ارز دیجیتالی یعنی خروج از سیطره دلار

پورابراهیمی تعریف و ایجاد ارز دیجیتالی با برخی کشورها را با هدف خارج شدن از سیطره دلار در معاملات تجاری خواستار شد

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی عصر سه شنبه در هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران افزود: ارز دیجیتالی موضوعی است که می تواند در این مقطع کمک بزرگی برای رفع مشکلات بانکی باشد، موضوعی که آمریکا به منظور تداوم سیطره دلار بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی به آن ورود کرده و نسبت به تعریف ابزارهای مشتقه برای آن اقدام کرده است.
پورابراهیمی یکی از موانع موجود در فعالیت تجاری بازرگانان ایرانی در خارج از کشور را مسائل بانکی و نقل و انتقال پول دانست.
وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم مقوله پیمان پولی نگارش شده است. امروز بانک مرکزی باید توضیح بدهد در راستای پیمان چه اقداماتی داشته است؛ در حالی که کشورهای نظیر چین و روسیه به این موضوع ورود کرده و پیمان های متعدد دوجانبه و چندجانبه منعقد کرده اند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: چند سالی است مشوق های صادراتی بخوبی به صادرکنندگان پرداخت نمی‌شود.
پورابراهیمی تهاتر جوایز صادراتی با بدهی های اقتصادی بازرگانان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان را خواستار شد تا فعالان اقتصادی و صادرات کنندگان بتوانند از مقوله جوایز صادراتی حداقل انتفاع را داشته باشد.

لزوم راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه دارد: بین فعالان اقتصادی در خارج از کشور انسجام وجود ندارد که این موضوع می‌تواند در قالب شرکت‌های مدیریت صادرات مدیریت شود.
وی بیان داشت: امروز رقابت درونی بازرگانان ایرانی در روسیه کمتر از رقابت با خارجی ها در بازار نیست و سازمان توسعه تجارت باید راهبرد خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی ارائه کند.
پور ابراهیمی از اشراف کم رایزنان بازرگانی کشور به مسائل اقتصادی انتقاد کرد و گفت: فقط تسلط به زبان آن کشور کفایت نمی‌کند.
وی ادامه داد: امروز خلاء جدی در دیپلماسی اقتصادی در فعالیت‌های برون‌مرزی به طور کامل مشهود است.
این مسوول دعوت از وزیر امور خارجه به شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را خواستار شد تا راهبرد خود را در زمینه فعالیت اقتصادی تشریح کند.
این نماینده مجلس همچنین از بالا بودن نرخ تامین مالی صادرکنندگان انتقاد و یادآوری کرد: متوسط نرخ تامین مالی در اقتصاد ایران چهار تا پنج برابر کشورهای اطراف است.
وی اضافه کرد: رفتار نرخ ارز معکوس آن چیزی است که در مقوله صادرات شاهدیم.
وی با اشاره به تراز منفی بازرگانی ایران در هشت ماهه امسال که منفی چهار میلیارد دلار بود، پیش‌بینی کرد تراز تجاری کشور تا پایان سال به منفی 6 میلیارد دلار افزایش یابد.
پورابراهیمی همچنین با اشاره به لزوم اصلاح هدفمندی یارانه‌ها که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در این راستا بسیار راهگشا باشند، یادآور شد: هدف از قانون هدفمندی یارانه ها حمایت از تولید و اشتغال بود اما سنگ بنای آن در دولت های نهم و دهم کج ریخته شد.
وی همچنین بر اصلاح عوارض خروج از خروج از کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد برای درمان، مسابقات ورزشی، تحصیل و فعالیت اقتصادی از کشور خارج می‌شوند.
پورابراهیمی همچنین به منفی بودن تراز بازرگانی حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: پارسال 11 میلیارد دلار ارز در بخش گردشگری از کشور خارج شد و در مقابل هفت میلیارد دلار ارز وارد کشور شد.

افت تا 2.5 درصدی پول بازرگانان ایرانی در تبادلات بانکی

همچنین اسدالله عسگراولادی در ادامه این نشست افزود: تک نرخی کردن ارز تاکنون از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار نگرفته است و بانک مرکزی از اینکه نرخ واقعی ریال در برابر روبل روسیه را اعلام کند عاجز است.
عسگراولادی ادامه داد: پول ایران و روسیه متزلزل است و به همین دلیل بازرگان تکلیف خود را نمی داند.
وی تاکید کرد در 40 سال گذشته یک فضای بی اعتمادی بین ایران و روسیه وجود داشته است و افزود: روسیه به بازرگان ایرانی روادید بلندمدت و یک ساله نمی دهد.

پنج خط پروازی روزانه؛ دلیل سبقت بازرگانان ترکیه از همتایان ایرانی 

رییس اتاق ایران و روسیه نقص در حمل و نقل هوایی را از دیگر مشکلات فراروی بازرگانان کشور برشمرد و یادآور شد: پارسال خط هوایی تابان به آستاراخان راه افتاد اما به دلیل صرفه کم اقتصادی پس از مدت 6 ماه جمع آوری شد. 
به گفته وی، امروز بازرگانان ایرانی باید در فرودگاه مسکو 15 ساعت معطل بمانند تا به آستاراخان یا یکی از شهرهای جنوبی روسیه پرواز کنند؛ جایی که بازرگانان ایرانی بیشتر تعامل تجاری دارند.
عسگراولادی عامل جلو بودن بازرگانان ترکیه ای از ایرانیان را وجود روزانه پنج پرواز از آنکارا و استانبول به جنوب روسیه عنوان کرد.
این فعال اقتصادی بیان داشت: در گذشته بجز سال 1391 که 500 میلیون دلار صادرات به روسیه داشتیم، همه ساله صادرات ایران تا 400 میلیون دلار می رسید؛ در حالی که واردات 6 تا هفت برابر این حجم بود.
وی خواستار آن شد که کمیسیون مشترک اقتصادی بازرگانان 2کشور راه‌اندازی شود تا مشکلات موجود بروشنی بیان شود. 
هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی عصر سه شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

کد خبر 22908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =