رشد ۲۸ درصدی صادرات استان سمنان در هشت ماهه ۹۶

به گفته علی اصغر جمعه ای طبق آمار گمرکات این استان، حجم صادرات سمنان در هشت ماهه اول ۹۶ نسبت به همین محدوده زمانی در سال ۹۵ به لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزش کالایی ۲۶ درصد افزایش داشته است.

علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز گفت: طبق آمار گمرکات این استان حجم صادرات سمنان در هشت ماهه اول 96 نسبت به همین محدوده زمانی در سال 95 به لحاظ وزنی 28 درصد و از نظر ارزش کالایی 26 درصد افزایش داشته است.

 جمعه ای افزود: در مجموع 95 میلیون دلار صادرات هشت ماهه استان در سال 1395 به 120 میلیون دلار در سال جاری افزایش یافت. این آمار تنها مربوط به گمرکات استان سمنان است و صادرات از مسیرهای دیگر را شامل نمی شود. قطعا با احتساب همه صادرات انجام شده آمار افزایش صادرات سمنان از رقم اعلام شده بالاتر  و حدود 240 میلیون دلار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد این افزایش صادرات در حالی رخ داده است که کشور در این محدوده زمانی با کاهش صادرات مواجه شد.

جمعه ای افزود: محصولات صادراتی سمنان از نظر وزنی شامل  کالای صنعتی 22 درصد، فراورده های نفتی و محصولات هیدروکربنی 37 درصد، محصولات ساختمانی و معدنی 41 درصد و محصولات کشاورزی نیز 2 درصد را شامل می شود. لازم به ذکر است برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی سمنان  از ابتدای سال برنامه ریزی هایی آغاز شده و زمینه گسترش صادرات محصولات کشاورزی فراهم خواهد آمد.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان، افغانستان، عراق، پاکستان، کره جنوبی،امارات متحده عربی، ترکیه و هند را از مهمترین کشورهای مقصد صادراتی کالای تولیدی و محصولات استان سمنان معرفی کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات گفتگو و مذاکره با کشورهای مقصد صادراتی جدید همچون ترکمنستان، ارمنستان، ویتنام و هنگ کنگ بتوانیم بازارهای جدید صادراتی را برای ایران و به خصوص سمنان شناسایی کرده و با ایجاد تعامل بیشتر، زمینه توسعه تجاری دوجانبه را با این کشورها فراهم کنیم؛ اخیرا اعضا اتاق بازرگانی طی رفت و آمدهای اعضا اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی با این کشورها داشته که امیدواریم نتیجه چشمگیری در آینده در پی داشته باشد.

 وی در ادامه پتانسیلهای  و توانمندیهای  بخش کشاورزی استان سمنان را در بخش پسته یادآور شد و گفت: پسته تولید دامغان صرف مصرف داخل می شود، حال آنکه ظرفیت برای صادرات پسته تازه وجود دارد و تلاش داریم زمینه های اینکار را فراهم کنیم.

 جمعه ای افزود:  وجود اقلیم متنوع  و مناسب  جهت کشت  انواع  محصولات زراعی و باغی و امکان تولید نهال و توسعه کشت درختان مثمر و غیر ثمر در اراضی  شیب دارو کم بازده، از ظرفیت های جغرافیایی این استان است که  با سرمایه گذاری در آن می توان به ایجاد اشتغال مولد مستقیم و غیر مستقیم کمک کرد. همچنین بستر لازم برای ایجاد و توسعه  شرکتهای  خدمات مکانیزاسیون در این حوزه وجود دارد.

 رئیس اتاق بازرگانی سمنان اظهار داشت:  این استان جزء 7 استان وسیع کشور است و از نظر ذخایر معدنی بسیار غنی است. سمنان  از 70 ماده معدنی شناخته شده 42 ماده معدنی را داراست و در برخی معادن مثل گچ، سیسلس،نمک و باریوم رتبه اول را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 2000 واحد صنعتی در استان سمنان وجود دارد گفت:  بزرگترین و تنها واحد اتوبوس سازی خصوصی کشور در سمنان قرار دارد که بیش از 75 درصد سهم حمل و نقل جاده ای  و سهم جابه جایی مسافر درون شهری را در کل کشور را به عهده دارد.

علی اصغر جمعه ای اذعان داشت که سمنان رتبه پنجم قطعه ساز را در کشور  دارد که قطعات مورد نیاز صنایع خودروساز کشور را تامین می کند. همچنین بالغ بر 7 موافقت نامه در مورد ساخت کارخانه خودروسازی در استان را در دستور کار است که با ساخت چهار واحد موافقت شده و زیرساختهای آن در حال تکمیل و راه اندازی است. «اتومبیل فردا»یکی از واحدهای خودروسازی یاد شده است که ابتدای سال جاری افتتاح شد.

  

 

 

 

 

کد خبر 23050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =