افزایش قیمت  لوازم خانگی با حذف ارز مبادله ای

به گفته حبیب الله انصاری حذف ارز مبادله ای برای واردات قطعات لوازم خانگی تاثیر مستقیم بر قیمت و حجم تولید کارخانه جات لوازم خانگی می گذارد.

به دنبال افزایش پنج درصدی لوازم خانگی در کشور، حبیب الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با اگزیم نیوز مهمترین دلیل این افرایش قیمت را حذف ارز مبادله ای برای واردات قطعات لوازم خانگی دانست.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران عنوان کرد: تا چند ماه پیش برای ورود این قطعات از ارز مبادله ای استفاده می شد اما متاسفانه علی رغم تمام تلاشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داد، ارز مبادله ای قطع شد که خود این مساله یکی از دلایل به حق برای افزایش قیمت لوازم خانگی است.

 به گفته حبیب الله انصاری حذف ارز مبادله ای برای واردات قطعات لوازم خانگی تاثیر مستقیم بر قیمت و حجم تولید کارخانه جات لوازم خانگی می گذارد.

 انصاری افزود: طیف لوازم خانگی بسیار گشترده و متنوع است و شامل لوازم خرد آشپرخانه و لوازم انرژی بر سرمایشی و گرمایشی می شود؛ اگر واحدی افزایش قیمت می دهد نمی توان آن را به همه لوازم خانگی تعمیم داد. از طرفی قیمت تابع شرایط تولید از جمله مواد اولیه ، انرژی و دستمزد است و اگر این عوامل تغییر کنند افزایش قیمت امری گریز ناپذیر است.

وی افزود: البته ما افزایش دستمزد جز در آغاز سال نداشته ایم اما متاسفانه قیمت مواد اولیه ما به هیچ عنوان ثابت نیست و این عامل در قیمت تمام شده کالا تاثیر مستقیم دارد.

 دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی خاطر نشان کرد: صنایع لوازم خانگی با 4 ماده اولیه بالادستی شامل مس، فولاد، الومینیوم و پتروشیمی ارتباط مستقیم دارد که مهمترین آنها فولاد و پتروشیمی هستند. وقتی قیمت فولاد بعنوان مهمترین ماده اولیه لوازم خانگی انرژی بر بالا می رود قیمت لوازم خانگی نیز متاثر خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه کمتر از سه ماه به پایان سال مانده است گفت: موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی در این برهه زمانی قطعا به خاطر بحث افزایش دستمزد و انرژی نیست و مستقیما به افزایش قیمت فولاد مرتبط است.

انصاری در ادامه گفت: نکته مهم دیگری که لازم است مورد توجه قرار بگیرد مساله رکود است. امروز با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا و عرضه همپوشانی ندارند و رقابت فشرده ای بین کارخانه جات لوازم خانگی شکل گرفته است. از طرفی ممکن است یک واحد تولیدی یک کالای خاص را با 2 درصد سود و واحد دیگر همان کالا را با 4 درصد سود بفروشد که دلیل آن رکود حاکم بر بازار و عدم استفاده از ظرفیت کامل کارخانه جات است که قیمت تمام شده کالا را بالا می برد.

حبیب الله انصاری خاطر نشان کرد کارخانه جات در شرایط فعلی با حداقل سود در بازار شرکت می کنند. ممکن است خرده فروش ها تا حدی روی قیمت ها مانور بدهند اما کارخانه جات برای گردش نقدینگی و فاصله گرفتن از خواب سرمایه کالای خود را با سود پایین بفروشند.

وی گفت: باید توجه داشت که گران فروشی و افزایش قیمت دو مقوله مجزا هستند.دلایل افزایش قیمت کالا توضیح داده شد؛ اما در عرصه لوازم خانگی ایرانی اعلام می کنم که به هیچ عنوان گران فروشی وجود ندارد و تنها تفاوت در میران سودی است که کارخانه جات در حداقل برای قیمت کالای خود در نظر می گیرند.

 انصاری به موضوع ثبات اقتصادی پرداخت و گفت: تولید کنندگان ما به خصوص صادرکنندگان این حوزه حداقل برای یکسال در زمینه قیمت مواد اولیه از ثبات نسبی برخوردار باشند تا بتوانند با تکیه بر این ثبات، برای فعالیت آتی خود برنامه ریزی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات لوازم خانگی نیازمند دیپلماسی تجاری قوی تر برای تعدیل تعرفه در کشورهای مقصد صادراتی هستیم؛ بهبود وضعیت تولید و صادرات لوازم خانگی نیازمند ساماندهی مجموعه عواملی است که فضای کسب و کار را رونق می دهد.

 

کد خبر 23008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =