نسخه حمایتی برای گندم

خرید تضمینی گندم ایا نسخه شفابخش حمایتی برای بخش کشاورزی است؟

بررسی ها نشان می دهد دولت در بودجه سال آینده ردیف بودجه خرید گندم تضمینی را از رقم 8 هزار و 300 میلیارد تومان در سال 96 به 4 هزار و 310 میلیارد تومان در سال آینده کاهش داده است که به عقیده کارشناسان این تصمیم احتمالا به معنای ان است که دولت به تدریج در حال پا پس کشیدن از این سیاست است.

این موضوع در کنار مشکلات دیگری که در این زمینه در گذشته شاهد بوده ایم از جمله تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران و یا اعلام دیر هنگام قیمت های تضمینی به نگرانی هایی در این حوزه تبدیل شده که شاید خودکفایی گندم در کشور دیر یا زود به مخاطره بیفتد. نمایندگان مجلس نیز معتقدند کاهش حمایت های بودجه ای دولت از گندم در بودجه سال آینده قابل قبول نیست و نه تنها دولت نباید بودجه این بخش را کاهش نمی داد بلکه باید ارقام بالاتری را به این امر اختصاص می داد تا بتوان به توسعه تولید گندم امیدوار بود.

با این حال عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: خرید تضمینی تنها راه برای رونق کشاورزی نیست. اگر زیرساخت ها را برای فروش کالاها و محصولات آماده کنیم، دیگر نیازی نیست دولت کالای کشاورزان را خریداری کند. متاسفانه نتوانسته ایم فرآیند زنجیره تولید را آماده و مهیا کنیم.

حبیب الله نیکزادی با بیان اینکه آنچه تولید را رونق می بخشد بازار فروش است، گفت: متاسفانه در این حوزه دولت و بخش کشاورزی تلاشی نمی کند. کشاورزی در بخش تولید تلاش خود را با وجود مشکلات فراوان انجام می دهند اما آنچه مغفول مانده است، بازار است.

وی تاکید کرد: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا کشاورزان به راحتی بتوانند کالاها و محصولات خود را بفروشند و اگر نتوانستند این مهم را انجام دهند، وارد عمل شود و در قالب خرید تضمینی آنها را بخرد. این کار در تمام دنیا انجام می شود؛ دولت به تولید کننده اعلام می کند تولید کنید و فروش را خودش بر عهده می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در عین حال تصریح کرد: البته خرید تضمینی تنها راه برای رونق کشاورزی نیست. اگر زیرساخت ها را برای فروش کالاها و محصولات آماده کنیم، دیگر نیازی نیست دولت کالای کشاورزان را خریداری کند. متاسفانه نتوانسته ایم فرآیند زنجیره تولید را آماده و مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه شعار را جایگزین عمل کرده ایم، گفت: به جای اینکه عمل گرا باشیم، فقط متاسفانه حرف می زنیم. متاسفانه وقتی کالاها به صورت تضمینی توسط دولت خریداری می شود، گاها نمی توانند آنها را به فروش برسانند و به همین دلیل آنها را معدوم می کنند یعنی سرمایه ملی را از بین می برند.

نیکزادی با اشاره به اینکه الگوی کشت در حوزه کشاورزی وجود ندارد، اظهار کرد: به دلیل عدم وجود الگوی کشت، گاها سیب زمینی را انقدر می کاریم که کشاورز نمی تواند آن را به فروش برساند و خیلی از آنها از بین می رود اما یک سال دیگر با کمبود سیب زمینی مواجه می شویم.

وی افزود: یکی از دلایلی که مردم ناراضی هستند، عدم حمایت از تولید است یعنی دولت تلاش دارد سرمایه گذار بیاورد تا تولید ایجاد کند در حالی که اساسا همین تولیدات امروز نیز در انبارها باقی مانده اند و به فروش نمی رسند و بسیاری از محصولات کشاورزی به همین شکل یا در کنار جاده و یا در انبارها از بین می رود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه مشکلی که در دو سه سال اخیر در زمینه خرید تضمینی داشتیم، تامین اعتباری است که باید از قبل در بودجه دیده شود که باعث شده خرید تضمنی که مدنظر دولت و جهاد باشد، صدرصد محقق نشود .

 

حمایت از کشاورز با خرید تضمینی

سید رضی نوری، دیگر نماینده مجلس نیز در خصوص چرایی بحث ها در مورد اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: خرید تضمینی به عنوان پشتوانه ای برای کشاورز و تولیدکننده است تا بتواند برنامه ریزی خودش را داشته باشد تا کشت خودش را انجام دهد چراکه کشاورزی کار ریسک پذیری است.

وی افزود: دولت این خرید تضمینی را برای تشویق کشاورزان انجام داد و در سال های اخیر بخصوص در ابتدای دولت یازدهم انجام شد ولی متاسفانه مشکلی که ما داشتیم در دو سه سال اخیر، تامین اعتباری است که باید از قبل در بودجه دیده شود که باعث شده خرید تضمنی که مدنظر دولت و جهاد باشد، صدرصد محقق نشود و خلف وعده ای برای کشاورز باشد .

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس متذکر شد: مسئله خرید تضمینی و بورس کالا نیز مطرح شد تا دولت بیاید و مابه التفاوت آن را بدهد ولی باز هم در زیرساخت ها و کارهای اولیه مشکلاتی بود. با این وجود ما چاره ای جز ورود به قیمت تضمینی نداریم.

وی تاکید کرد: باید با خرید تضمینی به صورت تدریجی کشاورز را حمایت کنیم تا به هدف اصلی که قیمت تضمینی است برسیم. البته این مسئله در مورد ذرت اتفاق افتاده است.

کد خبر 23154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =