دولت تا اندازه ای در مهار نقدینگی موفق بوده است.

ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی معتقد است دولت در سالهای اخیر تا اندازه ای نقدینگی را کنترل کرده است؛ معمولا اگر سالانه به اندازه تورم بعلاوه نرخ رشد و بیشتر از آن نقدینگی تغییر کند، اثر تورمی در پی نخواهد داشت.

اگر نقدینگی یک جامعه بیش از تولید ناخالص داخلی رشد کند، قدرت خرید مجموعه جامعه از میزان عرضه کالا و خدمات رشد بیشتری خواهد داشت و به طور طبیعی این افزایش قدرت خرید موجب افزایش سطح عمومی قیمت ها می شود که همین عبارت، تعریف ساده و کلاسیک تورم است؛ طبق این تعریف به نظر می رسد بهتر است دولت به جای تمرکز بر روی کنترل نرخ ارز بر حجم نقدینگی در جامعه متمرکز شود.

ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی معتقد است دولت در سالهای اخیر تا اندازه ای نقدینگی را کنترل کرده است؛ معمولا اگر سالانه به اندازه تورم بعلاوه نرخ رشد و بیشتر از آن نقدینگی تغییر کند، اثر تورمی در پی نخواهد داشت.

 بهادرانی افزود: در مورد نرخ ارز باید گفت این موضوع تنها به نقدینگی مرتبط نمی شود. نرخ ارز بستگی به سیاست گذاریهای دولت دارد؛ اگر از ابتدا برای تعدیل نرخ ارز، نرخ تورم داخلی منهای تورم خارجی را لحاظ می کردند شاهد این نوسانات نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: ما معمولا نرخ ارز را به نیت پایین ماندن قیمت ها، پایین نگه می داریم، در حالیکه این انتظار برآورده نمی شود و نرخ ارز بصورت مصنوعی فشرده نگه داشته می شود و جهش قیمت ارز راخواهیم داشت. اتفاقی که در سال 91 افتاد و نرخ ارزاز 1000 تومان به 4000 رسید و دلیل آن تنها فشارهایی بود که به ارز وارد شده بود.

ابراهیم بهادرانی مدیریت نرخ ارز را تنها در گرو رعایت قانون تورم داخلی منهای تورم خارجی دانست و گفت: طبق برنامه چهارم و پنجم و ششم قرار بود نرخ ارز هرساله معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود. در همه سال های گذشته این کار انجام نشد و به تولید ملی لطمه شدیدی وارد شد و اکثر تولید‌کنندگان ما یا از بین رفتند یا با 20 تا30درصد ظرفیتشان کار کردند. این امر، تمام تلاش مردم و دولت در دو دهه اول انقلاب برای انتقال تکنولوژی و جایگزینی واردات و به‌تدریج تولید مبتنی بر تکنولوژی را عملا هدر داد.

وی با بیان اینکه اگر بناست به مردم کمک شود باید  به صورت شفاف اینکار صورت بگیرد نه از طریق دستکاری مصنوعی نرخ ارز، گفت: می توان به قشر نیازمند به صورت نقدی کمک کرد؛ نرخ ارز مبنای بازارهاست و با پایین نگه داشتن مصنوعی و تحت فشار ان مشکلی از اقتصاد ما حل نمی شود.

 مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی گفت: با پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز، واردات اضافه و از حجم صادرات کاهش پیدا می کند و گرفتاری برای بازارها بوجود می آید و هدف گذاریها برای توسعه اقتصادی را به بن بست خواهد کشاند.

 بهادرانی حفظ ارزش پول ملی را با تصنعی پاسسن نگه داشتن نرخ ارز راهکاری شکست خورده خواند و افزود: ارزش پول ملی وقتی حفظ می شود که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و مردم به سرمایه گذاری راغب شده و رشد اقتصادی را رقم بزنند؛ بدون ثبات اقتصادی و با راهکارهایی چون پاسسن نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز نه تنها ارزش پول ملی حفظ نمی شود بلکه بحرانهای اقتصادی تشدید پیدا می کند.

وی گفت:  تقویت اقتصاد در مقابل اقتصادهای خارجی باید اصلی ترین هدف سیاستگذاران اقتصادی باشد و از به کار بردن روش های غلطی چون پایین نگه داشتن نرخ ارز باید اجتناب کرد.

ابراهیم بهادرانی در مورد وعده های بی نتیجه دولت در مورد واقعی سازی نرخ ارز گفت: تا زمانی که سیاست های این حوزه رانت را به دنیال داشته باشد نمی توان امیدوار بود که عزم جدی برای واقعی سازی نرخ ارز وجود دارد. ارز مبادله ای موجود با تفاوتی حدود 700 تومان فضای بزرگی برای رانت خواری ایجاد می کند و این رانت سیستم اقتصادی را مختل می کند.

بهادرانی معتقد است حذف رانت از سیستم اقتصادی خصوصا بخش ارز، موجب شفافیتف ایجاد انگیزه و به کار افتادن نبوغ و خلاقیت در فعالان اقتصادی خواهد شد.

 

کد خبر 23139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =