اجرايي شدن تفاهم نامه تجاری ایران و اوراسیا از بهمن ماه

بهروز حسن الفت گفت: تفاهم نامه تجاری ایران و با کشورهای حوزه اوراسیا در مرحله نهایی امضا توسط روسای جمهوری کشورهای این اتحادیه قرار دارد و از بهمن ماه اجرایی می شود

بهروز حسن الفت با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقزستان و قرقیزستان است، افزود: کشورهای عضو این اتحادیه تبادلات تجاری خود را بدون تعرفه انجام می دهند و در واقع پیمان اقتصادی در این منطقه وجود دارد و اعضای این اتحادیه تسهیلاتی برای خود قائل شده اند. 
وی توضیح داد: عمده این تسهیلات مربوط به تسهیلات گمرکی همچون فعالیت شبانه روزی گمرک و دادن پیش پرداخت به کالاها برای جلوگیری از تعلل انجام عملیات گمرکی است. 
مدیردفتر اروپا و آمریکا اظهارداشت: پیش نویس آئین نامه این تسهیلات هنوز تصویب نشده اما بعد از تصویب اجرایی خواهد شد و رویکرد این ساختارهای جدید برای سهولت تجاری بین کشورهای حوزه اوراسیاست. 
وی تصریح کرد: نکته مثبت تصویب آئین نامه تسهیلات تجاری کشورهای حوزه منطقه اوراسیا خبر خوبی برای تجار ایرانی است و با توجه ببه اتمام مذاکرات بین ایران و منطقه اوراسیا در حوزه کالاهای صنعت، معدن و کشاورزی است و شرایط برای تجار ایرانی نیز تسهیل می شود. 
الفت ادامه داد: منتها تفاوت این است که کشورهای عضو این اتحادیه در تمام ردیف های کالایی خدمات را دریافت می کنند و ما تنها در کالاها و اقلامی که توافق کردیم تسهیلات دریافت می کنیم. 
وی در رابطه با تبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه اوراسیا گفت: در هفت ماهه امسال نزدیک به 500 میلیون دلار صادرات و حدود 800 میلیون دلار واردات به کشورهای این حوزه داشتیم. 
این مقام مسئول گفت: عمده صادرات ما شامل محصولات کشاورزی در بخش میوه و صیفی جات، خشکار به ویژه پسته و کشمش و بخشی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین فرآورده های نفتی و پتروشیمی است. 
وی در رابطه با اقلام وارداتی از حوزه اوراسیا نیز گفت: نهاده های دامی همچون گندم های دامی، ذرت دامی، کنجاله، سویا و یکسری مصنوعات فلزی و همچنین محصولات پتروشیمی که تولید نداریم یا ظرفیت تولید ما در این بخش کم است از کشورهای این منطقه وارد می شود. 
الفت درباره گسترش تجارت با این منطقه گفت: ما اقدامات موثری برای توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که جزء کشورهای همسایه و در حوزه دریای خزر قراردارند انجام دادیم. 
وی توضیح داد: برای توسعه تجارت با این کشورها نیاز به زیرساخت هایی داشتیم که پیمان اوراسیا یکی از آن زیرساخت ها بود که مذاکرات آن از 2 سال پیش شروع شده و در تابستان امسال بخش صنعت و معدن و در پاییز بخش کشاورزی به اتمام رسیده است. 
به گفته این مقام مسئول امتیاز تبادل 200 تا 250 قلم گروه کالایی در این تبادلات گرفته شده است و با توجه به اینکه این تفاهم نامه برای دوره زمانی سه سال است می تواند به توسعه تجارت بین ایران و حوزه اورسیا کمک کند. 
الفت اظهارداشت: کشورهایی همچون ویتنام نیز تفاهم نامه هایی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا امضا و اجرایی کرده اند که با توجه به پایش های انجام شده از این روند راضی هستند. 

 

منبع: ايرنا

 

کد خبر 22814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =