کاهش وابستگی نفتی در بودجه ۹۷

روحانی اعلام کرد در بودجه ۹۷ سعی شده میزان وابستگی به درآمدهای نفتی به ۱۲ درصد برسد

 رییس جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان این که لایحه بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه‌ای نیست، بلکه بودجه سالانه، برشی از برنامه ۴ ساله دولت است گفت: تمامی وعده‌های اصلی دولت در زمان انتخابات و هر آنچه  که مطالبه مردم از قبیل اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور  بود، در این لایحه وجود دارد.

به گفته روحانی در گذشته تسلسلی برای دریافت اعتبار درست شده بود که پایانی هم نداشت، این نوع بودجه شفافیت نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند. از طرفی در گذشته نمی دانستیم خدمت چقدر هزینه دارد، وقتی هزینه دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی مقایسه می‌شد، گاهی اصلا قابل مقایسه نبود.

به گفته وی دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کند، لذا باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه؛ بودجه‌ریزی کنیم نه بر مبنای بودجه سال گذشته. وی ادامه داد: حدود ۳۴ درصد بودجه ۹۷ بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه‌ها عملیاتی شود. در بخش استان‌ها نیز ۱۰۰ درصد بودجه به صورت عملیاتی خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به این که پیش بینی ما این است که در سال آینده نیروی فعال و جدید ما در بازار کار حدود 840 هزار نفر باشد گفت: در گذشته تجربه بسیار بدی در اشتغال داشتیم. هر دولتی در اشتغال وارد شده و وامی اختصاص داده به نتیجه نرسیده است.

روحانی ادامه داد: ما به قوه حول قوه الهی در کاری عظیم و بزرگ توانستیم ثبات را به منطقه بازگردیم. دست رزمندگان مقاومت را می‌بوسیم. استکبار جهانی و صهیونیزم را مایوس کردند. سوریه،‌عراق و لبنان را امن کرد. ان‌شاءالله یمن امن خواهد شد.

وی افزود: ما به تحرک برای صادرات نیاز داریم. ما امروز منطقه امن‌تر و بهتری داریم. اگر یک کشور در همسایگی ماست که متاسفانه زیاد حرف می‌زند و حرف‌هایش بی منطق است، ما با آن کشور هم مشکل نداریم.

به گفته رییس جمهور عربستان به عنوان کشور همسایه ما، بمباران یمن را قطع کند، اینکه سر تواضع مقابل اسراییل داشته از حالت رکوع خارج شود و روی پای خودش بایستد و التماس برای رابطه با اسراییل را قطع کند، ما با این دو "قطع" مشکلی دیگر با آنها نداریم.

روحانی در ادامه گفت: روابط ما با دنیا طبق عهد ماست و ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما به سختی پیمان می‌بندیم اما اگر امضا کردیم پای امضایمان می‌ایستیم. رییس جمهور ادامه داد: ما آغازگر نقض برجام نیستیم و نخواهیم بود اما اگر آنها نقض کنند، غصه‌ای نخواهیم داشت.

به گفته روحانی پرداختی ما برای گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند، امسال سه برابر بیشتر از سال قبل است. این نخستین قدمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

وی ادامه داد: هر کس در کشور پایین‌تر از این استاندارد است، می‌تواند در سازمان حمایتی ثبت‌نام کند و ما سال آینده نظام تامین اجتماعی را به صورت گسترده آغاز می‌کنیم

روحانی افزود: در بخش یارانه همه ما معتقدیم که نیازمندان باید به یارانه برسند لذا در بودجه ۹۷ سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل خواهد شد.

به گفته وی بودجه عمرانی سال 97 رقم 368 هزار میلیارد تومان است. به علاوه 32 درصد درآمد نفتی ما در سال آینده 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود که امیدواریم 20 درصد آن در صندوق ذخیره ارزی  ذخیره شود. خواست ما این است که ۱۲ درصد درآمد نفتی ما در طرح‌های مهم استفاده شود.

کد خبر 22770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =