تعادل در بازار تخم مرغ با ابزار واردات

وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار تخم مرغ اجازه داد تا کانال واردات فعال شود

قیمت تخم مرغ که هفته گذشته به 16 هزار تومان رسیده بود تا 20 هزار تومان در هر شانه افزایش یافت و آنطور که سید حمیدرضا جوادی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داده وزیر کشاورزی مجوز لازم برای واردات تخم مرغ به کشور را امروز صادر کرد تا بدین ترتیب بتوان مانع از رشد بیشتر قیمت این محصول شد.

به گزارش اگزیم نیوز افزایش میزان مصرف تخم مرغ در فصل های پاییز و زمستان و همچنین بروز مشکلاتی که در این فصل مرغداری های مرغ تخم گذار را تهدید کرده و باعث کاهش میزان تولید تخم مرغ می شود دو عاملی بوده اند که طی این مدت قیمت تخم مرغ را با رشد حدودا دو و نیم برابری روبرو کرده اند.

مسئولان نیز اعلام کرده اند که قیمت تخم مرغ در حال حاضر به جای آن که هر کیلو 62 هزار ریال باشد به 75 هزار ریال برسد. بنا بر این گزارش در حال حاضر میزان تولید در برخی استان های کشور از جمله استان گلستان که سالانه 5 هزار تن تخم مرغ مازاد خود را به سایر استان های کشور ارسال می کند کاهش یافته است.

این مسأله برقیمت این محصول اثر گذاشته است. این در حالی است که به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان به دلیل وقوع برخی بیماری های دامی مثل آنفلوانزای حاد پرندگان در سال گذشته و نیز برخی بیماری های تنفسی، خسارت شدیدی به واحدهای تولید مرغ تخم گذار کشور وارد شده است که روی افزایش قیمت این محصول اثرگذار است.

رحمت الله سمیعی گفت: این عوامل سبب شد تا تعدادی از گله های تولید تخم مرغ از بین بروند که زمان مورد نیاز برای جایگزینی گله های جدید و رسیدن آن ها به مرحله تولید حداقل هفت تا هشت ماه است. بر این اساس دولت واردات این محصول را برای تنظیم بازار استارت زده است. سید حمیدرضا جوادی در این رابطه می گوید: با اجرای طرح حمایتی و واردات تخم مرغ قیمت این محصول که در هفته های اخیر افزایش یافته بود به زودی شکسته می شود.
وی اظهار کرد: واردات تخم مرغ بدون سقف معین و به میزان تشخیص به منظور تنظیم بازار انجام می شود. وی گفت: با توجه به نیاز روزانه 100 تا 110 تن تخم مرغ برای مصرف خانگی و حدود 40 تن برای بخش صنعت تلاش می شود دست کم 20 درصد نیاز بازار از طریق واردات تامین شود. البته مجوز واردات در سال جاری و پیش از این چند بار دیگر نیز داده شده و به نظر می رسد یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای کنترل بازار تخم مرغ همین روش باشد.

کد خبر 22950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =