صنعت قطعه سازی به سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی نیاز دارد

احمد نعمت بخش گفت: صنعت قطعه سازی نیازمند نزدیک به سه میلیارد یورو و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تسهیلات ارزی برای آنها فراهم کند تا بتوانند ماشین آلات خود را نوسازی کنند تا با تجهیزات روز، تولید قطعات با کیفیت و قابل رقابت انجام شود

احمد نعمت بخش افزود: 85 درصد یک خودرو، قطعات آن است و برای ارتقای این صنعت و همگام شدن با صنعت خودروسازی، نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد واحد تحقیق و توسعه برای هر قطعه ساز هستیم. 
وی اظهار داشت: بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی براساس سهم حدود 40 درصدی داخلی سازی باشد، اما از آنجایی که قطعه سازان داخلی نتوانستند به روز باشند، اکنون خودروهای جدید با 20 درصد ساخت داخلی سازی استارت می خورد. 
نعمت بخش ضمن یادآوری برپایی پنجمین همایش خودرو ایران که با محور«زنجیره تامین رقابت پذیر» در روزهای 24 و 25 بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود، تاکید کرد: صنعت قطعه سازی نیازمند یاری و توجه ویژه است. 
به گفته این مسئول، اکنون خودروسازان بزرگ کشور برای تامین قطعات مورد نیاز، همزمان با حدود 600 قطعه ساز روبرو هستند که رویه اشتباه و نادرستی است؛ چنانچه بخواهیم به سطح خودروسازان مطرح جهانی نزدیک شویم باید این فرآیند را تصحیح و به سمت مجموعه سازی و ادغام قطعه سازان حرکت کرد. 
وی گفت: ادغام قطعه سازان در کشورهای پیشرفته آغاز شده، درحالی که صنعت قطعه سازی کشورمان به دلیل تحریم ها و استفاه از ماشین آلات فرسوده از دانش روز جهان عقب است و برای رقابت باید دانش فنی و تجهیزات به روز داشته باشیم. 
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: پنجمین همایش صنعت خودرو ایران عاملی برای تسریع در تحقق اهداف فوق باشد، زیرا در این صورت علاوه بر تحول در صنعت قطعه سازی کشور و رقابتی شدن محصولات داخلی، ‌می توانیم شاهد رونق صادرات در صنعت خودروسای نیز باشیم. 
به گزارش ایرنا، پیشتر «محمدرضا نجفی منش» رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفته بود: لازمه حضور مقتدرانه در بازارهای بزرگ بین المللی، ادغام شرکت های کوچک است که یکی از مهمترین برنامه های آینده این انجمن است. 
به گفته نجفی منش، امکان ادغام بیش از یک هزار و 500 قطعه ساز براساس برآورد اولیه وجود دارد،اما انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور باید کار علمی و پژوهشی انجام دهد تا چگونگی ادغام آنها ارزیابی شود. 

کد خبر 23030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =