تولید کنندگان پسته در انتظار افزایش قیمت

به گفته اسداله عسگراولادی به دلیل کم بودن محصول عده ای جنس موجود در بازار را خریده اند تا بعد از ژانویه بفروشند.در عین حال تا پایان آبان ۴۵ هزارتن از کل محصول پسته کشور صادر شده است و تا پایان آذر ماه نیز۲۰ هزار تن صادرات خواهیم داشت که به نسبت سال گذشته افت داشته است

 مریم خورشیدی-آمار گمرک حاکی از کاهش ۱۹ درصدی صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۵۹ هزار و ۷۴۴ تن پسته از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش مجموع این محموله‌ها به ۴۹۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۱۷۰ دلار می‌رسد.

به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایران در این مدت برابر ۸.۳ دلار بوده که اگر متوسط قیمت دلار در سال جاری را ۴۰۰۰ تومان فرض کنیم رقمی در حدود ۳۳ هزار تومان می‌شود.

این در حالی است که در هشت ماهه نخست سال گذشته میزان صادرات پسته از ایران ۷۲ هزار و ۷۳۴ تن به ارزش ۶۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۳۸۰ دلار بوده است. مقایسه آمار صادرات پسته در سال جاری و سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات پسته ایران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی با کاهش ۱۸ درصدی و از لحاظ ارزش با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده است.

اسداله عسگراولادی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پسته در گفتگو با اگزیم نیوز دلایل افت صادرات پسته را برشمرد و گفت:  امسال پیش بینی ما برای صادرات پسته 200 هزار تن بود که در عمل 20 درصد آن صورت نگرفت.

وی افزود: به دلیل کم بودن محصول عده ای جنس موجود در بازار را خریده اند تا بعد از ژانویه بفروشند. در عین حال  تا پایان آبان 45 هزارتن از کل محصول پسته کشور صادر شده است و تا پایان آذر ماه  نیز20 هزار تن صادرات خواهیم داشت که به نسبت سال گذشته افت دارد.

عسگر اولادی خاطرنشان کرد: ما می بایست 145 هزار تن صادر کنیم که به نظر می رسد بیش از 100 تا 110 هزار تن امکان پذیر نباشد و 20 درصد کاهش را ناچارا خواهیم داشت.

وی با رد ادعای وجود دلالی در بازار پسته و نقش آنها در کاهش صادرات پسته گفت: غالب تولید کنندگان پسته خودشان صادرکننده هستند. برخی سرمایه دارهای استان و یا خود باغدارها محصول خود را نمی فروشند چرا که با توجه به وضعیت شکوفه های درخت پسته پیش بینی می کنند که سال آینده نیز محصول کم است به شکلی که برای صادرات سال آینده 150 هزار تن پیش بینی شده است. بنابراین محصول خود را نگه می دارند تا در فصل بهار با قیمت بیشتری وارد بازار کنند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان پسته افزود: حتی به نسبت گذشته پسته کمی به تهران ارسال می شود و انبارهای تهران خالی هستند. بیشتر خرید فروش در کرمان، رفسنجان، سیرجان، خراسان جنوبی و دامغان انجام می شود و سهم تهران از خرید و فروش پسته بسیار کم است.

 

 

 

 

 

کد خبر 22812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =