امضاي تفاهم­نامه در جهت حمایت از شركت­هاي دانش بنيان

به زودی تفاهم نامه ای براي حمايت از ظرفيت­ هاي صادراتي شركت­هاي دانش بنيان بین معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و بانک توسعه صادرات ایران به امضا خواهد رسید

رئیس اداره صادرات بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز گفت: به زودی تفاهم نامه ای براي حمايت از ظرفيت­ هاي صادراتي شركت­هاي دانش بنيان بین معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و بانک توسعه صادرات ایران به امضا خواهد رسید.

 سید حسین حسینیان، با اعلام این خبر گفت: بناست معاونت علمي و فن آوری ریاست جمهوری شركت­هاي دانش بنيان داراي قابليت صادراتي را به بانك توسعه صادرات معرفی کند و از ظرفيت­ هاي صندوق­ هاي فعال براي پوشش و تضمين تسهيلات پرداختي بانك در اين خصوص بهره­ مند گردد.

حسینیان افزود: بر اين اساس شركت­هاي دانش بنيان مي­ توانند پس از بررسي و موافقت درخواست تسهيلات از سوي بانك با ارائه ضمانت­نامه صندوق­هاي پژوهشي و فناوري و نيز صندوق نوآوري و شكوفايي از تسهيلات بانك توسعه صادرات ايران استفاده نمايند. 

وی  اذعان داشت: بانك توسعه صادرات ايران نيز با اعمال تخفيف در كارمزد صدور ضمانت نامه، اعتباراسنادي ، خدمت صرافي و نرخ سود تسهيلات، شرايط ترجيحي براي اين شركت­ها در نظر خواهد گرفت.

به گفته حسینیان بانک توسعه صادرات پیش از این نیز بنا به رسالتی که دارد و با اعتقاد به این مهم که شرکت های دانش بنیان بخشی از اقتصاد را راهبری می کنند، ساز و کار خاصی را برای حمایت از این حوزه در نظر گرفته بود.
وی گفت: تاسیس صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و فناوری شریف از طرف بانک توسعه صادرات با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف یکی از این برنامه ها بوده است. و از سال 1390یک خط اعتباری به مبلغ یک صد میلیارد ریال به منظور تامین مالی شرکت های دانش بنیان در اختیار این صندوق قرار گرفت.
حسینیان اظهار داشت: طبق آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 3800 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و بانک توسعه صادرات اوایل مهرماه طی نامه ای فهرست این شرکتها را به تفکیک در سه بخش« نوپا » 1757 ، «دانش بنیان صنعتی» 595، «تولیدکنندگان کالا و خدمات دانش بنیان» 829 شرکت را به شعب ابلاغ کرد تا شعب مختلف این شرکت ها را برای آشنایی با خدمات بانک دعوت کرده و با مذاکره اولیه و گفتگو، امکان تامین مالی را برای آنها فراهم آورند.

وی بیان داشت با امضای تفاهم نامه یاد شده شرایط تامین مالی مناسب تری برای شرکت های دانش بنیان فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت دانش بنیانی بالایی برخوردار است و اگر حمایت لازم از آنها انجام شود می توانند یکی از مصادیق بارز تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی باشند. این ایده و فکر جوان ایرانی است که می تواند به تولید کالا یا خدمتی منجر بشود که یا نوع مشابه اش وجود ندارد و برای اولین بار در بازار عرضه شده و یا قابل رقابت با نوع خارجیش هست.
حسینیان تاکید کرد: در این فضا شرکت های دانش بنیان باید به نحوی عمل کنند که بهترین بازده را داشته باشند. ترکیب متخصصین مالی، فنی و بازاریابی میتواند یک تیم قوی ایجاد کند که قابلیت حضور و ماندگاری در بازار را داشته باشند. لازم به ذکر است در این میان شرکت های مدیریت صادرات میتوانند نقششان را در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان در بازار های صادراتی به خوبی ایفا کنند.
وی گفت: اگرچه شرکت های کوچک دانش بنیان غالبا توان رقابت در بازار های جهانی را ندارند اما شرکت های مدیریت صادرات می توانند در این میان نقش واسط را ایفاکنند. شرکت های مدیریت خدمات صادرات با توجه به تخصصی که در بازارهای جهانی دارند و آگاهی از اینکه کدام بازارها به خدمات و تولیدات نیازمند است می توانند کالای شرکت های دانش بنیان را به بازار جهانی برسانند. این موضوعی هست که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از آن به خوبی حمایت می کند.

کد خبر 22857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =