ناهماهنگی درآمد-هزینه در بخش تولید

احمد صادقیان معتقد است در حوزه تولید در ایران بین درآمدها و هزینه ها تعادل و توازن وجود ندارد به طوریکه مالیات، تأمین اجتماعی، تورم، کمبود مواد اولیه و ... بر درآمدهای بنگاه ها فزونی می یابد

دولت در چهار سال اخیر تلاشهای زیادی برای رونق تولید انجام داده  و بسته های حمایتی مختلفی در قالب تسهیلات در اختیار بخش تولید قرار داده است. در گزارش صد روزه دولت دوازدهم نیز رئیس جمهور اعلام کرد در صد روز ابتدای کار دولت برای ۹۵ درصد فعالیت های تولیدی  و 70  درصد فعالیت های عمده فروشی ضرایب مالیاتی کاهش یافته است. اگزیم نیوز در گفتگو با احمدآقا صادقیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صادرکننده منتخب استان تهران در حوزه مواد غذایی به بررسی مشکلات بخش صادرات و میزان تاثیر حمایت های دولتی از صادرات پرداخته است که در ادامه می خوانید.

احمد صادقیان کمک های دولت را از صادرات خوب اما ناکافی ارزیابی کرد و گفت: دولت یازدهم از آغاز قدم های خوبی در این مسیر برداشته و در ادامه نیز سیاست های مناسبی را در این بخش دنبال می کند، ولی این قدم ها کافی نیست. متاسفانه قیمت تولیدات در کشو ما بسیار بالا است. مواد اولیه گران، نرخ تورم، نرخ تسهیلات بانکی، بیمه و هزینه های انتقال پول قیمت تمام شده محصولات در داخل را بالا برده است.

صادقیان افزود: از طرفی نرخ غیر منطقی ارز که از سال 91 حدود 15 درصد افزایش یافته سوبسیدی برای واردات محسوب می شود. ما باید هزینه های تولید در کشور را کاهش و هزینه های واردات را افزایش دهیم. تا این اتفاق نیفتد جهش صادراتی و این هدف مقدس محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا  بخش تولید تزریق منابع را احساس کرده است با خیر» گفت: متاسفانه تا کنون این کمک مالی محسوس نبوده و دولت می باید کارهای بزرگتری انجام دهد. به طور مثال در مورد محصول ماکارونی قیمت تمام شده ما از رقیبمان کشور ترکیه 20 درصد بالاتر است. از طرفی در بازاری مانند آفریقا ما 30 درصد تعرفه صادراتی داریم ولی مصر که در آنجا حضور دارد 5 درصد تعرفه دارد. در این بین ترکیه 30 درصد تعرفه صادراتی را به عنوان یارانه به صادرکنندگان پرداخت می کند که کمک بزرگی به صادرکنندگان این کشور برای حضور در بازارهای رقابتی است. ما به طور میانگین 50 درصد به لحاظ قیمت تمام شده از رقبا عقب هستیم. در بازار صادرات حتی یکی دو درصد هم تعیین کننده است و این 50 درصد رقم فاحشی است. متاسفانه شرایط رقابتی ما بسیار سخت و ناعادلانه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از چالش های دیگر حوزه صادرات همچون مالیات، تامین اجتماعی و ... نام برد و گفت: چالش های بسیاری از قبیل مالیات، تامین اجتماعی، نرخ تورم، نرخ تسهیلات بانکی، هزینه های انتقال پول و بیمه نیز وجود دارد و در مقابل یارانه ای به تولید تخصیص نمی یابد خوشبختانه در این  برخی از این بخش ها دولت اقداماتی در دست دارد که با عملیاتی شدن آنها آثار مثبت را درحوزه صادرات خواهیم دید.  

 به گفته احمد صادقیان کاهش سود بانکی تاثیر مثبتی بر تولید داشته اما این کاهش کماکان محسوس و منطقی نیست. در سطح دنیا نرخ تسهیلات بانکی بسیار پایین است به طور مثال در ژاپن نزدیک به صفر است و یا در ترکیه و اروپا در حد 2-3 درصد است؛ بنا بر این کاهش صورت گرفته در نرخ تسهیلات با توجه به هزینه های بالا چندان موثر نبوده است و اگر قرار باشد از این بابت تحولی را شاهد باشیم باید روند کاهی نرخ سود بانکی تداوم داشته باشد.

کد خبر 22762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =