کاهش ضرایب مالیاتی برای ۹۵ درصد فعالیت های تولیدی

در صد روز ابتدای کار دولت دوازدهم برای ۹۵ درصد فعالیت های تولیدی ضرایب مالیاتی کاهش یافته و در ۷۰ درصد فعالیت های عمده فروشی نیز شاهد همین وضعیت هستیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز و بر اساس گزارش 100 روزه وزارت امور اقتصادی و دارایی اصلاح نرخ سود مشمول مالیات عملکرد سال 1395 فعالان اقتصادی در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و با محوریت کمک به ارتقای رشد و بهره وری اقتصادی، تقویت و حمایت از اشتغال و بخش های مولد اقتصاد، در کنار تمهیدات لازم برای سهولت محاسبه و پرداخت انواع مالیات و دستیابی به موافقت نامه های بین المللی برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف از جمله برنامه های سازمان امور مالیاتی در 100 روزه اول دولت دوازدهم بوده است.

بر اساس این گزارش اجرای سیستم مالیات بر ارزش افزوده ساده شده برای برخی از فعالیت هامانند شرکت های تعاونی مصرف، فروشندگان آهن آلات، بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی از جمله این اقدامات بوده است. همچنین انعقاد تفاهم نامه تبادل اطلاعات برای اجرای قانون مالیات های مستقیم با سازمان های مرتبط با موضوع مالیات همچون بانک مرکزی، 11 بانک عامل، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری تهران و وزارت صمت از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.

این گزارش در ادامه می افزاید کاهش زمان صدور گواهی مالیات های مستقیم از 15 روز به 4 روز و نهایی شدن پیش نویس موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از دیگر اقدامات سازمان امور مالیاتی در 100 روز ابتدایی آغاز به کار دولت دوازدهم بوده است. در عین حال برای 95 درصد فعالیت های تولیدی ضرایب مالیاتی کاهش یافته و در 70 درصد فعالیت های عمده فروشی نیز شاهد همین وضعیت هستیم.

کاهش ضرایب مالیاتی برای 10 درصد خرده فروشی ها و 16 درصد فعالیت های خدماتی در کنار کاهش ضریب مالیاتی برای 16 درصد فعالیت های واردات کالا از دیگر اقدامات در این مدت محدود محسوب می شوند. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین در این مدت پیگیری قضایی پرونده های مربوط به سواستفاده از کارت های بازرگانی و تعیین وظایف ادارات مالیاتی مربوط به حقوق شهروندی در نظام اداری نیز پی گرفته شد و نتایج قابل قبولی نیز حاصل شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بر اساس آمارهای 6 ماهه سال 96 رقم مصوب درآمدهای مالیاتی در بودجه 495.379.670 میلیون ریال بوده است که 80 درصد آن محقق شده است. عمده درآمدهای کسب نشده مربوط به مالیات های مستقیم است که در 6 ماهه امسال نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته نه تنها به نسبت تورم 10 درصدی رشد نداشته بلکه منفی شده است.

البته کارشناسان اقتصادی معتقدند همچنان رکود در بخش های اقتصادی حاکم بوده که بروز آن را می توان در درآمدهای مالیاتی مشاهده کرد. با این حال مسئولان امور مالیاتی دلیل تحقق 80 درصدی درآمدها را در راستای تعامل با مؤدیان عنوان کرده و معتقدند حمایت از تولید، بخشودگی جرایم، تقسیط پلکانی و بلندمدت مالیات و عدم فشار به مؤدیان برای تعامل و حمایت منجر به کاهش درآمدها شده است.

کد خبر 22745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =