خطای استراتژیک در توقف واردات برنج

وزارت جهاد کشاورزی با تشخیص افزایش میزان واردات و برای حمایت از تولید داخلی مانع از واردات برنج شده و نتیجه این اقدام تنها رشد بهای برنج و تضعیف قشر کم درآمد است

در شرایطی که وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در سفر به استان گیلان اعلام کرد که برای حمایت از تولید داخلی مانع از واردات برنج به کشور شده و واردات این محصول تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود که رییس انجمت واردکنندگان برنج معتقد است این تصمیم راهکار مناسبی برای جلوگیری از واردات برنج نیست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز حجتی هفته قبل با اعلام این خبر که دولت از محصول استراتژیک برنج حمایت می کند اعلام کرد حمایت از برنج ایرانی تا زمانی که تعادل به بازار برنج بازنگردد ادامه خواهد داشت. این در حالی است که شاه حسینی رییس انجمن واردکنندگان می گوید اصولا بدون واردات امکان تعادل در بازار برنج وجود ندارد.

در این بین به نظر می رسد تناقضی در حمایت از تولید و بازار وجود داردکه در نهایت تاوان این تناقض را باید مصرف کننده بدهد چراکه در صورتی که مازاد بر مصرف در بازار برنج وجود دارد، با توقف ثبت سفارش واردات قطعا قیمت ها رویه رو به رشدی را در پیش خواهند گرفت کما این که طی مدت اخیر این اتفاق افتاده و قیمت برنج داخلی و حتی خارجی با رشد چشمگیری روبرو شده است.

بررسی بازار برنج طی هفته های اخیر نشان می دهد قیمت هر کیلو برنج هندی در هفته گذشته باز هم در حدود 10 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت برنج داخلی نیز به طور میانگین در حدود 13 هزار تومان است که برای بسیاری از اقشار کشور رقم بسیار بالایی محسوب می شود و بسیاری از دهک های متوسط و فقیر اصولا توان خرید برنج ایرانی را ندارند.

در این شرایط دولت در صدد است تا از تولید داخلی حمایت کند و برای این منظور جلوی واردات برنج را گرفته در حالی که به گفته شاه حسینی کشور ما سالانه در حدود یک میلیون و 300 هزار تن برنج از مسیر واردات و حتی قاچاق برای تعادل در بازار وارد می کرد. حال دولت بدون توجه به نقشی که برنج وارداتی در تعدیل بازار برنج داشته طی دستورالعملی جلوی ثبت سفارش واردات این کالای استراتژیک را گرفته است.

حجتی هفته قبل اعلام کرده بود تا زمانی که بازار برنج از رکود خارج نشود واردات برنج متوقف خواهد ماند درحالیکه شاه حسینی معتقد است اصولا رکود بازار برنج ناشی از واردات نیست بلکه به دلیسل قیمت بالای برنج ایرانی و ناتوانی خرید بخش زیادی از مصرف کنندگان کم درآمد است و دولت توجهی به این استدلال ندارد.

رییس انجمن واردکنندگان برنج می گوید در سه سال اخیر میزان واردات برنج 700 تا 800 هزار تن در سال بوده و حدود 600 هزار تن نیز از طریق قاچاق به داخل وارد می شد اما اکنون قاچاق به دلیل کاهش تعرفه های واردات برنج از 40 درصد به 26 درصد متوقف شده و به جای آن واردات قانونی به یک میلیون و 60 هزار تن رسیده و دولت با این تصور که واردات افزایش یافته جلوی ثبت سفارش واردات را گرفته است.

وی در ادامه افزود این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند باعث رشد تولید داخلی شود زیرا تولیدات داخلی را اقشار کم درآمد نمی توانند مصرف کنند و تنها با واردات می توان این تعادل را ایجاد کرد. لذا وزارت صنعت معدن و تجارت بهتر است به میزان تقاضای داخلی و تولید داخلی نگاهی بیندازد و آنگاه تصمیم بگیرد که چه روشی را برای حمایت در پیش بگیرد.

کد خبر 23004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =