دو نگاه متفاوت به موضوع افزایش قیمت بنزین

سلیمانی عضو کمیسیون بودجه در شرایطی معتقد است که افزایش قیمت بنزین تنها ۲ درصد تورم را افزایش می دهد که سعیدی مبارکه در مقابل معتقد است مجلس زیر بار طرح هایی که تنها فشار معیشتی را افزایش می دهد نخواهد رفت

موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی به نظر می رسد در مجلس منتفی است با این حال برخی صحبت ها از ارایه طرح ها و پیشنهاداتی حکایت دارد که می توان گفت هنوز به طور ۱۰۰ درصد این موضوع منتفی نشده است. به عنوان مثال طرح دو نرخی شدن بنزین یکی از این طرح ها است که نشان می دهد دولت در نهایت قیمت بنزین را افزایش خواهد داد اما با این حال تلاش می کند بخشی از بنزین مورد نیاز جامعه را از طریق کارت با قیمت ۱۰۰۰ تومانی در اختیار مصرف کننده قرار دهد اما بقیه مصرف ماهانه را باید به صورت ازاد تهیه کرد. در این رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر قرار است منبع مالی برای دولت ایجاد شود باید با افزایش قیمت حامل های انرژی این امر صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، سلیمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در خصوص نظام بودجه ریزی سال ۹۷ و نقاط قوت و ضعف، اظهار کرد: بودجه از دو بخش درآمد و هزینه تشکیل می شود و باید منابعی درآمدی ازجمله فروش نفت، اخذ مالیات وعوارض گمرکی، فروش اوراق و محل هزینه کرد آنها در بودجه مشخص شود.

وی افزود: بخشی دیگر از بودجه مربوط به بخش های عمرانی و سرمایه گذاری ها می شود که در واقع هزینه کرد در زیرساخت ها است که اگر این خدمات نباشند امکان انجام دیگر امور نیز میسر نیست.

سلیمانی تصریح کرد: بودجه امسال هم مانند سال گذشته است و بنده به شخص تحولی در این بودجه نمی بینم فقط مطالباتی تحت عنوان افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده که مجلس باید به این موضوع بپردازد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مطالبه بعدی نیز مربوط به قطع یارانه دهک های بالای جامعه است که لازم است این مورد توسط مجلس پیگیری و اصلاح شود.

وی در ادامه این بحث بیان کرد: باید در خصوص تامین اجتماعی اقداماتی را انجام بدهیم که ارائه خدمات بر اساس نظام تحول و شیوه ایجاد شده استمرار پیدا کند.

سلیمانی افزود: باید فرصت هایی ایجاد شود که بین درآمد و مصارف تعادل برقرار شود و بهینه کردن مدیریت تولید و اشتغال و درآمدزایی توسط سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص آثار افزایش حامل های انرژی و حذف یارانه بگیران بر وضعیت رکود و تورم کشورگفت: اساس کار به تعادل رساندن قیمت حامل های انرژی است در واقع میزان مصرفی مشترکان پرمصرف را کاهش داده و به افراد کم مصرف اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است منبع مالی برای دولت ایجاد شود باید با افزایش قیمت حامل های انرژی این امر صورت بگیرد و باید یارانه مصرف را کاهش داد و به یارانه تولید افزود و همچنین به گونه ای این امر مدیریت شود که علاوه بر افزایش قیمت میزان توانایی مردم نیز درنظر گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بر اساس گزارش ها حذف یارانه بگیران و افزایش قیمت حامل های انرژی یک الی ۲ درصد بر تورم تاثیرگذار است و لایحه بودجه ۹۷ قطعا تورم زا خواهد بود.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که بودجه ۹۷ تا چه اندازه با سیاست های اقتصاد مقاوتی هماهنگی دارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی رخ می دهد که درآمدهای حاصل شده از منابع مختلف را صرف امور صنعتی و تولیدی بکنیم.

مخالف فشار معیشتی بر مردم هستیم

سعیدی مبارکه گفت: بنده معتقد هستم که اکنون زمان افزایش قیمت حامل های انرژی نیست زیرا مردم در شرایط اقتصادی و معیشتی مناسبی قرار ندارند.

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی نیز در خصوص نظام بودجه ریزی سال ۹۷ و نقاط قوت و ضعف، اظهار کرد: دولت پیشنهاد افزایش قیمت حامل های انرژی را داده است اما به این صورت که این افزایش قیمت به صورت هدایت شده به سمت ایجاد اشتغال و تولید برود.

وی افزود: در دوران رکود سیاست های پولی معمولا انبساطی تعریف می شود و در حال حاضر در بودجه ۹۷ سیاست های انقباضی است زیرا بیان می شود که بودجه کافی وجود ندارد اما در این شرایط هم می توان با برنامه ریزی صحیح از فشار وارده بر مردم کاست.

سعیدی مبارکه تصریح کرد: بنده معتقد هستم که اکنون زمان این افزایش قیمت ها نیست زیرا مردم در شرایط اقتصادی و معیشتی مناسبی قرار ندارند و برای ایجاد اشتغال باید تدبیر ویژه ای از سوی دیگری بیندیشیم.

وی بیان کرد: به عنوان مثال نفتی را که خام و بدون ارزش افزوده می فروشیم در داخل وبا ایجاد زیرساخت های مناسب به فرآورده هایی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم که در این راستا هم برای جوانان ایجاد اشتغال کرده ایم و هم از فروش نفت خام جلوگیری به عمل آمده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حدود یک سال از برنامه ششم توسعه می گذرد و ما انتظار داریم که این موارد به قید فوریت انجام شود در حال حاضر به دلیل تعلل در انجام کارها دیگر اقدامات اثربخشی لازم در جامعه را ندارند.

سعیدی مبارکه تصریح کرد: بنده با گران شدن حامل های انرژی مخالف هستم زیرا تاکنون چندین بار به بهانه ایجاد اشتغال فضایی فراهم شده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی در خصوص حذف بخشی از یارانه بگیران گفت: ما بانک اطلاعاتی قوی برای این موضوع نداریم، اگر روزی این مسئله حل شود و ما بتوانیم یک بانک قوی داشته باشیم که نیازسنجی انجام دهیم در این صورت حذف دهک هایی که واقعا احتیاج ندارند کار درستی خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: ما در تلاش هستیم که در تصمیم گیری ها فشار معیشتی وارده بر مردم به حداقل ممکن برسد اما به دلیل که بودجه های عمرانی واقعا کم است و پروژه های نیمه تمام بسیار زیاد می باشد باید ابتدا این پروژه ها به نتیجه برسد.

سعیدی مبارکه بیان کرد: باید در شرایط فعلی به گونه ای برنامه ریزی شود که در ایجاد اشتغال به نحو مطلوب عمل کنیم و مشکلات معیشتی مردم کاهش پیدا کند و بیشتر از این تحت فشار قرار نگیرند.

کد خبر 23103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =