تسهیلات ایجاد نیروگاه های کوچک به تولیدکنندگان صنعتی و معدنی

به گفته هادی محمودی، احداث نیروگاههای بزرگ برای تامین برق توجیه اقتصادی و منطقی ندارد، لذا اعطای امتیازات خاص به تولیدکنندگان معدنی و صنعتی برای ایجاد نیروگاه های کوچک ضرورت دارد

یک کارشناس امور مالی و اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد ضرورت اعطای امتیازات خاص به تولیدکنندگان صنعتی و معدنی جهت ایجاد نیروگاه های کوچک گفت: از آنجاییکه احداث نیروگاههای بزرگ برای تامین برق، به خاطر به هزینه احداث ، ضرورت ایجاد خطوط انتقال برق در فواصل طولانی و همچنین تحمیل هزینه های نگهداری بالا ، توجیه اقتصادی و منطقی ندارد، لذا در سالهای اخیر وزارت نیرو، تولید برق در محل مصرف و یا در نزدیکی محل مصرف را در اولویت کاری صنعت برق کشور قرار داده و جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاههای برق مقیاس کوچک ، تمهیداتی را پیش بینی کرده است.

 هادی محمودی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و معدنی کشور به خاطر حجم بالای تولید ، نیازمند استفاده از برق در ولتاژ و حجم بالا هستند، گفت: در بعضی از صنایع نیز برق مصرفی نه تنها بعنوان یک ماده اولیه بکار گرفته می شود بلکه بخش قابل توجهی از قیمت کالای تولید شده را نیز تشکیل می دهد ، به همین دلیل اکثر این شرکتها تمایل دارند به جهت کاهش هزینه های تمام شده تولید ، تکمیل زنجیره ارزش ، تحت کنترل داشتن شرایط تامین برق ، افزایش بهره وری و همچنین استفاده از سایر مزایای مربوطه همچون حرارت حاصله از تولید برق در مولدها جهت مصارف سرمایشی و گرمایشی در این واحدها ، در بخش تولید برق سرمایه گذاری کنند .

وی با تاکید بر  ضرورت تشویق سرمایه گذاری در ایجاد نیروگاه های کوچک اظهار داشت: در این راستا  می باید، مشوق هایی ویژه به این دسته از تولیدکنندگان ارائه شود.

این کارشناس اقتصادی، اعطای مجوز احداث نیروگاه و مستحدثات مربوطه در مجاورت واحد تولیدی شرکت ،اعطای مجوز انتقال و فروش برق تولیدی مازاد بر نیاز، به شبکه سراسری با قیمت تضمینی، اعطای مجوز فروش برق تولیدی به مشترکین خصوصی و تجاری و برخورداری از حق انتقال آن از طریق شبکه سراسری و اعطای مجوز سوآپ برق به کشورهای همسایه از طریق خطوط انتقال سراسری ، در قالب کنسرسیومی صادراتی متشکل از شرکتهای خصوصی تولید کننده برق در کشور  را از جمله مشوق های مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش معرفی کرد.

هادی محمودی  با تاکید دوباره بر مزیت احداث نیروگاه های مقیاس کوچک در مجاورت واحدهای بزرگ تولیدی برای تولیدکنندگان صنعتی و معدنی کشور گفت:  این تصمیم  به شرط فراهم شدن بستر سرمایه گذاری و ثبات در قوانین و مقررات ، منافع زیادی را نیز برای بخش خصوصی و دولت به همراه خواهد داشت؛ بطوریکه این روش موجب کاهش تلفات انرژی الکتریکی ، افزایش امنیت شبکه برق رسانی ، کاهش عوارض زیست محیطی ، صرفه جویی در مصرف برق ، حل مشکل تامین برق در زمانهای پیک مصرف و اشتغال می شود.

 وی به اقدامات وزارت نیرو در سالهای اخیر جهت آشنایی بخش خصوصی با مقوله تولید برق در نیروگاه های مقیاس کوچک اشاره کرد و افزود: این وزارت خانه  همچنین اقدام به تدوین سیاستهای حمایتی در قالب صدور مصوبات و بخشنامه ها نموده که اقدامات انجام شده در این خصوص کافی نبوده و نیازمند اجرای موثر برنامه های حمایتی ، تشویقی و انگیزشی است.

 به گفته این کارشناس اقتصادی و مالی، در حال حاضر ، علی رغم استقبال زیاد بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این نیروگاه ها ، به جهت عدم هماهنگی دو وزارتخانه نیرو و نفت ، سیاستهای تشویقی دولت عملا خرجی عملی نداشته است. از جمله این عدم هماهنگی ها می توان از رنگ باختن  وعده تامین پنج ساله سوخت رایگان (گاز مصرفی)  به متقاضیان احداث نیروگاهها و منوط کردن تخصیص گاز به نیروگاه های مقیاس کوچک به داشتن راندمان الکترونیکی بالا  نام برد. این شرایط موجب شده نیروگاه هایی که توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده اند ، از تولید باز ایستاده و زمینگیر گردند .

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: علی رغم همه مزایای ذکر شده در مورد ایجاد نیروگاههای کوچک، اخیرا وزارت نیرو طی بخشنامه ای ، هرگونه اعطای مجوز و صدور قرارداد جدید جهت احداث نیروگاه های مقیاس کوچک را برای متقاضیان و سرمایه گذاران ، ممنوع اعلام نموده است.

وی اظهار امیدواری کرد دولت در جهت حل مشکلات موجود، ضمن اعطای مجوز و مشوق های خاص به تولیدکنندگان صنعتی و معدنی بزرگ کشور، ترتیبی اتخاذ کند تا  این دسته از متقاضیان که خود مصرف کننده عمده برق هستند ، در تولید و تامین برق نیز مشارکت داشته باشند .

 

کد خبر 23166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =