تعیین تکلیف دو موضوع خودرویی در دولت

دولت در تلاش است تا دو موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کند و آن دو موضوع مشکلات مربوط به خودروهایی است که در گمرک دپو شده اند و دوم مشخص شدن وضعیت ثبت سفارش های آتی برای خودرو

معاون امور صنایع وزارت صنعت با انتقاد از واردات خودرو در سال جاری رویه جدید افزایش قیمت خودروهای وارداتی را در کشور غیرقابل قبول دانست و با اشاره به این که بازار این خودروها با یک نابسامانی روبرو شده از پیش نویس هایی خبر داد که دستگاه های ذیربط و وزارتخانه های مختلف در تلاشند برای سر و سامان دادن به این بازار ارایه کنند.

محسن صالحی نیا با اشاره به این که دولت در تلاش است تا دو موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کند و آن دو موضوع مشکلات مربوط به خودروهایی است که در گمرک دپو شده اند و دوم مشخص شدن وضعیت ثبت سفارش های آتی برای خودرو.

وی با انتقاد از سوء استفاده هایی که از دستورالعمل های پیشین برای واردات خودرو و ثبت سفارش ها صورت گرفته گفت: در حال حاضر توقف ثبت سفارش ها مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده و باعث شده قیمت خودرو در بازار به شدت افزایش یابد و تعادل بازار به هم بخورد.

صالحی نیا با رد پیش نویس هایی که در مورد تعرفه های واردات خودرو اخیرا منتشر شده از عدم قطعیت این پیش نویس ها خبر داد. با این حال بازار در شرایط ایست قرار گرفته و عرضه کنندگان بازار را تغذیه نمی کنند و همین امر قیمت ها را افزایش داده است.

در این بین اما فعالان بازار انتقادات بعضا تند و تیزی را علیه دولت وارد می کنند. به عقیده آنها دولت نیازی نبود ثبت سفارش را متوقف سازد و بعد از یک دوره طولانی هیچگونه دستورالعملی را نیز برای تعادل بخشی به بازار تصویب نکند. به عقیده آنها بعد از گذشت 6 ماه از توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی دولت از تصویب دستورالعمل هایی خبر می دهد که هنوز هیچ خبری از آنها نیست درحالیکه بازار منتظر این دستورالعمل ها نمانده و با رشد شدید قیمت روبرو شده است.

مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود دستورالعمل جدید با رعایت نکاتی درباره حمایت از تولیدات داخل، سرمایه گذاری های مشترک، توسعه صادرات و ... تصویب خواهد شد و قول داده بود در مدتی که ثبت سفارش ها متوقف است تغییر جدی در بازار به وجود نخواهد آمد چراکه ثبت سفارش هایی که در 4 ماهه اول سال جاری صورت گرفته به مراتب بیشتر از سال گذشته بوده لذا بازار تا تعیین تکلیف ثبت سفارش های جدید در تعادل باقی می ماند اما اینطور نشد و بازار با عدم تعادل روبرو گردید.  

خسروتاج میزان واردات خودرو را در 4 ماهه اول سال 26 هزار دستگاه اعلام کرده و معتقد بود رشد 30 درصدی واردات در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال می تواند بازار را متعادل نگه دارد. با این حال بررسی ها نشان می دهند این طور نشد و بازار به شدت با شرایط حساسی روبرو شده است.

کد خبر 22794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =