اجرایی شدن یا نشدن مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده

تقوي نژاد: مالیات بر ارزش افزوده حامی تولید است و تامین منابع مالی دولت، شهرداری‌ها و دهیاری ها، حوزه سلامت و ورزش در گرو تعیین تکلیف لایحه مالیات بر ارزش افزوده است

به گزارش اگزيم نيوز، سيد کامل تقوي نژاد در جمع خبرنگاران در خصوص آخرين وضعيت بررسي لايحه دائمي ماليات بر ارزش افزوده در مجلس شوراي اسلامي، گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده از سال 1387 و براي مدت 5 سال به صورت آزمايشي اجرا شد و بعد از اتمام دوره آزمايشي تاکنون هر سال با درخواست دولت در قالب لايحه بودجه اجراي آن استمرار يافت. 
وي با بيان اينکه به موازات استمرار اجراي آزمايشي اين قانون، دولت با بررسي دقيق و بيش از هزار نفر ساعت کارشناسي لايحه دائمي ماليات بر ارزش افزوده را در اسفند 1395 تقديم مجلس شوراي اسلامي کرد، افزود: با دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي و همراهي نمايندگان، لايحه مجددا با دريافت نظر از فعالان اقتصادي، اتاق بازرگاني، اتاق تعاون و اتاق اصناف بررسي شد تا اشکالات موجود برطرف شود.
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با ذکر اين مطلب که اشکالات قانون فعلي که به صورت آزمايشي اجرا مي شود برطرف شده است، اظهارداشت: به موازات تنظيم لايحه در بودجه سال 96 پيشنهادي به مجلس ارائه کرديم که طبق آن مصوبه بتوانيم مشکلات برخي گروه ها و اصناف خاص را که داراي مشکل بودند با توافق کامل با اين بخش ها برطرف کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه درحال حاضر 90 درصد ماليات بر ارزش افزوده با توافق از پرداخت کنندگان دريافت مي شود، تصريح کرد: برخلاف آن چيزي که در ذهن وجود دارد، اين ماليات به زيان توليد نيست و سازمان امور مالياتي کشور نيز تمامي تلاش خود را براي افزايش رضايت موديان در قالب بخشنامه ها و اصلاح قانون مبذول داشته است.
تقوي نژاد با اشاره به اينکه قانون ماليات بر ارزش افزوده قانون شفافيت و عدالت است، گفت: ما در انتظار تصويب قانون دائمي ماليات بر ارزش افزوده در مجلس و يا تصويب پيشنهاد استمرار اجراي آزمايشي آن در لايحه بودجه سال 1397 هستيم.
وي با اشاره به اينکه تاکنون 210 هزار ميليارد تومان درآمد از محل بابت ارزش افزوده محقق شده است، تصريح کرد: اگر در تصويب هر يک از اين دو مورد يعني اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده و يا استمرار آن در قالب قانون بودجه تعلل شود، سال آينده 66 هزار ميليارد تومان درآمد که 18 هزار ميليارد تومان آن سهم شهرداري ها و دهياري ها و بخشي نيز سهم حوزه سلامت و ورزش همگاني است، محقق نخواهد شد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، خاطرنشان کرد: مجلس شوراي اسلامي قانون گذار است و سازمان امور مالياتي کشور مجري قانون و ما فقط نظرات کارشناسي خود را مطرح مي کنيم.
در لايحه پيشنهادي، ماليات بر ارزش افزوده طلا سه درصد تعيين شده است.
رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سوال که چرا برخي از صنوف با ماليات بر ارزش افزوده مخالفت مي کنند گفت: ?بخشي از مخالفت با ماليات بر ارزش افزوده آگاهانه است و دليل آن اين است که در ماليات بر ارزش افزوده شفافيت وجود دارد.
وي ادامه داد: مقام معظم رهبري بر شفافيت در مسائل اقتصادي اشاره دارند و در سياست اقتصاد مقاومتي هم به اين موضوع بطور خاص اشاره کرده اند و برکات شفافيت اقتصادي در سايه اجراي ماليات بر ارزش افزوده است.
تقوي نژاد گفت: اگر قاچاقي در کشور انجام شود و يا پنهان کاري وجود داشته باشد و يا درصورتي که اقتصاد زيرزميني بوجود بيايد با ماليات بر ارزش افزوده از بين خواهد رفت و تکليف همه فعاليت ها روشن مي شود.
وي افزود: بخشي از اصناف به دليل اينکه ميزان درآمدها و ماليات هايشان در عملکرد آنهادر ماليات مستقيم روشن نشود ، جو را تيره و تاريک جلوه مي دهند و بخش ديگري از مخالفت ها ناشي از اين است که قانون ماليات بر ارزش افزوده در اجرا با مشکلاتي همراه بوده است.
تقوي نژاد با اشاره به اينکه در سال 95 و 96 قريب به 20 بخشنامه راهگشا در سازمان مالياتي صادر شد گفت: در اين بخشنامه ها به اشکالات اجرايي ماليات بر ارزش افزوده رسيدگي شد مثلا به بخش هايي که مربوط به فاکتور مشتريان بود رسيدگي شد و تا زماني که معامله تمام نشده است نبايد فاکتوري صادر شود.
وي افزود: ما سعي کرديم اشکالات را با حسن نيت و با اعتقاد به توليد، صادرات و اشتغال حل کنيم.
وي يکي ديگر از مشکلات ماليات بر ارزش افزوده را استرداد براي فعاليت هاي صادراتي دانست و گفت: بخشي از اين فعالان گلايه داشتند و گلايه آنها به حق بود و ما در سازمان مقرر کرديم که ظرف يکماه استرداد به صادرکنندگان انجام شود و سال گذشته حدود 1300 ميليارد تومان و امسال 700 ميليارد تومان به صادرکنندگان استرداد داشتيم.
رئيس سازمان امورمالياتي با اشاره به اينکه بايد توليد را در زمينه ماليات بر ارزش افزوده بيشتر توجيه کنيم گفت: اينکه ماليات بر ارزش افزوده در کشور حاکم شود يا ماليات بر مصرف، بايد بررسي شود و طبق شرايط کشور ما باشد.
وي افزود: شکل فعلي اجراي ماليات بر ارزش افزوده در 160 کشور اجرا مي شود به همين دليل کامل ترين شکل قانون ماليات بر ارزش افزوده است که براي آن 25 مورد اصلاحات را پيشنهاد داده ايم که بايد اصلاح شود و درصورت لحاظ شدن اين اصلاحات ، قانون کاملي براي ماليات بر ارزش افزوده خواهيم داشت.
تقوي نژاد به لايحه اي که در خصوص ماليات بر ارزش افزوده در مجلس است اشاره کرد و گفت: هرگونه تغيير در اين لايحه حق مجلس است اما ما چند نرخ به آنها ارائه کرديم براي مثال براي سوخت ، نوشيدني ها و سيگار ماليات بر ارزش افزوده اي بالاتر از متوسط در نظر گرفتيم و اين نرخ را براي طلا سه درصد لحاظ کرده ايم اما در اختيار مجلس است که نرخ ها را تغيير دهد.
وي افزود: ما در حال حاضر کمترين نرخ ماليات بر ارزش افزوده را دريافت مي کنيم مثلا در کشورهاي همسايه حدود 20 درصد ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي شود و در برخي از کشورهاي نفتي که تاکنون عمده درآمدشان از نفت بود از آغاز سال 2018 قصد دارند که بخشي از درآمد خود را از ماليات بر ارزش افزوده تامين کنند.

کد خبر 23070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =