افزایش نرخ ارز به رشد صادرات منجر نمی شود

کرباسیان در واکنش به ادعای رشد صادرات در نتیجه افزایش نرخ ارز گفت: تجربه گذشته نشان داد پس از بالا رفت قیمت ارز، صادرات رشدی نکرد

به گزارش اگزیم نیوز، مسعود کرباسیان شامگاه سه شنبه در هفتاد و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از صادرکنندگانی انتقاد کرد که از دالان سبز تجارت با روسیه برای تسهیل صادرات استفاده نکردند.
وی گفت: روسیه برای ایجاد این رابطه تجاری مصمم بود اما صادرکنندگان ایرانی از این فرصت بهره برداری نکردند؛ در حالی که روسیه در بخش تعرفه های صادراتی به صادرکنندگان 25 درصد تخفیف می دهد.
کرباسیان اعلام کرد فقط یک شرکت از این دالان سبز تجاری استفاده کرد.
وی تاکید کرد: صادرکنندگان ایرانی بازار روسیه را پس از تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور از دست دادند و شرکت های ترکیه ای در آنجا حضور فعال دارند.
این مقام اقتصادی گفت: اکنون بازار روسیه از دست ایران خارج شده است.

 لزوم تسهیل مراودات پولی و بانکی ایران و روسیه 

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مراودات پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: باید به دنبال این بود که کارت های بانکی 2کشور در شبکه بانکی یکدیگر قابل استفاده باشد.
کرباسیان درباره درخواست صادرکنندگان مبنی بر اختصاص خط اعتباری صادراتی به روسیه افزود: اگزیم بانک روسیه خط اعتباری لازم را اختصاص داده است و باید از آن استفاده کنیم.
وی تاکید کرد «باید سیاست های ارزی کشور برای صادرکنندگان روشن باشد» و افزود: در تجارت با کشورهایی که توازن تجاری برقرار است، می توان از ارزهای ملی استفاده کرد.
وی به برنامه ایران برای اتصال خط آهن ایران به آسیای مرکزی و روسیه اشاره کرد و ادامه داد: در صورت اتصال خط آهن رشت- آستارا، می توان ترانزیت کالا از خلیج فارس تا کشورهای اسکاندیناوی را پیگیری کرد.


بازرگانان ایرانی در کشورهای همسود رقابت مخرب دارند

غلامحسین شافعی نیز در این جلسه افزود: امروز بازرگانان ایرانی در کشورهای توسعه یافته، اروپا و کشورهای آسیای شرقی دور 
چنین رقابت مخربی را ندارند و یکی از دلایل اصلی این است که ما بازار آسیای میانه را به دست نیاورده ایم، بلکه دری به تخته خورده و این بازار به دست آمده است.
شافعی تصریح‌کرد: بازار کشورهای همسود یکی از پر ریسک ترین بازارهای منطقه است.

لزوم افزایش موافقتنامه های تجارت ترجیحی 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از کمبود موافقتنامه های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد بین ایران و دیگر کشورها گلایه کرد.
شافعی افزود: بین همسایگان ایران کشوری به اندازه ما از این نظر کمبود ندارد و در این زمینه باید مشخص کنیم چه کسی متولی است؟

نیاز به مطالعه درباره تشکیل اتحادیه صادرکنندگان ایرانی 

رییس اتاق ایران اعلام کرد: سهم صادرات از تسهیلات بانکی از 2.5 درصد در سال 1386 به نیم درصد در سال 1395 کاهش یافت؛ در حالی که مدام شعار حمایت و تشویق از صادرات و صادرکنندگان را سر می دهیم؛ چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند؟
شافعی به تشکیل اتحادیه صادرکنندگان ایرانی در برخی کشورهای اطراف در سال های گذشته اشاره کرد که پس از مدتی از هم پاشیده شد.
به گفته وی، ایجاد هلدینگ های صادراتی به مطالعه اولیه و سپس طرح در اتاق ایران نیاز دارد.


 افزایش تا ۱۵ درصدی هزینه بازرگانان ایرانی در کشورهای همسود 

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در این نشست مهمترین مسائل بازرگانان ایرانی در صادرات و تعامل تجاری با کشورهای همسود را افزایش هزینه در نقل و انتقالات بانکی، حمل و نقل، مشکلات شرکت های مدیریت صادرات، تعرفه و قیمت تمام شده بالا و... دانست.
محمد لاهوتی افزود: مشکلات موجود در زمینه نقل و انتقالات بانکی به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه ها برای بازرگانان منجر شده است.
 

کد خبر 22906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =