نظام بودجه ریزی کشور خارج از ریل است

عادل آذر: به طور میانگین در ۱۰ ساله اخیر مجلس شورای اسلامی حدود ۶ درصد لایحه بودجه دولت را تغییر داده است

به گزارش اگزيم نيوز، عادل آذر در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما اضافه کرد: نظام بودجه ريزي کشور 20 سال است که از ريل خارج شده است و نابساماني دارد.
وي گفت: در اين نابساماني دولت، مجلس، کارشناسان و ناظران سهم دارند.
رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: گزارش تفريغ بودجه سال 95 بايد حداکثر تا نيمه بهمن در صحن علني مجلس قرائت شود و تهيه اين گزارش در مراحل پاياني است.
عادل آذر گفت: زماني که هيئت عمومي ديوان محاسبات به گزارش تفريغ بودجه راي دهد خلاصه اين گزارش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرائت و گزارش تفصيلي آن براي عموم اعلام مي شود.
وي افزود: روند انحراف از بودجه در دولت يازدهم و دوازدهم ثابت بوده است و در مقايسه با دولت نهم و دهم در بخشي از بندها کاهش و در بخشي بندها افزايش يافته است.
رئيس ديوان محاسبات کشور گفت: دليل ارائه گزارش تفريغ بودجه اطلاع رساني به مردم و آسيب شناسي در نظام بودجه ريزي است و اگر مديري تخلف کرده باشد به دادسرا احضار و درباره انحرافات بودجه پاسخگو مي شود.
عادل آذر افزود: افزون بر اينکه ارائه گزارش تفريغ بودجه زمانبندي سالانه دارد اما گزارش هاي فصلي نيز درباره تفريغ بودجه تهيه مي شود که اگر تخلفات جدي باشد به پرونده تبديل و به دادسرا ارسال مي شود.
وي گفت: اکنون اگر تخلفي مشخص شود و مسئولان دولت تغيير کرده باشند نيز براي آنها پرونده تشکيل مي شود و رئيس جمهور، وزرا و بقيه مسئولان بايد پاسخ دهند.
رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: نوع نظام بودجه ريزي کشور مشخص نيست و اين يکي از گرفتاري هاي ما در حوزه ساختاري بودجه ريزي است.
عادل آذر گفت: حدود عمر طرح هاي عمراني کشور دو نيم برابر آن چيزي است که در بودجه پيش بيني مي شود و اکنون طرح هايي داريم که 41 سال عمر ساخت آنهاست.
وي افزود: حدود 350 هزار ميليارد تومان براي تکميل و به سرانجام رسيدن طرح هاي عمراني کشور پول نياز است.
رئيس ديوان محاسبات کشور گفت: 87 درصد بودجه سال 95 هزينه اي بوده و 13 درصد آن به طرح هاي عمراني اختصاص يافته است.
عادل آذر افزود: دو سوم بودجه کشور سالانه کشور مربوط به شرکت هاست و اين رقم در سال 96 به 700 هزار ميليارد تومان رسيد.
وي گفت: بودجه شرکت ها به طور ميانگين در سال هاي گذشته 160 درصد افزايش هزينه داشته که اين بي انضباطي مالي است.
رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: بودجه ريزي بر اساس عملکرد يعني به جاي اينکه به وظايف دولت پول اختصاص يابد بايد به عملکرد دولت پول بدهيم.
عادل آذر گفت: براي بودجه سال 97 از نظر ساختاري تلاش زيادي شده اما در محتواي اين بودجه به ويژه در محاسبه قيمت هاي تمام شده محاسبات دقيقي انجام نشده و نقد جدي بر آن وارد است.
وي افزود: حسابرسي عملکرد بر اساس اقتصاد مقاومتي در ديوان محاسبات در حال انجام است اما اگر بخواهيم به جاي حسابرسي رعايت قانون حسابرسي عملکرد را در همه حوزه هاي دولت انجام دهيم بايد بودجه ريزي نيز بر اساس عملکرد انجام شود.
رئيس ديوان محاسبات کشور گفت: زماني که بودجه ريزي بر اساس عملکرد نيست چطور مي توان حسابرسي عملکردي انجام داد.
عادل آذر افزود: اگر شاخص هاي عملکرد مشخص شود هر کسي جرات نمي کند مدير شود زيرا بايد پاسخ دهد.
وي گفت: يک سوم مديراني که بيش از 4 ميليون تومان حقوق مي گيرند يارانه دريافت مي کنند و مديراني داريم که 18 ميليون تومان حقوق مي گيرند و يارانه نيز دريافت مي کنند.
رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: در لايحه بودجه سال 97، سي ميليون نفر از يارانه بگيران که در دهک هاي بالاي جامعه قرار دارند حذف مي شوند و درآمد حاصل از اين موضوع صرف تکميل طرح هاي نيمه تمام عمراني خواهد شد.
عادل آذر گفت: وابستگي بودجه به نفت در سال هاي اخير از نظر درصد کم شده اما از نظر رقم افزايش يافته است.

کد خبر 22761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =