تعطیلی ۷۵ درصدی واحد‌های صادرکننده روده فرآوری

ارض اقدس گفت: فعالیت ۷۵ درصد از واحد‌های صادرکننده روده فرآوری شده به علت کمبود مواد اولیه، متوقف شده است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از اتاق تهران، محسن بهرامی ارض اقدس در ششمین نشست این کمیسیون با اشاره به اینکه صادرات روده تا 500 میلیون دلار قابل افزایش است، افزود: وعده‌های رییس سازمان توسعه تجارت در مورد تسهیل ورود موقت مواد اولیه و نیز نماینده سازمان دامپزشکی در مورد درجه‌بندی کشورهای واردکننده روده به ایران و پاسخ‌دهی یک هفته‌ای به درخواست‌ها، می‌تواند موانع بزرگی را از مقابل توسعه صادرات این صنعت بردارد.
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران همچنین گفت: اتحادیه صادرکنندگان روده، مسئولیت تشکیل کنسرسیومی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز فراوری را برعهده گیرد.

افزایش پنج برابری اشتغال در صورت تامین مواد اولیه

همچنین جمشید نفر، رییس اتحادیه صادرکنندگان روده در این نشست گفت: این صنعت از اشتغالزایی فراوانی برخوردار بوده و دارای قیمت بالای صادراتی است طوری که قیمت فرآوری شده آن به 100 برابر ارزش اولیه کالا می‌رسد و ارزآوری بالایی نیز دارد.
وی افزود: ایران در شمار معدود کشورهایی قرار دارد که فرآوری روده در آن با دست صورت می‌گیرد و این دستاورد ناشی از برخورداری از نیروهای ماهر است. 
وی با اشاره به اینکه ایران در گذشته در شمار نخستین کشورهای فرآوری‌کننده روده بود ادامه داد: متاسفانه در طول زمان ایران موقعیت خود را از دست داده زیرا این صنعت به سرعت در جهان رشد کرده است. در ابتدا تنها روده گوسفند مورد فرآوری و فروش قرار می‌گرفت و سپس روده گاو و خوک نیز به آن افزوده شد. اکنون چین، به عنوان یکی از صادرکنندگان عمده روده محسوب می‌شود و به دلیل فاصله اندک با استرالیا می‌تواند مواد اولیه تهیه کرده و این محصول را صادر کند.
جمشید نفر در ادامه به کمبود مواد اولیه در ایران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد تشکل ما به سازمان توسعه تجارت این بوده است که به جای پرداخت مستقیم دو درصد جایزه صادراتی، این دو درصد در صندوقی قرار گیرد و به واردکنندگان روده اختصاص پیدا کند.
وی افزود: این صنعت دارای پنج هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است که به شرط تامین مواد اولیه و توسعه این صنعت می‌توان میزان اشتغال را به پنج برابر این رقم و میزان ارزآوری آن را نیز به 500 میلیون دلار افزایش داد. اما مایه تاسف است که به دلیل کمبود نهاده تولید، از 84 واحد تولیدی صادرکننده اکنون تنها 25 واحد باقی مانده است.
وی با اشاره به رایزنی‌های اتحادیه صادرکنندگان روده با سازمان دامپزشکی برای تسهیل واردات روده گفت: به رغم وعده‌های چندباره، این مساله هنوز حل نشده است. 
نفر افزود: وقتی درخواستی برای صدور مجوز واردات روده به سازمان دامپزشکی ارسال می‌کنیم، سه ماه طول می‌کشد که به ما پاسخ دهند. این وقت‌کشی حتی در مورد محصولات کشورهایی نظیر استرالیا نیز که در گرید A قرار دارد نیز اتفاق می‌افتد. این درحالی است که کشور ترکیه از هر نقطه از جهان به راحتی می‌تواند روده وارد کند.
نفر به مشکلات گمرکی صادرکنندگان روده در ورود موقت مواد اولیه نیز اشاره کرد و گفت: روده کالایی نیست که در داخل رسوب کند و 100 درصد آن صادر می‌شود. اما مسایل مربوط به ضمانت‌نامه‌های ورود موقت، قیمت تمام شده محصولات ایران را افزایش می‌دهد.

مبادی واردات روده را درجه‌بندی می‌کنیم

در ادامه این نشست، محمدرضا سالاری که به نمایندگی از سازمان دامپزشکی در این نشست حضور یافته بود، گفت: آنچه واردات روده را با کاهش مواجه کرده، صرفا فرآیندهای سازمان دامپزشکی نیست، بلکه بالا بودن هزینه‌های کارگری و حمل در داخل نیز توجیه اقتصادی این صنعت را کاهش داده است.
سالاری افزود: سازمان دامپزشکی قصد دارد کشورهای مبدا واردات روده به ایران را درجه‌بندی کند و در مورد محصولات کشورهایی که در رتبه یک این درجه‌ بندی قرار دارند، با سهولت بیشتری برخورد شده و آزمایشات به صورت ادواری صورت گیرد. در واقع اگر این درجه‌بندی صورت گیرد، پاسخ‌دهی برای واردات از کشورهایی که در درجه یک قرار دارند، ظرف یک هفته صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در ورود موقت‌ نیز می‌توان آزمایش‌ها را به مرحله نهایی صادرات، موکول کرد به شرط آنکه مواد اولیه داخلی با آن مخلوط نشود.

کد خبر 22750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =