۲ گلایه بخش خصوصی از دولت

عدم یکسان سازی نرخ ارز به رغم تأکیدهای فراوان بخش خصوصی و عدم دعوت از فعالان بخش خصوصی در دیدار با رییس جمهور دو گلایه امروز فعالان این بخش در اتاق بازرگانی بود

در سی و چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دغدغه های روز اقتصاد کشور از جمله تغییرات تعرفه ای، نرخ ارز و اهمیت توجه دولت به صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار گرفت. مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت درباره دلایل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گفت: سازمان توسعه آمادگی دارد انتقادها در این خصوص را در کمیسیون ماده یک بشنود.

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی خسروتاج با برشمردن دلایل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: کار کارشناسی لازم در این خصوص انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است. البته آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در کمیسیون ماده یک هستیم و اگر لازم باشد و دلایل کافی ارائه شود در تعرفه تجدید نظر می کنیم.

وی  با بیان اینکه در پایان سال ۹۵ وزارت صنعت پیشنهادات خود در ارتباط با تغییرات تعرفه ای را به دولت ارائه کرد گفت: تصویب این پیشنهادات به دلیل نگرانی از برخی آثار تورمی به تعویق افتاد تا اینکه در سال جاری و در آذر ماه هیات دولت تصمیم گرفت تا با توجه به همه شرایط، تغییرات تعرفه ای را اعمال کند.

خسروتاج اظهار داشت: تعرفه ها در برخی اقلام کاهشی و در برخی اقلام افزایشی بود که تمامی این موارد به دلیل کنترل آثار تورمی آن لحاظ شده است و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم منطق را بر تعیین تعرفه کالاها حاکم نماییم.

 

در انتظار تک نرخی شدن ارز هستیم

 مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست با نقد عدم اجرای وعده دولت برای تک‌نرخی کردن ارز، گفت: قول های مکرر بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز بی نتیجه بوده است و بانک مرکزی در این رابطه پاسخگو  نیست. این در حالی است که دلیلی هم برای این عدم اجرا، اعلام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران افزود: بانک مرکزی علیرغم اینکه بخشی از حاکمیت است، در این رابطه پاسخگو نیست و به نظر می‌رسد نمی‌توان روی حرف بانک مرکزی حساب کرد، پس طبیعی است که اعتراض باشد، دل همه فعالان اقتصاد نیز خون است و دلشان می‌خواهد فریاد بزنند.

وی با بیان اینکه کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش کالاها غیرقانونی است، گفت: سوال اینجا است که چه کسی باید هزینه این امر را بدهد؛ این در حالی است که وزارت صنعت رژیم تجاری کشور را به هم می‌ریزد و وزارت صنعت فضای سرمایه‌گذاری را ناامن کرده است.

پورقاضی با بیان اینکه وزارت صنعت به عنوان یک بخش از حاکمیت، در حال بهم ریختن اقتصاد ایران است، گفت: اتاق بازرگانی در این رابطه باید واکنش نشان دهد؛ چراکه نکته این است که باید محملی قانونی برای بیان این اعتراضات اقتصادی فراهم کرد.

 

انتقاد از عدم دعوت بخش خصوصی در جلسه با صادرکنندگان

 در ادامه این جلسه  محمد لاهوتی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از  عدم دعوت رئیس اتاق بازرگانی به جلسه رئیس‌جمهور با تعدادی از صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی گفت: ظرف دو روز اخیر رئیس‌جمهور صادرکنندگان را به جلسه دعوت کرد و در حالی که در سال ۹۵ مقرر شده بود که جلسه‌ای با صادرکنندگان برگزار شود، این موضوع به دی ماه سال ۹۶ موکول شد؛ ولی نکته حائز اهمیت آن این بود که هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی در این جلسه حضور نداشت و حتی رئیس پارلمان بخش خصوصی نیز به جلسه دعوت نشده بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران، موضوع برگزاری جلسه با صادرکنندگان را از طریق رسانه‌ها و سایت‌های خبری متوجه شدیم، در حالیکه به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال حل مشکلات صادرکنندگان است، برگزاری جلسه صرفا با  بخش پتروشیمی‌ و فولادی، توجیه ندارد، چرا که آنها دسترسی خوبی به مقامات دولتی دارند و حتی مدیرانشان هم بعضاً از سوی دولت تعیین می‌شوند. بر این اساس انتظار ما آن است که به زودی رئیس‌جمهور جلسه‌ای با صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی و نمایندگان پارلمان بخش خصوصی برگزار نماید.

 

 

کد خبر 23162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =