چرخه تولید خارج شده اند.

علیزاده خاطرنشان کرد: بحث واردات برنج بطور خاص و تنظیم بازار محصولات کشاورزی بطور عموم دچار سردرگمی شدیدی شده است مصوبه مجلس وزارت جهاد کشاورزی رامسئول مدیریت ستاد تنظیم محصولات کشاورزی کرده و طبیعی است واردات برنج را نیز در بر میگیرد اما ملاحظه می شود ستاد تنظیم بازار دیگری شکل گرفته که چون چتری تیره رنگ بالای سر سازمان مسئول قرارش داده اند و اخیرا نیز شاهد ورود این پدیده جدید به بازار واردات برنج شده ایم.

رئیس انجمن برنج ادامه داد:‌ وزارت صنعت و معدن و تجارت رسما به ادارات کل صنعت و معدن و تجارت استان ها اعلام نموده که ورود برنج از اول آذرماه 1396 تا اوایل تیرماه 1397 آزاد می باشد، آنهم در شرایطی کهمیزان تولید برنج در سال جاری و بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی حدود ۲.۳ میلیون تن میباشد.

به گفته شایق میزان مصرف سرانه در کشور 36-37 کیلوگرم برنج است لذا مصرف سالیانه در سال جاری، حدود 3 میلیون تن برنج می باشد و افزود:‌کسری و نیاز درسال جاری، میزان ۷۰۰ هزار تن است که اگر میزان ذخیره سنواتی را نیز محاسبه نمائیم، میزان کسری برنج در سال جاری، از یک میلیون تن تجاوز نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این صدور مجوز، آنهم توسط نهادی که بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی، این وظیفه بر عهده اش نیست، چه معنایی دارد جز اینکه پیامی برای کشاورزان داشته باشد به معنای ان است که "دیگر در این کشور مبادرت به کشت برنج نکنید"

کد خبر 22708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =