۹ انتقاد اتاق تهران از بودجه ۹۷

خوانساری در سی و سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران از بودجه سال آینده انتقاد کرد و برای این منظور ۹ نقد جدی و تناقض دیده شده را مطرح کرد

رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران با بيان اينکه ديدگاه هاي انتقادي اتاق و بخش خصوصي را در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي ارسال کرده است از فعالان بخش خصوصي خواست ديدگاههاي خود را درباره تک تک موارد لايحه بودجه انتقال دهند تا نامه تکميلي هم ارسال شود.

وي غيرواقعي بودن بودجه را نخستين اشکال وارده به لايحه بودجه سال 97 دانست و گفت: بودجه پيش بيني شده به جاي آنکه نسبت به عملکرد بودجه سال قبل باشد به نسبت بودجه مصوب سال قبل پيش بيني شده است اين در حاليست که از بودجه 346 هزار ميليارد توماني پيش بيني شده در لايحه بودجه سال 96 مبلغ 173 هزار ميليارد مصوب شد در حاليکه کل وصولي محقق شده در اين بودجه 110 هزار ميليارد تومان بوده است.

رئيس اتاق تهران گفت: واضح است که بودجه سال 97 هم با کسري مواجه خواهد شد که در اين باره با استقراض و يا کم کردن بودجه عمراني ، اين کسري را جبران خواهند کرد. خوانساري ديده نشدن کاهش حجم دولت در بودجه سال 97 را دومين انتقاد وارده به اين بودجه دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است سالانه 15 درصد از حجم دولت کاهش يابد اما در بودجه جاري سال 97 افزايش 11 درصدي ديده مي شود که در تناقض با کوچک شدن حجم دولت است.

وي همچنين به استقراض از بازار سرمايه در بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت : اين در حاليست که در سال 96 نيز 74 هزار ميليارد تومان استقراض از بازار سرمايه شامل اوراق مشارکت، صکوک و اوراق خزانه انجام شده و بايد بگوييم اگر دولت بخواهد به اين قسمت هم دست اندازي کند چيزي براي بخش خصوصي نخواهد ماند.

رئيس اتاق تهران ناکارآمدي نظام بانکي و ديده نشدن راهکار حل آن در بودجه سال 97 را ديگر انتقاد وارده به اين لايحه بودجه دانست و گفت: 45 درصد از تسهيلات بانکي در سال گذشته عمدتا مربوط به تسهيلات مالي سررسيد شده بود از اين رو بودجه براي تزريق نقدينگي جديد و سرمايه در گردش بانک ها بسيار محدود است.

خوانساري افزايش فشار مالياتي در بودجه سال 97 در مقايسه با سال 96 را ديگر انتقاد وارده به لايحه بودجه سال آينده برشمرد و گفت: براي وصول اين افزايش مالياتي کارانه بسياري خوبي نيز براي کارمندان سازمان مالياتي درنظر گرفته شده است که اگر اين فشار براي کساني که ماليات نمي دهند اعمال و ماليات وصول شود بسيار خوب است اما اگر براي کساني که به طور منظم ماليات خود را پرداخت کنند فشاري اعمال شود اين امر مشکل را براي فعالان اقتصادي بيشتر خواهد کرد.

خوانساري گفت: بودجه عمراني در لايحه بودجه سال 97 کاهش يافته و اين در حاليست که در 19 سال گذشته بودجه جاري هرساله 97 درصد و بودجه عمراني هرساله 69 درصد پرداخت شده است. رئيس اتاق تهران با اشاره به اينکه قيمت ارز در لايحه بودجه سال آينده 3500 تومان ديده شده است گفت:هم اکنون قيمت ارز در بازار آزاد حدود 4 هزار و 200 تومان است و اگر قرار است به سمت ارز تک نرخي حرکت کنيم، 700 تومان اختلاف، نشان چيست؟ البته رانتي که اين وسط وجود دارد فساد را رقم خواهد زد.

خوانساري گفت: در افزايش عوارض خروج از کشور نيز نوعي بدسليقگي اعمال شده اينکه عوارض خارج از کشور براي بار اول 200 هزار تومان ، بار دوم 330 هزار تومان و بار سوم 440 هزار تومان پيش بيني شده است نشان خوبي براي فعالان اقتصادي نيست زيرا از 9 ميليون سفري که در سال انجام مي شود تعداد سفرهاي تفريحي معلوم نيست و بسياري از سفرها در حوزه کسب و کار است.

وي گفت: روزانه حدود 100 ميليون ليتر گازوئيل به قيمت ليتري 300 تومان با مابه التفاوت 1500 تا 1700 تومان در کشور عرضه مي شود که ارزش اين يارانه پرداختي روزانه هزار و 500 ميليارد تومان و در سال حدود 40 هزار ميليارد تومان است که با احتساب 20 هزار ميليارد تومان يارانه بنزين سالانه 60 هزار ميليارد تومان يارانه از اين دو محل پرداخت مي شود اين در حاليست که قيمت سوخت در ترکيه 15 برابر ايران و قيمت حمل و نقل در اين کشور يک و نيم برابر ايران است.

رئيس اتاق تهران با اشاره به حذف 30 ميليون نفر از دريافت کنندگان يارانه نقدي در لايحه بودجه سال 97 گفت: اميدواريم اين موضوع اجرايي شود و بودجه آن براساس قانون به صنعت و توليد اختصاص يابد. وي در پايان گفت: بدهي دولت به بخش خصوصي ، بهره برداري از طرح هاي نيمه تمام ، جذب فاينانس توسط بخش خصوصي و نحوه ضمانت توسط دولت ، در نظر گرفتن اهليت در واگذاري شرکت ها و طرح ها و اصلاح مالي صندوق هاي بازنشستگي در لايحه بودجه سال 97 درنظر گرفته نشده است که از موارد انتقادي ما به اين لايحه بودجه است.
رئيس اتاق بازرگاتي تهران گفت: درخواست ما از دولت اين است که يک بار براي هميشه به موضوع تفکيک وزارت صنعت پرداخته شود و هر روز دنبال مسائل حاشيه اي نباشيم. مسعود خوانساري در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران افزود: يک روزهايي خبرهايي مبني بر تفکيک وزارت صنعت، معدن و تجارت مي شنويم، صحبت ما اين است به جاي اينکه کوچک کردن دولت در اولويت باشد دوباره اين موضوعات حاشيه اي مطرح مي شود.

وي همچنين گفت: علايم کاهش نرخ سود بانکي در حال نمايان شدن است و همزمان با افزايش نرخ ارز، سرمايه گذاري در مسکن و بورس افزايش يافته طوري که شاخص هاي بورس تغيير کرده است. خوانساري افزود: اميدواريم بانک مرکزي در اين باره به قولي که داده مبني بر کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهيلات عمل کند همچنين برخورد با موسسات مالي و اعتباري غير مجاز را ادامه دهد.

کد خبر 22795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =