موج تورمی با شوک قیمت بنزین

موسوی لارگانی: تغییرات قیمتی حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوییل همواره موجی از تغییرات را در قیمت سایر اقلام پدید می آورد و از آنجاییکه مردم از لحاظ اقتصادی در فشار هستند چنین طرحی آن هم با این شیب تندی که یک مرتبه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت بنزین افزایش پیدا کند بعید به نظر می رسد

مدتی است خبرهایی مبنی بر تلاش دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین در رسانه‌ها منتشر شده است. هر سال و همزمان با ارايه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس جمهور، قیمت حامل‌های انرژی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات بدل می‌شود.

بحث قیمت بنزین مثل هر سال در لایحه‌ی بودجه توسط نمایندگان مجلس به رای گذاشته می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی درباره تغییر قیمت بنزین در صحن مجلس انجام می‌شود. سال گذشته دولت در برنامه بودجه سال ۹۶ پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را گنجانده بود که از نمایندگان مجلس رأی نیاورد. نمایندگان با این استدلال که افزایش قیمت بنزین بار تورمی برای بودجه ایجاد می‌کند، قیمت‌ حامل‌های انرژی را ثابت نگه‌ داشتند. اما در همان لایحه به دولت اجازه داده شد از ابتدای دی‌ماه ۹۶ قیمت حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین و گازوئیل را افزایش دهد.

به وضوح مشخص است که دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به جد دنبال کرده و از این بخش، درآمدی بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان برای سال آینده پيش‌بينی كرده است. در همین راستا اگزیم نیوز با سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان اصفهان به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

موسوی لارگانی با انتقاد از طرح افزایش قیمت بنزین گفت: دولت در سال های گذشته پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را گنجانده بود که از نمایندگان مجلس رای نیاورد. اما به نظر می رسد این بار در تلاش است به جای رعایت افزایش 20 درصدی سالانه قیمت حامل های انرژی، بنزین و گازوییل را بیش از 40 درصد افزایش دهد.

وی ادامه داد: قطعا تغییرات قیمتی حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوییل همواره موجی از تغییرات را در قیمت سایر اقلام پدید می آورد. به عبارت دیگر افزایش قیمت گازوییل موجب افزایش هزینه های حمل و نقل و متعاقبا بالارفتن قیمت تمام شده کالاها را شامل می شود، در نتیجه برای مصرف کننده تورم به همراه خواهد داشت.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر کشور با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و بسیاری از مردم از نظر معیشتی با مشکل روبرو هستند بنابراین افزایش قیمت بنزین عقلانی نیست. به بیان ساده تر تا زمانی که دولت نتواند خط فقر را کاهش دهد و قدرت خرید مردم را افزایش دهد اجرای هر سیاست افزایش قیمتی تبعات نامناسبی بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

رییس مجمع نمایندگان اصفهان با انتقاد از رکود در اقتصاد کشور، اضافه کرد: دولت براساس قانون هدفمندی یارانه ها می بایستی تاکنون زیرساخت ها را آماده می کرد؛ بر اساس قانون هدفمندی، باید حدود 30 درصد از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی به بخش تولید اختصاص می یافت و حدود 20 درصد از منابع مالی نیز در زمینه تقویت زیرساخت ها هزینه می شد، این در حالی است که بیشتر منابع صرف پرداخت یارانه های نقدی شده است.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه هدف دولت از افزایش قیمت سوخت، ایجاد اشتغال است، گفت: از آنجاییکه بنزین یک کالای استراتژیک است، افزایش اندک قیمت این کالا روی تمام مایحتاج مردم تاثیر می‌گذارد و قیمت بقیه کالاها را نیز افزایش می‌دهد. یک زمانی بنزین لیتری 100 تومان بود و رفته رفته از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان رسید.

به گفته رییس مجمع نمایندگان اصفهان اکنون این سوال مطرح می شود که آیا دولت می تواند بگوید تاکنون از افزایش بنزین چقدر کار ایجاد شده است و چند نفر سر کار رفته‌اند که دوباره می‌خواهیم قیمت‌ها را افزایش دهیم؟

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درآمد دولت از افزایش حامل‌های انرژی چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان است که ۴۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیز به وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت می‌دهند، یعنی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت باقی می‌ماند، اما محل هزینه این رقم در بودجه ۹۷ نامشخص است.

وی ادامه داد: دولت به بهانه اینکه بنزین گران تر به دست افراد خودرو دار برسد این سیاست را پیشنهاد داده است درصورتیکه این امر بر روی زندگی افرادی که خودرو ندارند، تاثیر بسزایی دارد و هزینه جابجایی این افراد را چندین برابر افزایش می دهد. ایجاد اشتغال به چه قیمتی؟!

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه دولت می تواند از راهکارهای بهتری برای ایجاد اشتغال استفاده کند، تصریح کرد: مهمترین راهکار حذف بروکراسی پیچیده و سخت اداری است که توانسته سدراه حضور بخش خصوصی درتکمیل پروژه ها شود. از سوی دیگر بخش خصوصی تولید داشته اما به دلیل واردات بی رویه و نبود زیرساخت های صادراتی تولیدات روی دستش مانده است. از طرفی دیگر درحال حاضر بخش خصوصی آمادگی ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری را دارد اما زمینه و زیرساخت های لازم را ندارد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت سهم بیشتری از نفت می‌خواهد و به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده تا در بودجه امسال از صندوق توسعه ملی بیشتر استفاده شود، اضافه کرد: صندوق توسعه ملی با پیشنهاد مقام معظم رهبری تاسیس شد و دو رویکرد روشن و مشخص داشت. با توجه به اینکه ذخایری مانند نفت و گاز روزی تمام خواهند شد و سهم آیندگان مصرف می‌شود، به همین دلیل مقرر شد ۲۰ درصد از درآمد این منابع، ذخیره شده و صرف مشکلات کشور یعنی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تقویت بخش خصوصی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: برای اینکه منابع نفت و گاز به طور کامل در اختیار دولت قرار نگیرد، صندوق توسعه ملی شکل گرفت تا سهم دولت در اقتصاد نیز کاهش یابد. قبلا صندوق ذخیره ارزی وجود داشت که برداشت‌های بی‌رویه از آن صورت می‌گرفت و تقریبا کف آن جارو شده بود، به همین دلیل اساسنامه صندوق سخت‌گیرانه و برای مصارف ارزی درنظر گرفته شد و بعدا مجلس تسهیلات ریالی را نیز به آن افزود.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت قبل و فعلی برداشت‌هایی از صندوق توسعه ملی داشته و دارند، عنوان کرد: بنا به پیشنهاد رهبری سهم ۲۰ درصدی صندوق از درآمدهای نفت و افزودن سالانه ۳ درصد به آن، در مجلس هشتم و نهم تصویب شد و در سال های قبل باید ۲۶ درصد فروش نفت به صندوق واریز می‌شد. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم به ۲۰ درصد کاهش یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کیفیت بنزین در ایران و جهان گفت: با توجه به ادعای مسئولین و مقامات استاندارد و همچنین محیط زیست این است که ما از بنزین یورو 4 حتی یورو 5 استفاده می کنیم و به عبارتی بنزین ما مطابق با استانداردهای جهانی است. اما در این میان چند سوال مطرح می شود که آیا کشورهای دیگر همانند ما ذخایر نفتی دارند یا خیر؟ آیا در دیگر کشورها درآمد مردمانش همانند مردم ما است یا خیر؟ آیا مصرف خودرویی که ما داریم به اندازه مصرف سوخت خودروی دیگر کشورها است یا خیر؟

به گفته وی به موارد فوق دقت و اشاره ای نشده است، فقط ما می‌آییم خودمان را با کشوری مقایسه می‌کنیم که نفت ندارد و درآمد مردمش چند برابر درآمد مردم ایران است و مصرف سوخت خودروها هم کم است. به بیان دیگر باید در مقایسه ها شرایط یکسان باشد تا تطبیق صورت گیرد. قیمت بنزین در کشورهای همسایه بین کشورهای نفتی و غیرنفتی متفاوت است.

وی ادامه داد: بین 50 تا 60 درصد مردم روی خط فقر هستند یا با خط فقر فاصله ای ندارند. این نوع فشارهای باعث می شود این دسته از مردم به زیر فقر کشیده شوند. این سیاست خطرناکی است. به بیان دیگر مگر چه مقدار میزان حقوق و درآمدهای مردم افزایش یافته که دولت قیمت بنزین را 50 درصد افزایش می دهد؟
موسوی لارگانی درخصوص اینکه نمایندگان مجلس به افزایش قیمت 50 درصدی بنزین موافقت نمی کنند، گفت: بعید می دانم. چرا که مردم از لحاظ اقتصادی در فشار هستند و درصد افزایش قیمت بنزین باید معقول و متناسب با درآمد مردم باشد؛ بنابراین افزایش قیمت بنزین عقلانی نیست و مجلس شورای اسلامی این آمادگی را برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بعید است که چنین طرحی در خانه ملت تصویب شود آن هم با این شیب تندی که یک مرتبه 500 تا 600 تومان قیمت بنزین افزایش پیدا کند. پس مجلس چنین افزایش قیمتی را تصویب نخواهد کرد.

کد خبر 22983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =