چین برای نخستین بار واردکننده فولاد ایران شده است

تحلیلگران دلایل متعددی را برای رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه و صعود شاخص به ارتفاع بیش از ۹۰ هزار واحد مورد اشاره قرار ‌می‌دهند؛ از بهبود روند قیمت‌های جهانی تا کاهش نرخ سود بانکی در ایران

تحلیلگران دلایل متعددی را برای رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه و صعود شاخص به ارتفاع بیش از ۹۰ هزار واحد مورد اشاره قرار ‌می‌دهند؛ از بهبود روند قیمت‌های جهانی تا کاهش نرخ سود بانکی در ایران. در همین رابطه بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که سهم عمده‌ای از این رشد، از ناحیه شرکت‌های صنایع معدنی و به ویژه شرکت‌های فولادی رخ داده است. یعنی حدود 70 تا80 درصد رشد شاخص بورس از جانب 10 تا 15 شرکت فولادی بوده است.

او با اشاره به اینکه پشتوانه رشد ارزش سهام شرکت‌های فولادی و صنایع معدنی، دورنمای قیمتی صنایع فلزی در بازارهای جهانی بوده است؛ گفت: به دلیل افزایش مصرف فولاد و برخی صنایع فلزی در چین و تشدید همزمان سیاست‌های زیست‌محیطی دولت مرکزی این کشور و فشاری که بر تولیدکنندگان چینی وارد شده، بازار داخلی چین با کاهش عرضه مواجه شده است. اثر این سیاست‌ها در کاهش صادرات این محصول از چین بروز کرده است. به نحوی که صادرات فولاد این کشور از 150 میلیون تن در سال 2016 به کمتر از یک دوم در سال 2017 کاهش یافته است.

احرامیان با بیان اینکه تحولات بازار چین موجب افزایش ارزش صنایع فلزی در سطح جهان و ایران شده است، ادامه ‌می‌دهد: صنایع فلزی و کالاهای واسطه‌ای همواره با افت و خیز مواجه بوده‌اند. اما ‌می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند فزاینده رشد ارزش صنایع فلزی در ایران حداقل برای دو فصل آینده تداوم پیدا کند.

او ادامه ‌می‌دهد: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که نشان ‌می‌دهد، برای نخستین بار فولاد ایرانی برای چین خریداری ‌می‌شود. این پدیده تاکنون سابقه نداشته و ایران حتی به عنوان یکی از واردکنندگان فولاد از چین شناخته ‌می‌شده است. در عین حال چین به عنوان رقیب ایران در بازار‌های صادراتی فولاد محسوب ‌می‌شد. اما شنیده‌ها طی چند هفته گذشته حاکی از این بوده است که کشور چین، از ایران برای خود فولاد خریداری کرده است. این اتفاق برای نخستین بار رخ داده و بسیاری را غافلگیر کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، سپس به آثار کاهش تعرفه فولاد بر صادرات این محصول پرداخت و گفت: ظرف دو هفته گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات بسیاری از اقلام فولادی را کاهش داده و در مورد محصولاتی نظیر ورق و شمش فولاد، تقریبا تعرفه به سمت صفر میل کرده است و تنها عوارض گمرکی در این بخش باقی مانده است. اما تعرفه محصولاتی نظیر میلگرد و تیرآهن بدون تغییر مانده است.

 او ادامه ‌می‌دهد: پس از کاهش تعرفه، شاهد افزایش قیمت اقلام فولادی در بازار جهانی به ویژه در کشورهای اطراف ایران بوده‌ایم که این افزایش قیمت اثر کاهش تعرفه را در بازار ایران خنثی کرده است. به همین سبب، چندان انتظار نمی‌رود که قیمت در بازارهای داخل تغییر چندانی داشته باشد. پیش از این با وجود تعرفه بالا برای واردات فولاد، دولت از فولادسازان انتظار داشت که نسبت به تامین نیاز بازار داخلی و نیز رعایت سیاست‌های دولت اقدام کنند. در حالی که پیام کاهش تعرفه این محصولات این است که فولادسازان ایران ‌می‌توانند میان دو گزینه تامین نیاز بازار داخل و صادرات یکی را برگزینند و دولت نیز انتظار چندانی از آنان برای تامین نیاز داخل نخواهد داشت. در واقع دولت این تصمیم را به تولیدکنندگان واگذار کرده است. در این صورت فولادسازان نیز مختار خواهند بود که تمرکز خود را به بازارهای صادراتی معطوف کنند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 22805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =