تیشه قاچاق بر ریشه تولید ملی

محسن امینی با بیان این که ۱۲,۵ میلیارد دلار قاچاق برای اقتصاد ایران رقم بالایی است، گفت: عدم تکامل زیرساخت های اطلاعاتی و اقتصادی موجب این حجم از قاچاق شده است

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۱۲,۵ میلیارد دلار قاچاق برای اقتصاد ایران رقم بالایی است، گفت: عدم تکامل زیرساخت های اطلاعاتی و اقتصادی موجب این حجم از قاچاق شده است.

به گزارش اگزیم نیوز محسن امینی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در خصوص قاچاق از مبادی رسمی اظهار کرد: قاچاق پدیده ای است که بر روی اقتصاد به ویژه رشد اقتصادی اثرات منفی دارد و ما از آن به عنوان اقتصاد زیرزمینی یاد می کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۲,۵ میلیارد دلار قاچاق برای اقتصاد ایران رقم بالایی است، افزود: رقم قاچاق را هیچ وقت نمی توان به صورت دقیق بیان کرد و فقط به صورت یک برآورد مطرح می شود زیرا قاچاق ثبت رسمی نمی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همه کشورهای دنیا بحث مبادی ورودی بسیار مهم است و قطعا امکانات دقیق سخت افزاری در این خصوص می تواند اثرگذار باشد.

امینی تصریح کرد: آموزش و فرهنگ سازی برای پرسنل گمرک نیز از جایگاه ویژه ای برخورداراست، اگر آسیب های قاچاق به اقتصاد ملی را برای هر فردی تبیین کنیم قطعا وجدان کاری مانع همکاری با قاچاقچیان خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یک دلار کالای قاچاق اثرات منفی بسیاری بر روی اشتغال و رشد اقتصای دارد و به بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در بخش های مختلف دامن زده است.

وی افزود: در حال حاضر ایدئولوژی در بحث قاچاق کالا می تواند موثر باشد به این گونه که ما هر فردی را نگهبان درونی خودش قرار بدهیم و به نیروها آموزش های مستمر ارائه بدهیم، با توجه به اینکه روش های جدید برای قاچاق به وجود می آید لذا آموزش های جدید متناسب با شرایط لازم است.

امینی بیان کرد: در بحث مبادی غیررسمی باید دقت و نظارت بیشتری صورت بگیرد، اگرچه این مبادی نمی تواند پوشش دهنده این حجم از قاچاق باشد، اما در این خصوص نیازمند همیت و اراده ملی هستیم که در سطح همه دستگاه ها به صورت منسجم با این پدیده مبارزه شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص هزینه های قاچاق بر اقتصاد کشور گفت: اگر این ۱۲ میلیارد دلار در کشور به صورت رسمی وارد می شد شاید بسیاری از صنایع می توانستند وارد بحث رقابت پذیری بشوند.

امینی با بیان اینکه چرا باید کالای قاچاق در کشور به فروش برسد، افزود: زمانی که یک مصرف کننده کالای قاچاق را در کنار کالایی که از طریق نمایندگی و تعرفه وارد شده رصد می کند و اختلاف قیمتی ۳۰ تا ۵۰ درصدی را می بیند، قطعا از خرید کالای قاچاق استقبال می کند.

وی در خصوص اینکه باید ریسک استفاده از کالای قاچاق را در کشور افزایش دهیم، تصریح کرد: در این رابطه طرح ریجستری در گوشی های تلفن همراه در حال اجرا شدن است که اگر قوی تر در این زمینه عمل کنیم و همه برندها از طریق ریجستری استفاده شوند قطعا دیگر شاهد قاچاق گوشی های همراه نخواهیم بود و ضروری است که این امر باید گام به گام در همه کالاهای وارداتی انجام شود.

امینی با اشاره به اینکه بحث پیشگیری از ورود کالای قاچاق بسیار مهم است، گفت: در کشور ما هنوز زیرساخت های اطلاعاتی و اقتصادی کامل نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخورد با کالای قاچاق و کشف و معدوم کردن آن خیلی راهکار مناسبی نیست علی رغم اینکه باید این امر صورت پذیرد، به دلیل اینکه اطلاعات اقتصادی ما کامل نیست نمی توان مبداء ورود این کالا را شناسایی کرد.

در خصوص بحث اهلیت وارد کنندگان کالا تصریح کرد: در این مسئله هنوز گام های اولیه را برداشته ایم و بنده معتقد هستم وزارت صنعت روی این مسئله باید کارشناسایی های دقیق انجام دهد و دادن مجوزمرحله به مرحله صورت بگیرد که این امر می تواند کارگشا باشد.

کد خبر 23042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =