بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در اصفهان

چهارمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حالی برگزار شد که قرار بود، عل‌ اصغر مونسان، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در این نشست حضور یابد و رو در روی اعضای این کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در این صنعت بنشیند و مشکلات موجود و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری را از زبان آنان بشنود؛ اما او در این جلسه حضور نیافت

چهارمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حالی برگزار شد که قرار بود، عل‌ اصغر مونسان، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در این نشست حضور یابد و رو در روی اعضای این کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در این صنعت بنشیند و مشکلات موجود و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری را از زبان آنان بشنود؛ اما او در این جلسه حضور نیافت. با این حال با حضور محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران که به تازگی به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شده است، فعالان گردشگری حاضر در این کمیسیون به طرح مشکلات خود درباره این استان که به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب ‌می‌شود، پرداختند.

در ابتدای این نشست، محسن مهرعلیزاده با اشاره به بودجه‌های ناچیز اختصاص یافته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از سال‌های 1382 و 1383 توسعه صنعت گردشگری در معرض توجه دولت‌ها قرار گرفته است. به این حال به‌رغم اهمیت این صنعت و لزوم توسعه هرچه بیشتر آن، برای سال جاری بودجه‌ای معادل 700 میلیارد تومان به سازمان اختصاص یافته است که بخش عمده‌ای از آن صرفا برای امور جاری هزینه ‌می‌شود و بخشی از آن نیز به مرمت و بازسازی اماکن تاریخی اختصاص ‌می‌یابد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران ادامه داد: امسال در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که استان‌ها این اختیار را داشته باشند که از یارانه سود تسهیلاتی که بخش خصوصی ‌می‌تواند برای توسعه خود دریافت کند، استفاده کنند. این منابع ‌می‌تواند برای توسعه صنعت گردشگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه رقیه حاتمی‌پور، یکی از فعالان حوزه گردشگری با بیان این که این پیشنهاد هشت سال پیش به فعالان این حوزه پیشنهاد شد، گفت: در زمان پیشنهاد این ترتیب دیده شده بود که اگر سود تسهیلات 14 درصد است، 6 درصد به عنوان یارانه و 8 درصد توسط بخش خصوصی پرداخت شود. البته مقرر بود که پس از پایان بازپرداخت تسهیلات، این یارانه به آنها پرداخت شود، اما با وجود آنکه برخی، این تسهیلات را تسویه نیز کردند، این یارانه به آنان پرداخت نشد.

کمبود مراکز اقامتی برای گردشگران

محمد بنکدارنیا از جامعه تورگردانان ایران از کمبود مراکز اقامتی در اصفهان سخن گفت و ادامه داد: در اماکن توریستی تردد وسایل حمل‌ونقل مشکل‌ساز است. در شهر اصفهان حتی تردد یک اتوبوس توریستی ‌می‌تواند ترافیک شهر را مختل کند.

علی غمخوار با بیان اینکه توجه به حوزه گردشگری در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: متاسفانه بخش اصلی که باید به این تکالیف عمل کند، دولت است که رفتاری ناامیدکننده داشته است. برای مثال شنیده شده که رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخشی از بودجه این سازمان را که به حضور در نمایشگاه‌ها اختصاص داشته نخواسته و اعلام کرده است که نیازی به حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیست.

او سپس به مشکلات فعالان گردشگری در اصفهان پرداخت و گفت: به دلیل کاهش گردشگران در برخی از فصول سال، مراکز اقامتی نرخ‌ها را در فصل‌های پر گردشگر به قدری افزایش ‌می‌دهند که کاهش درآمد در سایر ماه‌ها را پوشش دهد. در حالی که این رویه به کاهش رغبت گردشگران برای سفر به اصفهان منجر ‌می‌شود.

علی صدرنیا، رییس هیات مدیره جامعه ایرانگردی و جهانگردی نیز گفت: ما بیشترین مشکلات را در اصفهان داریم. در حالی که این استان ‌می‌تواند سرآمد سایر استان‌ها در جذب گردشگر باشد.

او عدم همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان در مورد تردد خودروی توریست‌ها، سطح نازل آموزش افراد مرتبط با این صنعت، امنیت پایین گردشگران و ساعات اندک کار سایت‌های گردشگری را از جمله مشکلات گردشگری در اصفهان برشمرد.

فرانک حیدری نیز که به نمایندگی از گروه هتل‌های هما در این نشست حضور یافته بود، گفت: گروه هتل‌های هما زمینی را جنب کوه صفه در اصفهان خریداری کرده است که از خرید این زمین حدود 23 سال ‌می‌گذرد و به دلیل مشکلات بوروکراسی هنوز نتوانسته است هتلی در این زمین احداث کنیم. ما هم‌چنان به دنبال حل این مشکل هستیم و امیدواریم بتوانیم با کمک استاندار جدید اصفهان از پس این مشکل بربیاییم.

لزوم تدوین تقویم گردشگری در کشور

قدیر شکراله‌زاده از گروه هتل‌های پارسیان نیز خواستار برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های دولتی در فواصلی غیر از فصول پرگردشگر در اصفهان شد. او معتقد بود برگزاری این مراسم می‌تواند از نظر مالی به مراکز اقامتی برای سرپا ماندن و ایجاد تعادل قیمتی کمک کند.

لیلا اژدری مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی وگردشگری هم، دلیل بروز تداخل در برگزاری مراسم و مقاطع پیک ورود مسافر به اصفهان را در نبود تقویم گردشگری دانست و گفت که وجود چنین تقویمی از بروز این تداخل جلوگیری ‌می‌کند.

 در ادامه نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران، فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، با اشاره به ضعف زیرساخت‌ها و مشکلاتی نظیر جاده‌های ناایمن و ناکافی، عدم توسعه مناسب شبکه حمل‌ونقل ریلی و کمبود هتل عنوان کرد که با این وضعیت زیرساخت‌ها نمی‌توان در جذب گردشگر چندان موفق بود. مستوفی ادامه داد: ما باید از دولت بخواهیم که در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز باید معطوف به پروژه‌ها باشد.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به فعالیت‌های مرکز متبوع خویش برای جذب سرمایه‌گذاران گفت: ما در حال احصای موانع سرمایه‌گذاری هستیم، ضمن آنکه لازم است بگوییم در هر استان چه مشوق‌هایی لازم است ارائه شود. بنابراین از شما ‌می‌خواهم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان را به ما معرفی کنید.

محسن مهرعلیزاده نیز در همین رابطه از نمایندگان تشکل‌ها درخواست کرد که مشکلات و مشوق‌های مورد نیاز اعضای خود را در حوزه گردشگری به صورت مکتوب به کمیسیون گردشگری اتاق تهران منعکس کنند.

محمد امیرزاده، نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز با بیان اینکه بخشی از مشکلات در صنعت گردشگری به نوع سیاستگذاری باز‌می‌گردد، افزود: شایسته نیست که قیمت بلیت هواپیما در برخی مقاطع تا این حد افزایش پیدا کند. در عین حال لازم است به آموزش به ویژه آموزش زبان و مسایل فرهنگی بهای بیشتری داده شود. می‌دانیم که اگر بخش گردشگری به رونق برسد، فقر کاهش پیدا ‌می‌کند.

فرامرز سعیدی یکی دیگر از فعالان حوزه گردشکری نیز گفت: حدود سه دهه است که این مسایل را تکرار ‌می‌کنیم چون حرف زدن را دوست داریم. معتقدم که باید پیشنهادات را به صورت مکتوب به کمیسیون ارائه و برای تحقق آن پیگیری و تلاش کنیم.

سعیدی نبود پرواز مداوم از اصفهان به شیراز را یکی از مشکلات این دو استان گردشگرپذیر دانست و خواهان رفع این مساله شد.

پس از طرح این مباحث، محسن مهرعلیزاده از ایجاد دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان خبر داد و گفت: با ایجاد این دفتر صدور روادید برای گردشگران این استان نیز تسهیل ‌می‌شود. ضمن آنکه اصفهان با 14 شهر دنیا خواهرخواندگی دارد و ما باید از این امکان برای برگزاری نمایشگاه‌های رایگان، جذب سرمایه‌گذار و گردشگر استفاده کنیم. در صورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها ‌می‌توان اصفهان را به الگویی برای دیگر شهرهایی که عهد خواهرخواندگی دارند، تبدیل کرد.

استاندار اصفهان افزود: از اصفهان 7 پرواز مستقیم به دیگر کشورها وجود دارد که در صدد افزایش آن هستیم. در این صورت کریدور اصفهان، شیراز و یزد نیز تقویت ‌می‌شود. همچنین با وجود بوروکراسی سنگین در این استان، در تلاش خواهم بود که مساله مراکز اقامتی از جمله مشکل هتل همای اصفهان برطرف شود.

کد خبر 22864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =