تولید ۳۰۰ هزار تن زعفران در سال ۹۶

رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش تولید و توسعه سطح زیر کشت در کشور تولید زعفران بیشتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت و پیش بینی می شود نسبت به سال قبل زعفران بیشتری صادر کنیم.

محسن اختشام رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: با توجه به افزایش تولید و توسعه سطح زیر کشت در کشور تولید زعفران بیشتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت و پیش بینی می شود نسبت به سال قبل زعفران بیشتری صادر کنیم.

رئیس اتاق بیرجند در ادامه اظهار داشت: صادرات زعفران یکی از اقلام اصلی صادرات غیرنفتی ایران  و جزو کالاهای مهم و استراتژیک کشور محسوب می شود که متاسفانه برنامه ریزی علمی و دقیقی برای بازاریابی و توسعه بازار آن انجام نشده است. به دلیل کم آبی فزاینده در کشور و ویژگی خاص گیاه زعفران برای رشد در مناطق خشک، با توسعه سطح زیر کشت این محصول مواجهیم این به معنای تولید بیشتر فراتر از بازار فراهم آمده برای این محصول است.

صادرکننده نمونه زعفران کشور در ادامه به آمار صادرات زعفران در سال 95 اشاره کرد و گفت: سال گذشته طبق آمار گمرک ایران، 203 تن و 549 کیلوگرم  صادرات داشتیم؛پیش‌بینی می‌شود امسال 300 تن زعفران برداشت شود در حالیکه مبلغ کل صادرات 286 میلیون دلار است  و این حجم از صادرات با سطح زیر کشت هماهنگی ندارد.

 وی با اشاره به اینکه هرساله  به سطح زیر کشت زعفران اضافه می شود اظهار داشت: سال 1393 در ایران 83 هزار هکتار زمین تحت کشت زعفران داشتیم ولی این سطح در سال 1395 به مرز 105 هزار هکتار رسید. یکی از عمده دلایل این موضوع گسترش خشکسالی و ترجیح کشاورزان به کشت این محصول است.

احتشام با تاکید بر عدم هماهنگی بین رشد تولید و توسعه بازار زعفران دلایل این وضعیت را برشمرد و گفت: ما به لحاظ توسعه بازار کار خاصی برای این محصول انجام نداده ایم؛ از عمده محدودیت های ما برای توسعه و حضور قوی تر در بازارهای بین المللی، محدودیت‌ها درنقل‌وانتقال پول، خلا بازارهای جدید برای عرضه زعفران و بالا بودن نرخ سود بانکی است. جمله موارد یاد شده منجر به ضعف فرایند صادرات و بی انگیزگی برای تولید و صادرات زعفران است.

محسن احتشام چین و آمریکا را دارای ظرفیت های بالقوه برای تبدیل شدن به بازار زعفران ایران دانست و گفت: بازار آمریکا بزرگ ‌ترین بازار برای صادرات زعفران است. عمده زعفران صادرشده به اسپانیا به نام زعفران اسپانیایی به امریکا ارسال می‌شود. در واقع رعفران ما در بازار امریکا تحت عنوان محصول بسته‌بندی‌شده اسپانیایی ارائه می‌شود.

به گفته احتشام دسترسی ایران به بازارهای بالقوه ای چون آمریکا و چین به معنای اشتغال آفرینی و ارزآوری است. وی افزود: بازار امریکا بازار استراتژیک برای زعفران است و ظرفیت 30 الی 40 تن زعفران را دارد ولی متأسفانه به دلایل سیاسی ما این بازار را در اختیار نداریم از طرفی چین همزمان تولیدکننده و مصرف کننده زعفران است و فرهنگ مصرف زعفران در چین به دلیل اهمیت آن در طب سنتی جایگاه بالایی دارد. در چندساله اخیر میزان صادرات به هنگ‌کنگ از اسپانیا پیشی گرفته است. با تمرکز و دقت بر توسعه بازار زعفران کشور ، چین می تواند در آینده  به بازار صادراتی زعفران ایرانی تبدیل شود.

 

کد خبر 22957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =