کاهش هزینه های صادرات با اعتبار ۲۰۰ میلیاردی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هزینه های تولید و رونق صادرات خبر داد

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور از اختصاص 200 میلیارد تومان برای کاهش هزینه های تولید و رونق صادرات خبر داد. فرهاد نوری با بیان این که اختصاص این اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود، اظهار کرد: 50 میلیارد تومان مربوط به مرحله اول اجرای این طرح می باشد.

وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح از یک ماه آینده شروع و تا پایان امسال اجرایی می شود، تصریح کرد: این اعتبار در بخش های مختلف کاهش هزینه های صادرات اعم از کاهش هزینه های وام های بانکی ، حمل و نقل ، بازار یابی برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور و تبلیغات برای برند سازی اختصاص می یابد.

به گفته نوری؛ دولت از محل هدفمند سازی یارانه ها طبق قانون مجاز است که به کاهش هزینه های تولید و صادرات کمک کند. وی با بیان این که این قانون از زمان دولت قبلی وجود داشته است ،اما انجام نمی شد، تصریح کرد: این قانون اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته و برای اجرای مرحله اول آن 50 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: بانک ها و صادر کنندگان باید صورت های مالی حسابرسی شده داشته باشند تا زمانی که مجوز وام های ارزان قیمت صادر شد، استان ها بتوانند این اعتبارات را جذب کنند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات برنج گفت: تمامی واحد های وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ارتباط مستقیم با اصناف و اتحادیه ها هستند که در همین راستا، انبارها برای ظرفیت سنجی و نداشتن کمبود در آنها رصد می شود، تا بتوان براساس آن برای تنظیم بازار برنامه ریزی کرد.

وی با بیان این که سیاستگذاری ها و قوانین در خصوص نهاده های اساسی مانند برنج ، گندم ، سویا و دانه های روغنی و خوراک دام از طریق جهاد کشاورزی انجام می شود، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط اجرا کننده است؛ و وزارت جهاد کشاورزی میزان مورد نیاز واردات را برای ما مشخص می کند.

نوری گفت: برنج در شش ماه گذشته جزو پنج قلم کالای وارداتی اول کشور بوده است؛اما میزان وارداتش با توجه به حمایت از تولید کننده داخلی و مصرف کننده مشخص می شود ؛ چرا که وقتی واردات محدود می شود، قیمت های داخلی بالا می رود و بسیاری از مصرف کنندگان توان پرداخت قیمت های بالا را ندارند. 

وی خاطرنشان کرد: از این رو، سیاستگذار باید هم به تولید داخل توجه داشته و از کشاورز و تولید کننده و هم از مصرف کننده حمایت کند؛ تا تنظیم بازار انجام شود.

 

کد خبر 231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =