ظرفیت ۱۰۰ میلیون دلاری تعاملات اقتصادی ایران و مجارستان

مجارستان در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور پیش بینی می شود که میزان مبادلات ۲ کشور در سال ۹۶ به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

به گزارش اگزيم نيوز، كشور ما طي هفته جاري ميزبان هيات اقتصادي مجارستاني بوده است. وزیر امور اقتصاد ملی مجارستان پس از 27 سال به همراه هیاتی از مقامات عالی رتبه و 120 تن از فعالان اقتصادی آن کشور در سفر خود به تهران با وزراي اقتصاد و دارايي، صنعت و نمايندگان بخش خصوصي كشورمان ديدار و گفتگو كرد. از جمله دستاوردهاي سفر وزير اقتصاد مجارستان به ايران مي توان به شش سند همكاري و همچنين امضاي تفاهم نامه هايي در زمینه های ترابری، تجهیزات پزشکی و داروسازی اشاره كرد.

مسعود کرباسیان در این دیدار با اشاره به لزوم توسعه روابط تجاری بین ایران و مجارستان، به ظرفیت مناسب مناطق آزاد برای سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در مناطق آزاد در حال انجام است و می تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی 2 کشور باشد.

وی افزود: در زمینه همکاری بانک های 2کشور اقدام های خوبی شده است که از آن جمله می توان به تجربه های موفق بانک توسعه صادرات ایران با یک بانک مجارستانی اشاره کرد که کمک می کند بازرگانان و صنعتگران راحت تر بتوانند مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

کرباسیان اعلام کرد موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری با مجارستان فردا امضا می شود که این رویکرد مثبت و تعامل سازنده، نشانه عزم جدی برای توسعه روابط دو جانبه است.

کرباسیان همچنین بر لزوم پیگیری طرح همکاری های بهداشتی و امنیت غذایی سه جانبه بین ایران، مجارستان و هلند تاکید کرد.

وزیر اموراقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران افزود: هماهنگی های لازم با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان بزرگ ترین متولی بخش خصوصی کشور، انجام شده است تا همکاری لازم را با بخش خصوصی مجارستان برای توسعه روابط در دستور کار قرار دهد.

کرباسیان همچنین بر ایجاد سازوکار مشترک برای اجرای طرح «خانه تجارت مجارستان» یا اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان تاکید کرد و افزود: باید برای ایجاد و گسترش روابط بخش خصوصی 2کشور تسهیلات لازم را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد ملی مجارستان با اشاره به اينكه مجارستان برای همکاری اقتصادی و بهداشتی آمادگي دارد،ادامه داد: توسعه اقتصادی، سیاست تجاری، آموزش تخصصی، نیروی انسانی، بودجه، مالیات و سیستم بانکی در مجارستان در حوزه وزارت اقتصاد این کشور است.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری 2کشور در گذشته 350 میلیون دلار بود که این رقم در دوران تحریم ها به کمتر از 30میلیون دلار رسید اما بعد از سفر نخست وزیر مجارستان به ایران این روند افزایش مناسبی پیدا کرده است.

میهایلی وارگا از آمادگی کشور خود برای توسعه همکاری در زمینه ساخت برج های خنک کننده نیروگاه ها، ساخت اتوبوس برقی، داروسازی، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه های سیار بیولوژیکی، خطوط هوایی، جهانگردی و بانکی با ایران خبر داد. به گفته وي دولت مجارستان از نظر فناوری اطلاعات جزو پنج کشور نخست اتحادیه اروپا محسوب می شود و اولویت خود را بر توسعه زیرساخت های راهسازی، راه آهن، فرودگاه ها و فناوری اطلاعات قرار داده است.

در دیدار وزیران اقتصادی ایران و مجارستان یک سند همکاری بین شرکت ایکاروس مجارستان و هولدینگ صنعتی بانک شهر به امضا رسید.

کرباسیان امضای این سند را «نشاندهنده عزم دوکشور برای گسترش همکاری ها» عنوان کرد.

وارگا یادآور شد: این کشور برای توسعه توانمندی های خود بر زمینه های الکترونیکی، خودرویی، تجهیزات جنگی، مواد دارویی و شیمیایی تمرکز دارد و از ورود سرمایه های خارجی به داخل کشور استقبال و حمایت های دولتی را برای آنها فراهم می کند.

در ادامه میهایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان با اشاره به وجود روابط خوب بین دو کشور یادآور شد : در اتاق بازرگانی تفاهم نامه اي برای ساخت خنک کننده ها ی نیروگاهی امضا کردیم و همکاری فیماین در حوزه صنایع دارویی، کاغذ و سبزی و میوه ادامه می باید و این در حالی است که مجارستان وارد کننده محصولات نفتی و نفت و سبزی و میوه از ایران است.

وارگا در ادامه سفر خود به تهران با محمد شریعتمداری، وزير صنعت كشورمان ديدار و گفتگو كرد. محمد شریعتمداری در دیدار با میهایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان با بیان اینکه مذاکره برای همکاری در بخش های مختلف صنعتی دو كشور را آغاز کرده ایم، افزود: با توجه به تجربه خوب مجارستان در زمینه رشد اقتصادی و کاهش بیکاری، اقدام به تبادل تجربیات کردیم.

شریعتمداری با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در ماههای پایانی سال گذشته افزود: خوشحالیم که برخی اسناد زیر بنایی مثل سند توسعه همکاری های اقتصادی و یا اجتناب از اخذ مالیات های مضاعف بین دو کشو ربه امضا رسیده است دامنه توسعه فعالیت‌های اقتصادی با مجارستان در همه بخش‌ها است اما امروز می خواهیم در حوزه صنعت ،‌معدن و تجارت متمرکز شویم.

وزیر صنعت ،‌معدن وتجارت یادآور شد: پیش نیاز این فعالیت در حوزه های صنعت ، معدن و تجارت برقراری یک رابطه بانکی مطمئن بین دو کشور است و خوشبختم که در گذشته نه چندان دور هیات بانکی مجارستان با همکاران بانک مرکزی ما مذاکرات ثمر بخشی داشتند و من بسیار امیدوارم که منجر به توافق ارزشمندی شود که پایه همکار یهای مشترک ما را پشتیبانی کند.

شریعتمداری درباره حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان گفت: حجم مبادلات اقتصادی و تجاری 2 کشور در گذشته و در حدود 20 میلیون دلار در سال بود اما در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان در سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است، گفت: پیش بینی می شود که میزان مبادلات 2 کشور در سال 96 به بیش از 100 میلیون دلار افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به سفر هیات بانکی مجارستانی به ایران اشاره کرد و ادامه داد: مجارها از ساخت مشترک در بخش صنعت، و همکاری در زمینه های مختلف صنعتی استقبال کرده اند.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به رشد ۴ درصدی اقتصادی مجارستان که ازمتوسط رشد اروپا پیشی گرفته ما نیز آماده همکاری در زمینه های مختلف با کشور دوست مجارستان هستیم و مایلیم از تجربیات شما در کاهش نرخ بیکاری استفاده کنیم و این موضوع بسیار کلیدی برای ما محسوب می شود.

وی با اشاره به ۵۰ پروژه اولویت دار درحوزه صنعتی افزود: این لسیت به همراه گزارش پیش امکان سنجی آنها در سایت وزارت خانه ثبت شده است و قابل استفاده سرمایه گذران و علاقمندان به همکاری قرا رگرفته است که به خصوص در حوزه صنایع پتروشیمی ، دارو سازی و مسایل بانکداری آماده مذاگره برا ی همکاری مشترک هستیم.

وی با اعلام تمایل کشورمان برای امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین ما و گروه ۴ (مجارستان ، لهستان، اسلواکی و چک ) گفت : شما می توانید این امکان را فراهم کنید همچنین بازارهای اطراف ایران بازارهای مهمی برا ی ما هستند و ایران می تواند به عنوان یک هاب برای صادرات مجدد محصولات به افغانستان و عراق و .. که امروز نیازمند آن هستیم عمل کند و مجارستان می تواند با نگاه مثبت برای تعامل ایران با اتحادیه اروپا فعالانه عمل کند.

وی با اعلام حمایت از ایجاد پرواز مستقیم هوایی افزود : برای توسعه همکاری ها ی صنعتی علاقمندیم که هیات مجاری مذاکراتی را با سازمان گستر ش و نوسازی صنایع ایران و در حوزه معدن و صنایع معدنی با سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی صورت دهد چرا که این مذاکرات به شناخت دقیق تر از پتانسیل های قابل مبادله کمک می کند.

وی در ادامه با اشاره به شکل گیری مرکز تجاری ایران در مجارستان افزود: بخش خصوصی در این زمینه فعالیت خود را آغازکرده و در این مدت موفق به برگزار ی۵ نمایشگاه صنایع دستی و محصولات ایرانی برای معرفی و حضور در اروپا شده است. همچنین این مرکز طرح اولیه ایجاد مرکز لجستیک و انبار را به طرف مجاری تقدیم کرده است و متظر تایید هستیم.

 

کد خبر 22724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =