تعادل تجاری در گرو واقعی سازی نرخ ارز

در هفته‌های گذشته، شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم، بهتر است واقعیت‌ها را دید و بانک مرکزی بر اساس واقعیت‌های موجود، نرخ ارز را واقعی کند تا شاهد نوسانات نباشیم

مسعود خوانساری در سی و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: نوسانات یکباره نرخ ارز در بازار کما کان ادامه دارد و خبری از تحقق وعده بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز نیست. 

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز خوانساری اظهار داشت:  از سال ۹۳، رئیس کل بانک مرکزی مکررا اعلام کرد که نرخ ارز باید تک نرخی شود، این در حالی است که هنوز زمان مشخصی برای عملی کردن این تصمیم وجود ندارد.

وی افزود: در هفته‌های گذشته، شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم، بهتر است واقعیت‌ها را دید و بانک مرکزی بر اساس واقعیت‌های موجود، نرخ ارز را واقعی کند تا شاهد نوسانات نباشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: موضوع ارز دو کفه ترازو دارد که یک بحث آن صادرات و موضوع دیگر واردات است. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز، مشکلات صادرات برطرف نشده است و بنابراین نمی توان انتظار داشت که صادرات با افزایش نرخ ارز بالا رود.

وی با اشاره به باقی ماندن مشکلات حمل و نقل و عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی خاطرنشان کرد:  پیش از سال ۹۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال واردات داشتیم که اکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین علت اصلی کاهش واردات، این است که از تولیدات داخلی استفاده شده و واردات کاهش یافته است، پس اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید افزایش می یابد.

خوانساری با تاکید بر اینکه  کمبودی در کالاهای داخلی نداریم، گفت: تا سال گذشته یکی از مشکلات اقتصاد ایران افزایش ذخیره انبارها بود، در حالیکه اگر قیمت ارز واقعی شود و تولید رونق پیدا کند شاهد تحرک در عرضه و تقاضا خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بنگاههای بخش‌خصوصی، عمدتا به بانکها طلبکار هستند و وضعیت وخیمی دارند، بنابراین اگر امسال مشکل آنها حل نشود، بسیاری از آنها تعطیل شده و دچار مشکل می‌شوند، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید بحث بدهی دولت به بخش‌خصوصی باید پرداخت شود، البته قرار بر این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی‌های دولت به بانکها و بانکها به بانک مرکزی، پرداخت شود.

خوانساری به موضوع تهاتر پرداخت و گفت:  بدهی از طریق تهاتر، در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و این طور می توان امیدوار بود که بحث بدهی دولت به بخش خصوصی حل شود.

وی با انتقاد دوباره از افزایش تعرفه ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها گفت: حداقل باید سه ماه قبل به همه ذی نفعان آگاهی داده شود، بنا بر قول وزیر صنعت امیدواریم حداقل برای یک دوره دوساله، تثبیت نرخ تعرفه را داشته باشیم؛ این در حالی است که ما معتقد به مدیریت واردات  هستیم، ولی افزایش تمام شده تعرفه ها با توجه به افزایش نرخ ارز، بازار قاچاق را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت ها و کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: آینده اقتصاد و اشتغال دنیا به سمت فناوری‌های نوین است و اکنون زمانه تمام شده است که قرار باشد اشتغال در کارخانجات شکل گیرد، بلکه باید زمینه ساز توسعه به کارگیری فناوری های نوین در کشور شویم؛ در این راستا پیشنهاد ما این است که برخورد با فضای مجازی منجر به لطمه زدن به این کسب و کارها شود؛ البته فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد و باید آن را به خوبی مدیریت کرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت امین‌الضرب گفت: بخش‌خصوصی باید جایگاه از دست رفته خود را مجدد پیدا کند و این در شرایطی است که بخش خصوصی در اکثر زمان‌ها، در حوزه اقتصاد و سیاست، اجتماع و فرهنگ میدان‌دار بوده است و باید مجدد این رسالت را برای بخش‌خصوصی کسب کنیم؛ چراکه اگر قرار باشد که روحیه نشاط و امید به جامعه برگردد، باید کارآفرینان الگوی جوانان قرار گیرند.

خوانساری اهداف برگزاری این مراسم را ایجاد روحیه امید در جوانان کشور دانست و تصریح کرد: جوانان می‌توانند روحیه نشاط را در جامعه زنده کنند.

وی به دیدار اخیر  اعضا اتاق تهران با شورای شهر تهران خبر داد و گفت: تلاش داریم تا مسائل و مشکلات مبتلابه تهران را با شورای شهر حل کنیم؛ بر این اساس مکاتبات لازم برای نمایشگاه شهر آفتاب صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم، ضمن اینکه کارگروهی متشکل از ده عضو از مجلس و ده عضو از اتاق تشکیل شده  تا مسائل مبتلابه بخش‌خصوصی را از طریق پارلمان پیگیری کند.

کد خبر 23153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =