۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلیون تومان طرح ناتمام در کشور

نوبخت: با توجه به محدود بودن بودجه، راهی نداریم جز اینکه با اولویت بندی کار کنیم و به جای اینکه از منابع محدود خود قطره چکانی به همه طرح ها پول تزریق کنیم، منابع را صرف طرح های اولویت دار می کنیم

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که در حال حاضر 400 تا 500 هزار میلیارد تومان طرح ناتمام و در دست اجرا در کشور وجود دارد گفت: با توجه به محدود بودن بودجه، راهی نداریم جز اینکه با اولویت بندی کار کنیم و به جای اینکه از منابع محدود خود قطره چکانی به همه طرح ها پول تزریق کنیم، منابع را صرف طرح های اولویت دار می کنیم.
محمدباقر نوبخت در ادامه گفت: در بودجه سال ۹۷ پیش بینی کرده ایم که از منابع مختلف حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت هم از محل تسهیلات خارجی میان مدت (فاینانس) و هم پرداخت سهم خود برای اجرای این پروژه همکاری خواهد داشت.  
در این رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار است دولت فردا لایحه بودجه سال97  کل کشور را به مجلس ارائه کند، گفت: تاکنون اطلاعاتی درباره بودجه سال آینده از سوی دولت به نمایندگان ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه طبق اخباری که نمایندگان کسب کرده‌اند بودجه عمرانی کشور در سال آینده کاهش یافته است، ادامه داد: اگر این اتفاق در بودجه سال آینده رخ دهد قطعاٌ پروژه‌های عمرانی معطل می‌مانند.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه برخی از پروژه‌های عمرانی که نیمه‌تمام مانده‌اند در حال تبدیل شدن به آثار باستانی هستند، افزود: دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که کاهش بودجه عمرانی موجبات ایجاد رکود در کشور می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: پیش از اینکه پروژه‌های عمرانی کلید خورده مستهلک شود باید فکری به حال آنها شود.
در این بین یافته‌های مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بودجه عمرانی سال آینده در صورت استمرار روند جاری می‌تواند به صفر میل کند. اگر میزان هزینه‌های جاری دولت مطابق ۱۵ سال گذشته افزایش یابد و افزایش منابع نیز همچون روند سال‌های قبل باشد، حجم منابع آزاد دولت برای بودجه‌های عمرانی تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت.
این گزارش در عین حال می افزاید: راهکار عملی دیگر برای کاهش هزینه‌های غیرضرور دولت، توقف طرح‌های عمرانی فاقد توجیه فنی و اقتصادی است. محققان گزارش این اقدام را باتوجه به اطلاعات در اختیار سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی عملیاتی دانستند و البته این کار را نیازمند مدیریت مقاومت‌های احتمالی عنوان کردند. آنها پیشنهاد دادند تا پس از توقف طرح‌ها، دارایی‌ها و امتیازات به بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها سال ۹۷، تا حدی برای دولت درآمدزایی نیز داشته باشد. همچنین بخشی از فروش دارایی‌های طرح‌ها می‌تواند به دستگاه و منطقه مربوطه اختصاص یابد.

 

کد خبر 22746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =